Zmieniamy opony

pim
Przy wymianie opon najlepiej trzymać się zaleceń producenta. Przesada w zmienianiu rozmiarów i wysokości profilu może powodować więcej kłopotów niż korzyści.

Dobór opon zależy od wielkości silnika. Im większy, mocniejszy silnik,
tym wyższe są stosowane indeksy prędkości. Z kolei im wyższy indeks prędkości
tym niższy jest profil opony, i tym twardsza mieszanka gumy. Najprościej
mówiąc opony o wyższych indeksach prędkości są mniej komfortowe. - Opony
o indeksach do P czy S są bardzo komfortowe, opony indeksów H, a zwłaszcza
V są już bardzo twarde. Poza tym, są znacznie droższe, a nie zawsze takie
wydatki są potrzebna - mówi Jerzy Stolorz, właściciel serwisu opon.
Wielkość i profil opony można zmienić w niewielkim stopniu. Większe
zmiany mogą już prowadzić do kłopotów przy eksploatacji. Dotyczy to zwłaszcza
zmian w rozmiarach kół. - Producenci, stosują zwykle większe koła do wersji
napędzanych mocniejszymi silnikami, do których w związku z tym potrzebują
większych tarcz hamulcowych. Wielu młodych ludzi stara się poprawić wygląd
swoich samochodów, maksymalnie obniżając opony i powiększając koła, a za
to trzeba później płacić - przekonuje Jerzy Stolorz. W tej chwili najczęściej
montowane przez producentów koła mają piętnastocalowe felgi. Według Jerzego
Stolorza zmienianie ich na większe nie ma w tej chwili sensu.
Młodzi kierowcy czasami zakładają zbyt szerokie felgi, przez co zmniejsza
się promień skrętu samochodu, bo przy skręcaniu kół opona zaczyna haczyć
o nadkola. Przede wszystkim jednak, im szersze opony, tym droższa jazda.
Szerokie opony mają bowiem większe opory toczenia, a co za tym idzie zwiększa
się zużycie paliwa.
Jerzy Stolorz, właściciel serwisu opon:
- Ostatnio producenci zaczynają odchodzić od opon kierunkowych. Okazało
się, że taka rzeźba bieżnika powoduje szybsze, "schodkowe" zużycie się
opony. Nierównomiernie starty bieżnik zaczyna huczeć i dudnić podczas jazdy.
Jest to uciążliwe zwłaszcza w przypadku aut, które mają być komfortowe.
W najbliższym czasie więcej będzie opon asymetrycznych, które mają inną
rzeźbę bieżnika po każdej stronie, bo inaczej opony pracują na prostej,
a inaczej w zakręcie.
Terenowe czy asfaltowe
Dobierając opony do samochodów terenowych trzeba przede wszystkim zastanowić
się, jak auto będzie eksploatowane. Jeżeli nie zamierzamy zjeżdżać na bezdroża,
możemy kupić opony z mniejszym bieżnikiem, przez co koła będą toczyć się
lżej i ciszej. Niektóre opony dla samochodów terenowych mają bieżnik przypominający
niskoprofilowe opony do samochodów sportowych. Osoby wyjeżdżające często
w teren powinny raczej poszukać bieżnika, który lepiej radzi sobie w piasku
czy błocie. Na asfalcie będzie on jednak głośniejszy i nie będzie dawał
takiej precyzji i szybkości reakcji, jak sportowe bieżniki z centralnymi
żebrami. To różnice zauważalne głównie przy większych prędkościach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty