Zużycie paliwa

(gw)
Eksperci Techniczno-Motoryzacyjni wyjaśniają: często zdarza się tak, że dane dotyczące zużycia paliwa przez samochody, podawane w prospektach, są niższe od faktycznego zużycia.

Wielu użytkowników pojazdów zadaje sobie pytanie, skąd wynikają te różnice?
Jeśli chodzi o zużycie paliwa, sytuację determinuje wiele czynników.
Metody pomiaru
Przekroczenia wartości uzyskanych przez producentów pojazdów wynikają
z różnic w metodyce i warunkach dokonywania pomiaru.

Określenie średniego zużycia paliwa podczas eksploatacji przebiega
w warunkach ruchu, które zasadniczo różnią się od warunków badawczych.
Należy tu wyróżnić trzy obszary: technikę jazdy, warunki dokonywania prób
i przygotowanie samochodu. Podczas jazdy po ulicach pojazd porusza się
po drogach o nierównej, zniszczonej nawierzchni, często musi hamować wytracając
prędkość. Hamowanie i późniejsze przyspieszanie powoduje zmiany prędkości
obrotowej silnika, co przekłada się na zwiększone zużycie paliwa.
Stan techniczny
Duży wpływ na zwiększenie zużycia paliwa  ma  brak dbałości
o stan techniczny auta, przejawiający się zbyt niskim ciśnieniem powietrza
w ogumieniu, ciągłą jazdą z bagażnikiem dachowym, czy też pozostawianiem
na dachu nie usuniętych zwałów śniegu i lodu, które powodują dodatkowe
obciążenie samochodu oraz zmianę współczynnika oporu aerodynamicznego.
Również opony zimowe ze swej natury przyczyniają się do zwiększonego zapotrzebowania
na paliwo. Nie wszyscy pamiętają, że szyby boczne uchylane bez potrzeby
powodują wzrost zużycia paliwa.
Zima
Duże zwiększenie zużycia paliwa przynosi okres zimowy. Wtedy silnik
samochodu potrzebuje dużo więcej czasu niż latem na rozgrzanie się, co
wymaga spalenia dodatkowych ilości paliwa, ponadto większe opory stwarzają
oleje w silniku i skrzyni biegów oraz smary w układzie napędowym. Dodatkowo
zimą samochód pokonuje podwyższone opory toczenia po śniegu. Warto także
pamiętać, że energia elektryczna zasilająca światła, dmuchawę, ogrzewane
szyby, czy podgrzewane siedzenia, pochodzi również ze spalanego paliwa,
a zimą częściej i dłużej używamy tych urządzeń.

Praktyka dowodzi, że wzrost zużycia paliwa w okresie zimowym w porównaniu
z danymi katalogowymi może wynieść 50-70 procent. Warto o tym pamiętać, dbając w tym okresie o stan techniczny pojazdu oraz o kompletność wszystkich
fragmentów karoserii. Połamane fragmenty zderzaków czy uszkodzone spojlery
są przyczyną niepotrzebnego spalania benzyny, z której energia jest potrzebna
na pokrycie zwiększonych oporów ruchu auta.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty