Zmiany w egzaminie na prawo jazdy. Będzie ekojazda, hamowanie silnikiem i...kolejki do WORD-ów

Weronika Skupin
Fot. Krzysztof Kapica
Fot. Krzysztof Kapica
W 2015 i 2016 roku wchodzą nowe przepisy w egzaminie na prawo jazdy. Już niebawem zdający będą musieli jeździć ekologicznie – za zmianę biegu nie wtedy, kiedy trzeba i za brak umiejętności hamowania silnikiem, będą mogli oblać egzamin. Z kolei od 2016 każdy świeżo upieczony kierowca otrzyma tymczasowe prawo jazdy, a swoje kwalifikacje będzie musiał potwierdzić na szkoleniu z techniki jazdy, za które dodatkowo zapłaci.
Fot. Krzysztof Kapica
Fot. Krzysztof Kapica

Od 1 stycznia 2015 zdający egzamin na prawo jazdy będą mieli dwa dodatkowe zadania na teście praktycznym. – To właściwa zmiana biegów i hamowanie silnikiem – wyjaśnia Tadeusz Hryniewiecki, dyrektor działu egzaminowania Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego we Wrocławiu. Te wymagania, określono mianem ekodrivingu, czyli ekojazdy. Opisuje je rozporządzenie ministra transportu.

Co to znaczy jeździć ekologicznie? – Egzaminator będzie zwracał uwagę na wskazania obrotomierza, a także będzie korzystał z własnego doświadczenia określając, np. na podstawie słuchu. czy bieg jest zmieniany we właściwym momencie. Według przepisów zmiana biegu na wyższy powinna być dokonywana między wartością 1800 a 2600 obrotów – wyjaśnia Hryniewiecki.

Te przepisy mają na celu wyrobienie w młodych adeptach kierownicy umiejętności płynnej jazdy, a także zmniejszenie emisji spalin.

Większe zmiany wchodzą od 1 stycznia 2016 i są już określone w ustawie o kierujących pojazdami, która częściowo obowiązuje od stycznia 2013, a jej druga część była prolongowana.

– W 2016 roku każdy kto zda egzamin kat. B, otrzyma tymczasowe prawo jazdy, a także zielony listek, który będzie musiał obowiązkowo przykleić w widocznym miejscu na samochodzie. Ma od 4 do 8 miesięcy na zdanie dodatkowego godzinnego kursu teoretycznegp z zakresu bezpieczeństwa jazdy w WORD-zie i dwugodzinnego kursu jazdy w praktyce jazdy, który przeprowadzać będą ośrodki doskonalenia techniki jazdy – wyjaśnia Tadeusz Hryniewiecki.

W okresie próbnym młody kierowca będzie musiał nie tylko obowiązkowo mieć zielony listek, ale będą na niego nałożone większe ograniczenia prędkości. – Taki kierowca w mieście, w obszarze zabudowanym, będzie mógł się poruszać z prędkością do 50 km/h nawet jeśli znaki dopuszczałyby możliwość szybszej jazdy, a poza obszarem zabudowanym nie do 90 km/h, a do 80. W dodatku na autostradzie nie pojedzie z prędkością 140 km/h, a maksymalnie 100 – wylicza Hryniewiecki.

To nie wszystko. – Osoba w okresie próbnym nie będzie mogła podjąć żadnej pracy jako kierowca, a także założyć działalności gospodarczej związanej z prowadzeniem pojazdów – tłumaczy egzaminator. Taksówkarzem czy dostawcą pizzy będzie można zostać dopiero wtedy, gdy za się dodatkowe szkolenia, zdobędzie stałe prawo jazdy i pozbędzie zielonego listka.

Za testy trzeba będzie oczywiście zapłacić, około 300 zł. Jak mówi Andrzej Świsulski, właściciel szkoły jazdy i ośrodka doskonalenia techniki jazdy Kursant, to wyciąganie kolejnych pieniędzy od kierowców i im się nie spodoba. – W dodatku wątpię, że na dwugodzinnym kursie można znacznie poprawić bezpieczeństwo i technikę jazdy. Jeśli ktoś jest źle nauczony, trudno to poprawić na szybko. Można jedynie wskazać najpoważniejsze błędy – mówi Świsulski.

Na praktycznej jeździe w ośrodku doskonalenia, kierowca ma poznać przede wszystkim technikę wychodzenia z poślizgu. W takich sytuacjach nawet doświadczeni kierujący panikują i np. zamiast hamować pulsacyjnie wciskają pedał hamulca do ziemi, a w ten sposób tracą całkowicie kontrolę nad autem.

Aby uniknąć wydatku 300 zł na dodatkowe egzaminy, trzeba zdać przed 1 stycznia 2016. – Spodziewamy się, że w połowie 2015 roku znacznie wydłużą się kolejki oczekiwania na egzamin, bo zdający będą chcieli mieć go za sobą do końca roku – przewiduje Tadeusz Hryniewiecki.

Kierowcy którzy mają już prawo jazdy, nie będą – przynajmniej na razie – zdawać dodatkowych testów i uczyć się poślizgów. – Kto wie, czy przepisy nie zdążą się zmienić w przeciągu kilku lat. Zmiany w zasadach egzaminowania są bardzo częste – mówi Hryniewiecki.

                                                                                                Źródło: Gazeta Wrocławska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty