Zima na łańcuchu

(w)
Zimą nawet opony zimowe nie zawsze są zdolne do pokonania niektórych odcinków dróg. Często - zwłaszcza w górach - niezbędne są łańcuchy przeciwśnieżne.

Są dwa podstawowe rodzaje łańcuchów: najazdowe i do szybkiego montażu.
Łańcuchy najazdowe rozkłada się przed kołami napędowymi, najeżdża na nie,
następnie montuje. W drugim przypadku nie jest wymagane ruszanie samochodu,
a montaż jest mniej kłopotliwy.
Występują trzy wzory łańcuchów: drabinkowe, rombowe i Y.
Drabinka jest wzorem podstawowym, polecanym przede wszystkim kierowcom,
którzy będą używać łańcuchów sporadycznie i posiadają samochody o mniejszych
mocach.
Wzór rombowy, dzięki stałemu kontaktowi łańcucha z podłożem, zapewnia
najlepsze właściwości trakcyjne, przez co zapobiega uślizgom bocznym.
Wzór Y to kompromis między wzorami opisanymi wyżej.
Ogniwa łańcucha powinny być wykonane z materiału odpornego na ścieranie
i rozerwanie. Jest to zwykle stal manganowa lub niklowo-chromowo-molibdenowa.
Ogniwa dobrych łańcuchów mają przekrój litery D, co zapewnia ostre krawędzie
zewnętrzne powodujące lepszą pracę łańcucha na śniegu i lodzie.
Łańcuchy powinny mieć blokady łańcuszka napinającego; jej brak powoduje
poluzowanie łańcucha i jego zerwanie.
Niektóre samochody mają mały prześwit między elementami zawieszenia
a kołami. Należy wówczas stosować łańcuchy odstające od koła maksymalnie
na 9 mm (najpopularniejsza wartość to 12 mm). Łańcuchy 9-milimetrowe powinny
być wykonane z bardziej wytrzymałych materiałów; ze względu na swą konstrukcję
wywołują mniejsze wibracje koła, co zalecane jest do samochodów wyposażonych
w układ ABS.
W ostatnich latach pojawiły się na rynku łańcuchy samonapinające, które
nie wymagają ponownego dociągnięcia po przejechaniu kilkudziesięciu metrów.
Poza tym zapewniają samoczynne centralne układanie się łańcuchów na kołach.
Zależnie od modelu i wielkości, komplet łańcuchów przeciwśnieżnych do
samochodów osobowych to przeważnie wydatek od 100 do 300 zł.
Do samochodów terenowych, dostawczych i ciężarowych należy używać łańcuchów
o wzmocnionej konstrukcji, przez co ich ceny są o kilkadziesiąt procent
wyższe.
Należy wiedzieć, że:


  • polski kodeks drogowy dopuszcza używanie łańcuchów tylko na drogach ośnieżonych
    i oblodzonych,

  • jazda po asfalcie powoduje przyspieszone niszczenie nawierzchni, opon i
    łańcuchów,

  • kupując łańcuchy, należy zwrócić uwagę na ich jakość. Zerwany łańcuch może
    spowodować uszkodzenia nadkola,

  • rozmiar łańcuchów trzeba dostosować do wymiaru koła,

  • łańcuchy montuje się na kołach napędzających,

  • podczas jazdy nie należy przekraczać prędkości 50 km/h. Trzeba też unikać
    gwałtownego przyspieszania i hamowania,

  • po zakończeniu eksploatacji łańcuchy należy wypłukać w ciepłej wodzie i
    wysuszyć.
  • emisja bez ograniczeń wiekowych
    Wideo

    Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    Materiały promocyjne partnera
    Wróć na motofakty.pl Motofakty