Znów zaczęli kraść

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Volkswageny, Fiaty i Audi – takie samochody najczęściej kradzione są w naszym kraju. Od stycznia do końca czerwca łupem złodziei padło 8 155 aut.

Volkswageny, Fiaty i Audi - takie samochody najczęściej kradzione są w naszym kraju. Od stycznia do końca czerwca łupem złodziei padło 8 155 aut.

Złodzieje samochodów wzięli się do roboty. O ile w 2008 r. ilość kradzionych aut spadła o 18 proc. w porównaniu do 2007 r., to po pierwszych sześciu miesiącach tego roku jest mniejsza o 2,1 proc. niż w tym samym roku ubiegłego.

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

- To m.in. efekt kryzysu. Właściciele samochodów, które wymagają naprawy, częściej korzystają z używanych, a nie nowych części, kupowanych na giełdach i aukcjach internetowych. Chcą w ten sposób zaoszczędzić, co zrozumiałe, ale przy okazji nieświadomie rozkręcają złodziejski rynek. Niektóre z podzespołów pochodzą bowiem ze skradzionych i rozebranych aut - wyjaśnia kom. Ireneusz Ambroziak, zastępca naczelnika wydziału do walki z przestępczością samochodową Komendy Stołecznej Policji.

Jego zdaniem powodem wzrostu kradzieży jest też wyjście na wolność niektórych członków grup przestępczych zajmujących się tym procederem.

Najczęściej w pierwszym półroczu ginęły Volkswageny (1942 sztuki zarejestrowane przez policję jako utracone), Fiaty (920 aut) i Audi (847 egzemplarzy). W pierwszej piątce znalazły się też Toyoty (494 samochody) i Ople (433).

Złodziejskie metody pozostają w zasadzie niezmienne. Najczęściej kradnący dostaje się do samochodu pokonując zamki za pomocą łamaków (czasem też dzięki elektronicznym urządzeniom sczytującym kody zamków elektronicznych), po czym wymienia komputer sterujący pracą silnika i uruchamia pojazd. Bywa, że kradzież auta następuje po wcześniejszej kradzieży kluczyków.

Samochody giną najczęściej z ulic, niestrzeżonych parkingów (w tym podziemnych), a także przyosiedlowych parkingów dozorowanych.

Złodzieje unikają raczej kradzieży związanych z bezpośrednią konfrontacją z kierowcą, takich jak metoda "na stłuczkę" (lekkie uderzenie w planowany do "przejęcia" pojazd) czy zwykły rozbój.

Jak policja walczy z kradzieżami? W Warszawie np. mundurowi w wytypowanych miejscach stawiają samochody - pułapki. Wyposażone w kamery auta czekają na złodziei. Jeśli ktoś  włamie się do pojazdu, jest nagrywany, po czym zatrzymywany na gorącym uczynku, a film jest jednym z dowodów jego winy. - Nie ma przy tym mowy o jakiejś prowokacji, np. zostawianiu laptopa na tylnych fotelach czy otwartych drzwi. Tego zabrania nam prawo - wyjaśnia kom. Ambroziak. 

Zabezpieczenia przed kradzieżą

Na złodzieja w zasadzie sposobu nie ma. Kradzież auta można mu jednak utrudnić, stosując różnego rodzaju urządzenia i systemy. Dzielimy je na:

Mechaniczne

- blokada kierownicy, zakładana na koło kierownicy i zamykana na zamek: 25 - 50 zł

- blokada tarczy hamulcowej, zamykana na kluczyk: ok. 50 zł

- blokada skrzyni biegów; może blokować lewarek zmiany biegów na zewnątrz przy włączonym biegu wstecznym lub przy pomocy specjalnego trzpienia wewnątrz tunelu: 200 - 450 zł

Elektroniczne

- autoalarm klasy popularnej, sterowany pilotem ze stałym kodem, z czujnikami otwarcia maski i drzwi, ostrzegające własną syreną lub klaksonem samochodu: 180 - 300 zł

- autoalarm klasy standard, sterowany pilotem o zmiennym kodzie, próby kradzieży sygnalizuje syreną i mruganiem światłami oraz ma co najmniej jedną blokadę silnika i czujnik chroniący nadwozie przed włamaniem: 300 - 660 zł

- autoalarm klasy profesjonalnej z własnym (rezerwowym) zasilaniem; klucz kodowy lub pilot ze zmiennym kodem, dwa czujniki chroniące nadwozie przed włamaniem, blokada minimalnie dwóch obwodów elektrycznych odpowiedzialnych za uruchomienie silnika: 300 - 1000 zł

- autoalarm klasy specjalnej (extra), mający czujnik położenia samochodu, funkcję antynapadową, radiowe powiadomienie: 800 - 1700 zł

- namierzanie satelitarne, pozwalające na ustalenie pozycji skradzionego samochodu, a nawet zdalne unieruchomienie pojazdu: 900 - 1800 zł + abonament

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty