Gdyby wymienić wszystkie dostępne na naszym rynku opony najbardziej znanych dziesięciu firm oponiarskich, to lista zawierałaby parę tysięcy pozycji o różnych rozmiarach, bieżnikach i kodach prędkości. Koszt nowej opony mieści się w granicach od stu do kilkuset zł, a w niektórych przypadkach trzeba liczyć nawet w tysiącach. Ta sama opona ponadto może różnić się ceną w górę i w dół w zależności od miejsca zakupu. Dlatego prezentujemy
tylko najpopularniejsze i ich ceny.
![]() | Dębica Ponad 50 proc. kierowców, używających zimowego ogumienia, korzysta z ofert Dębicy, a konkretnie z Frigo do małych i średnich samochodów oraz Frigo Directional do średniej i wyższej klasy, a także dla aut dostawczych i minibusów - Quartet Frigo. Wszystkie one zaprojektowane zostały w europejskim centrum Goodyeara w Luksemburgu. Dębica jest największą z 15 europejskich fabryk tego koncernu i 4. co do wielkości wśród 85 w świecie. Frigo sprawdza się we wszystkich warunkach zimowych. Odprowadzanie wody, śniegu i błota zapewnia otwarta rzeźba bieżnika, podzielona trzema rowkami obwodowymi i wieloma poprzecznymi, a liczne nacięcia klocków zapewniają maksymalną przyczepność na śniegu. Kierunkowy bieżnik Frigo Directional poprawia odporność na poślizg dzięki rowkom poprzecznym i wokół opony, a dzięki dużej liczbie nacięć ma dobrą przyczepność na śniegu i lodzie. Z wymiarami 145/70 R13 kosztuje 110 zł za oponę, 175/70 R 13 - 170 zł, a 195/65 R15- 245 zł. |
![]() | Fulda Kristall Montero jest zimową oponą niemieckiego producenta do samochodów niższej i średniej klasy. Cechuje ją bardzo dobra przyczepność na śniegu i lodzie, a także zwiększona odporność oraz wysokie przebiegi. To wynik gęstego pokrycia bieżnika licznymi rowkami promieniowymi. Montero o wymiarach 165/70 R14 T kosztuje około 220 zł, a 195/65 R15 T - 285 zł. |
![]() | Dunlop SP Winter Sport M3 przeznaczona jest dla preferujących szybką, fantazyjną jazdę samochodami klasy średniej i wyższej. Oponę oferuje się w 89 rozmiarach, na koła o średnicy 13 do 19 cali z najwyższymi indeksami prędkości. Nowa konstrukcja bieżnika jeszcze sprawniej odprowadza wodę spod kół, a wysoką przyczepność zapewnia mieszanka gumowa o podwyższonej zawartości krzemionki aktywowanej. Innowacją techniczną jest bezstykowy pas z nylonu, w części barkowej opony. Model M3 o rozmiarach 185/65 R14 T kosztuje około 325 zł, a 195/60 R15 T - 350 zł. |
![]() | Goodyear Ultra Grip 6 tej marki jest oponą zimową dla kierowców wymagających maksymalnych parametrów bezpieczeństwa oraz komfortu w różnorodnych warunkach pogodowych i terenowych. Ma specjalnie wzmocnioną środkową część bieżnika, co pozwala na redukcję oporów toczenia i ułatwia utrzymanie stabilności przy jeździe z dużą prędkością. Unikatowa mieszanka zwiększa przyczepność. Temu też celowi służy system 3D-BIS, polegający na trójwymiarowym blokowaniu wzajemnych pozycji klocków bieżnika oraz technologia V-TRED w rzeźbie bieżnika, dzięki czemu opona odprowadza wodę oraz rozmokły śnieg błyskawicznie. Guma 175/70 R13 kosztuje około 250 zł, a 195/65 R15 T przeszło 350 zł. Natomiast Eagle Ultra Grip GW-3 Goodyeara, która służy autom najszybszym, z najwyższymi parametrami bezpieczeństwa i przyczepności w każdych warunkach poniżej 7 st. C, w rozmiarach 185/65 R15 H kosztuje około 350 zł, a 205/55 R16 H - ponad 600 zł. |
![]() | Pirelli Ta firma oponiarska cieszy się opinią producenta gum dla samochodów jeżdżących szybko i sportowo. Najtańszą jest SnowControl z indeksem Q i rozmiarami 145/70 R13. Kosztuje przeszło 170 zł. Prawie 5 razy drożej zapłacimy za SnowSport z indeksem prędkości H i rozmiarami 235/45 R17. Jej symetryczne lamele dopasowują swoje położenie do warunków jazdy "z włosem i pod włos". Winter SnowControl opracowano według technologii dla ciężkich warunków zimowych i aut wysokiej klasy, ale przeznaczono dla samochodów średnich i małych. Zastosowano tu wiele innowacji, m.in. chroniony patentem kierunkowy wzór bieżnika. Wykorzystując fakt, że siła tarcia między śniegiem a śniegiem jest większa niż między śniegiem a mieszanką gumową, umieszczono w bieżniku pułapki zatrzymujące więcej śniegu niż klasyczne lamele, stosowane w oponach zimowych, co poprawia przyczepność na ośnieżonych nawierzchniach. W bieżniku SnowControl zastosowano 3 polimery, łączące przyczepność w warunkach zimowych i śniegowych, z jezdniami suchymi i mokrymi oraz ograniczającymi zużywanie opon w zimie. |
![]() | Michelin Największy w Europie producent ogumienia dla samochodów zadomowił się w Polsce od lat z wyrobami z napisem Michelin, ale także innych wytwórni, należących do tego koncernu. Najnowszym uzupełnieniem gamy tej marki jest opona zimowa najwyższej klasy - nowa Pilot Alpin z maksymalnymi indeksami prędkości, ale też kosztująca w rozmiarze 235/45 R17 V około 900 zł z montażem i wyważeniem. Jej cechą jest system automatycznie blokujących się lamel dwukierunkowych. Najtańsza Alpin A2 o symbolach 175/65 R14 kosztuje z obsługą ponad 300 zł. W sprzedaży są również nadal Alpiny pierwszej generacji, z których najtańsza z obsługą kosztuje około 215 zł (XM+S 155/80 R13). |
![]() | Kormoran Propozycją tej marki na zaczynającą się zimę jest snowpro. Właściwości trakcyjne na ośnieżonej i oblodzonej drodze zachowuje dzięki szerokiemu bieżnikowi centralnemu i licznym lamelom oraz szerokim rowkom poprzecznym i podłużnym. Rozmiar 145/70 R13 z obsługą można nabyć za mniej niż 110 zł, a 175/70 R13 za około 160 zł. Dla lekkich samochodów dostawczych Kormoran proponuje Winter CS20. |
![]() | BFGoodrich Winter G pojawiła się w gamie produktów zimowych już w ubiegłym roku, z przeznaczeniem dla kierowców użytkujących auta klasy średniej i wyższej oraz lubiących szybką jazdę. Przy konstruowaniu jej bieżnika połączono charakterystyczny wygląd (tzw. pazury) z dobrymi właściwościami jezdnymi także przy szybkiej jeździe. Model 145/70 R13 wraz z montażem to koszt około 210 zł, zaś za 195/65 R15 z indeksem prędkości H trzeba w tych samych warunkach zapłacić około 300 zł. Dla bardziej sportowej jazdy firma proponuje Winter 2 T/A, a dla terenowych - Winter Slalom. |
![]() | Kleber Marka ta, należąca też do koncernu Michelin, ma w Polsce, poza rodzimą Francją, największy rynek zbytu. Krisalp HP należy w ofercie marki do opon o wysokich osiągach. Zapewnia przyczepność, a dzięki niej dobre prowadzenie na każdym rodzaju nawierzchni w zimie. Najtańsze opony o tym symbolu, dostępne u nas, zaczynają się na rozmiarze R14 i kosztują wraz z obsługą ponad 220 zł. Wcześniejszą Krisalp 3 o kierunkowej rzeźbie bieżnika i z indeksem prędkości do 190 km/h w popularnym rozmiarze 155/80 R13 można nabyć wraz z montażem za około 150 zł. |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?