Zwrot pieniędzy albo wymiana na nowe auto po dwóch awariach. "Milionowe straty"

Wojciech Frelichowski
Branża motoryzacyjna wobec nowej ustawy konsumenckiej
Branża motoryzacyjna wobec nowej ustawy konsumenckiej
Jak już informowaliśmy, Sejm uchwalił ustawę o prawach konsumentów, która dopuszcza możliwość wymiany wadliwego urządzenia na gotówkę. Branża motoryzacyjna jeszcze nie zajęła oficjalnego stanowiska.
Branża motoryzacyjna wobec nowej ustawy konsumenckiej
Branża motoryzacyjna wobec nowej ustawy konsumenckiej

Obecnie w ramach gwarancji sprzęt działający nieprawidłowo jest naprawiany, bądź wymieniany na nowy. Na podstawie nowej ustawy, przygotowanej przez Ministerstwo Sprawiedliwości, konsument będzie mieć więcej możliwości dochodzenia swoich praw.

Nowe przepisy zakładają, że jeśli zakupiony sprzęt zepsuje się w okresie gwarancji dwa razy, to będzie on mógł wybrać pomiędzy jego naprawą, wymianą, obniżeniem ceny lub zwrotem pieniędzy. Na złożenie reklamacji (i wybór jednej z opcji) konsument będzie mieć dwa lata od chwili zakupu wadliwego towaru (okres gwarancji - tak, jak jest do tej pory).

Nowością jest dwunastomiesięczny okres (zamiast obecnych sześcu miesięcy) obowiązywania domniemania, w którym zakłada się, że stwierdzona wada towaru istniała już w momencie sprzedaży.

Jak się dowiedzieliśmy w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, nowa ustawa jest zgodna z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej 2011/83/UE.

Czytaj też: Samochód na gwarancji zepsuje się dwa razy? Dostaniesz zwrot pieniędzy 

Te zapisy dotyczą również rynku motoryzacyjnego, bo samochód jest przecież towarem nabywanym przez konsumentów. Co na to branża?

- Nowe przepisy są analizowane przez naszych prawników - powiedział nam Mariusz Jasiński, dyrektor public relations w Ford Polska.

Natomiast Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar, zastanawia się nad tym, w jaki sposób będzie rozstrzygane, jak rozumieć pojęcie wadliwego samochodu.

- To problem złożony, gdyż samochód jest konstrukcją składającą się z wielu podzespołów. Czy zatem konsument będzie mógł żądać zwrotu pieniędzy za auto, jeśli w okresie dwa gwarancji zepsuje się na przykład gniazdko zapalniczki w kabinie? Mamy tu wiele znaków zapytania - uważa Wojciech Drzewiecki.

Nieoficjalnie mówi się, że branża motoryzacyjna oszacowała straty związane z wejściem w życie nowej ustawy na 300 mln zł rocznie.

Obecnie nowa ustawa czeka na podpis prezydenta. Po jej podpisaniu zacznie obowiązywać w ciągu 6 miesięcy od momentu ogłoszenia w Dzienniku Ustaw RP.

Wojciech Frelichowski 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie