Zmiany dla kierowców. Jest projekt nowelizacji kodeksu drogowego

Mariusz Michalak
Fot. Pixabay.com
Fot. Pixabay.com
Ministerstwo Infrastruktury skierowało do konsultacji międzyresortowych projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Proponowane są dwa nowe obowiązki dla kierowców.

Regulacje dotyczą wprowadzenia obowiązkowej jazdy na suwak i tworzenia korytarzy życia. Proponuje się, aby projektowana ustawa weszła w życie z dniem 1 października 2019 r. w zakresie regulacji dotyczących tworzenia korytarza życia, natomiast w zakresie regulacji dotyczących tzw. jazdy na suwak po upływie 60 dni od dnia ogłoszenia

Jazda na suwak

Jazda na suwak polega na tym, by w momentach, kiedy droga się zwęża, a jeden z pasów zanika, wpuszczać auta z tego pasa na główny pas. Kierowcy z głównego pasa mogą jechać płynnie, ale zostawiając między sobą odpowiednio dużo odstępu, tak, by pojedynczo wpuszczać kierowców z zanikającego pasa. Ta metoda sprawdza się w zachodnich krajach i pozwala szybko rozładowywać korki.

Jazda na suwak z dobrowolnej ma się stać obowiązkowa. Obecnie w Polsce można zobaczyć znaki mówiące o tzw. jeździe na suwak. Za ich nieprzestrzeganie nie grożą jednak żadne sankcje. Nie jest przesądzone jaki mandat będzie mógł dostać kierowca po zmianach jeśli się nie zastosuje do nowego przepisu.

Regulacje mają utemperować poczynania tzw. szeryfów drogowych, którzy złośliwie blokują możliwość włączenia się do ruchu pojazdów ze zwężającego się pasa ruchu. Przypomnijmy. Mandat za blokowanie pasa ruchu wynosi od 50 do 500 zł.

Korytarz życia

Korytarzżycia to nic innego jak pozostawione miejsce dla pojazdów ratunkowych poruszających się w korku, między stojącymi samochodami. Szczególnie ważny jest on na autostradach i drogach ekspresowych, gdzie ruch samochodów jest bardzo duży i w razie najdrobniejszej kolizji tworzą się natychmiast gigantyczne korki.

Każdy kierowca powinien wiedzieć jak utworzyć korytarz. Policja przypomina o kilku podstawowych zasadach.

  • Jeśli widzisz, że droga zaczyna się korkować - zjedź na bok pasa.
  • Nie czekaj do czasu, aż usłyszysz sygnał karetki, zjedź od razu pozostawiając między autami przestrzeń umożliwiającą przejazd dla służb ratunkowych.
  • W przypadku, gdy autostrada ma dwa pasy, kierowcy na lewym zjeżdżają zawsze - na lewo, kierowcy na pozostałych pasach - na prawo.
  • W ten sposób tworzy się szeroki pas, którym służby ratunkowe mogą dojechać do poszkodowanych i poruszać się w obu kierunkach.

Prawo o ruchu drogowym w art. 9. określa, że "uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani ułatwić przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności przez niezwłoczne usunięcie się z jego drogi, a w razie potrzeby zatrzymanie się". Oznacza to, że kierowcy nie powinni wjeżdżać na skrzyżowanie, po którym jedzie pojazd uprzywilejowany i umożliwić mu przejazd, a piesi zrezygnować z przejścia przez „zebrę” przed nadjeżdżające pojazdy służb ratunkowych: karetkę, radiowóz czy wóz strażacki. Czasami to jednak może okazać się niewystarczające i już zawczasu warto pomyśleć o ułatwieniu dojazdu służbom ratunkowym.

Coraz częściej jednak z takiego korytarza korzystają też niestety inni kierowcy, którzy jadąc pod prąd próbują opuścić autostradę, na której utknęli. Robią to niezgodnie z przepisami.

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty