Zmieniamy opony

pim
Przy wymianie opon najlepiej trzymać się zaleceń producenta. Przesada w zmienianiu rozmiarów i wysokości profilu może powodować więcej kłopotów niż korzyści.

Dobór opon zależy od wielkości silnika. Im większy, mocniejszy silnik,
tym wyższe są stosowane indeksy prędkości. Z kolei im wyższy indeks prędkości
tym niższy jest profil opony, i tym twardsza mieszanka gumy. Najprościej
mówiąc opony o wyższych indeksach prędkości są mniej komfortowe. - Opony
o indeksach do P czy S są bardzo komfortowe, opony indeksów H, a zwłaszcza
V są już bardzo twarde. Poza tym, są znacznie droższe, a nie zawsze takie
wydatki są potrzebna - mówi Jerzy Stolorz, właściciel serwisu opon.
Wielkość i profil opony można zmienić w niewielkim stopniu. Większe
zmiany mogą już prowadzić do kłopotów przy eksploatacji. Dotyczy to zwłaszcza
zmian w rozmiarach kół. - Producenci, stosują zwykle większe koła do wersji
napędzanych mocniejszymi silnikami, do których w związku z tym potrzebują
większych tarcz hamulcowych. Wielu młodych ludzi stara się poprawić wygląd
swoich samochodów, maksymalnie obniżając opony i powiększając koła, a za
to trzeba później płacić - przekonuje Jerzy Stolorz. W tej chwili najczęściej
montowane przez producentów koła mają piętnastocalowe felgi. Według Jerzego
Stolorza zmienianie ich na większe nie ma w tej chwili sensu.
Młodzi kierowcy czasami zakładają zbyt szerokie felgi, przez co zmniejsza
się promień skrętu samochodu, bo przy skręcaniu kół opona zaczyna haczyć
o nadkola. Przede wszystkim jednak, im szersze opony, tym droższa jazda.
Szerokie opony mają bowiem większe opory toczenia, a co za tym idzie zwiększa
się zużycie paliwa.
Jerzy Stolorz, właściciel serwisu opon:
- Ostatnio producenci zaczynają odchodzić od opon kierunkowych. Okazało
się, że taka rzeźba bieżnika powoduje szybsze, "schodkowe" zużycie się
opony. Nierównomiernie starty bieżnik zaczyna huczeć i dudnić podczas jazdy.
Jest to uciążliwe zwłaszcza w przypadku aut, które mają być komfortowe.
W najbliższym czasie więcej będzie opon asymetrycznych, które mają inną
rzeźbę bieżnika po każdej stronie, bo inaczej opony pracują na prostej,
a inaczej w zakręcie.
Terenowe czy asfaltowe
Dobierając opony do samochodów terenowych trzeba przede wszystkim zastanowić
się, jak auto będzie eksploatowane. Jeżeli nie zamierzamy zjeżdżać na bezdroża,
możemy kupić opony z mniejszym bieżnikiem, przez co koła będą toczyć się
lżej i ciszej. Niektóre opony dla samochodów terenowych mają bieżnik przypominający
niskoprofilowe opony do samochodów sportowych. Osoby wyjeżdżające często
w teren powinny raczej poszukać bieżnika, który lepiej radzi sobie w piasku
czy błocie. Na asfalcie będzie on jednak głośniejszy i nie będzie dawał
takiej precyzji i szybkości reakcji, jak sportowe bieżniki z centralnymi
żebrami. To różnice zauważalne głównie przy większych prędkościach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

NOWY ODCINEK OBWODNICY WSCHODNIEJ_

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty