W samochodach kompaktowych jedni kierowcy z trudem osiągają przebiegi 10 tys. km inni zaś wymieniają klocki 4 - 5 razy rzadziej.
Dobre elementy hamulcowe mają funkcję samooczyszczania, co powoduje, że sprawność hamowania nie maleje wraz ze zmniejszeniem się ich grubości. Informacji o zużyciu klocków dostarcza kierowcy kontrolka umieszczona na tablicy wskaźników, która zapala się, gdy czujnik umieszczony w klocku dotknie do tarczy hamulcowej i zamknie obwód elektryczny. Klocki z czujnikiem są droższe od zwykłych. Drugim rodzajem sygnałów, które wydają zużyte klocki, gdy wciskamy pedał hamulca jest charakterystyczny wysokotonowy dźwięk dochodzący z trących powierzchni.
Oba rodzaje sygnałów upoważniają do przeprowadzenia wymiany klocków. Zanieczyszczenia, które wpadają pomiędzy element cierny i tarczę hamulcową zużywają jej powierzchnię żłobiąc rowki, które przyczyniają się do przyspieszonego zużycia okładzin ciernych. Praktyka dowodzi, że tarcze wytrzymują dwie wymiany klocków hamulcowych.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?