Zmiany uderzą w dealerów samochodowych. Co ze sprzedażą aut?

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Samochody będą nabywane bezpośrednio od producentów (25%) lub za pośrednictwem platform internetowych (23%) i w modelu agencyjnym (21%). To ponad 2/3 rynku.
Samochody będą nabywane bezpośrednio od producentów (25%) lub za pośrednictwem platform internetowych (23%) i w modelu agencyjnym (21%). To ponad 2/3 rynku. Jakub Steinborn
KPMG potwierdza nieuniknione zmiany na rynku automotive, które dotkną dealerów samochodowych. Zgodnie z raportem KPMG Global Automotive Executive Survey 2024, do 2030 roku tradycyjna sprzedaż samochodów przez salony dealerskie będzie się zmniejszać. Szacuje się, że aż 69% nowych samochodów będzie nabywanych poza tradycyjnym kanałem dealerskim.

Samochody będą nabywane bezpośrednio od producentów (25%) lub za pośrednictwem platform internetowych (23%) i w modelu agencyjnym (21%). To ponad 2/3 rynku.

Raport wskazuje, że firmy z branży automotive w większości nie czują się przygotowane na dynamiczne zmiany technologiczne i przesunięcie popytu w stronę kanałów cyfrowych. Tradycyjne salony samochodowe stoją w obliczu bezprecedensowych zmian w sposobie, w jaki klienci będą nabywać samochody.

Bezproblemowe i płynne doświadczenie klienta zostało wskazane jako drugi najważniejszy czynnik przy nabywaniu samochodu w ciągu najbliższych pięciu lat, zaraz po osiągach samochodu.

Dynamiczne zmiany rynkowe i związane z nimi oczekiwania klientów w kanale online to wyzwania ponad siły pojedynczego dealera. Klienci – firmy i konsumenci - oczekują prostych i szybkich procesów, bez zbędnych formalności. Wybór samochodu, finansowanie, jego ubezpieczenie mają być łatwe oraz dostępne online. Dziś w Polsce większość samochodów jest wciąż nabywana i finansowana bezpośrednio w salonie, ale rynek przesuwa się w stronę digital. Kluczem do odniesienia sukcesu w nowej rzeczywistości rynkowej będzie zaoferowanie klientom prostych i zintegrowanych rozwiązań online, łączących wszystkie aspekty procesu nabycia i finansowania samochodu. Dealerzy, którzy samodzielnie lub z odpowiednim partnerem zaoferują takie kompleksowe rozwiązania zyskają przewagę konkurencyjną. My jesteśmy takim partnerem dla dealerów. Oferujemy zawansowane technolgicznie rozwiązania dotarcia z ofertą do klienta a ponadto proste i zintegrowane z wyborem samochodu finansowanie – mówi Jacek Pasławski, członek zarządu VEHIS.

Inne badania S&P Global Mobility (źródło: Vehicle Buyer Journey Study S&P Global Mobility) wskazują, że 61% klientów uważa, że dostępność opcji online wpływa na decyzję o pozyskaniu finansowania i nabyciu samochodu nawet jeśli tylko 25% zdecydowało się zawrzeć umowę zdalnie.

Zmiany mające wpływ na całą branżę zwykle trwają, są ewolucją rynku polegającą na dostosowaniu oferty do oczekiwań klientów. Znaczenie kanału online stopniowo rośnie. Widzimy spore zainteresowanie opcją leasingu i nabycia samochodu w 100% online. Dziś większość transakcji jest wielokanałowa – część wykonywana jest online, część offline– dodaje Jacek Pasławski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty