Zima na łańcuchu

(w)
Zimą nawet opony zimowe nie zawsze są zdolne do pokonania niektórych odcinków dróg. Często - zwłaszcza w górach - niezbędne są łańcuchy przeciwśnieżne.

Są dwa podstawowe rodzaje łańcuchów: najazdowe i do szybkiego montażu.
Łańcuchy najazdowe rozkłada się przed kołami napędowymi, najeżdża na nie,
następnie montuje. W drugim przypadku nie jest wymagane ruszanie samochodu,
a montaż jest mniej kłopotliwy.
Występują trzy wzory łańcuchów: drabinkowe, rombowe i Y.
Drabinka jest wzorem podstawowym, polecanym przede wszystkim kierowcom,
którzy będą używać łańcuchów sporadycznie i posiadają samochody o mniejszych
mocach.
Wzór rombowy, dzięki stałemu kontaktowi łańcucha z podłożem, zapewnia
najlepsze właściwości trakcyjne, przez co zapobiega uślizgom bocznym.
Wzór Y to kompromis między wzorami opisanymi wyżej.
Ogniwa łańcucha powinny być wykonane z materiału odpornego na ścieranie
i rozerwanie. Jest to zwykle stal manganowa lub niklowo-chromowo-molibdenowa.
Ogniwa dobrych łańcuchów mają przekrój litery D, co zapewnia ostre krawędzie
zewnętrzne powodujące lepszą pracę łańcucha na śniegu i lodzie.
Łańcuchy powinny mieć blokady łańcuszka napinającego; jej brak powoduje
poluzowanie łańcucha i jego zerwanie.
Niektóre samochody mają mały prześwit między elementami zawieszenia
a kołami. Należy wówczas stosować łańcuchy odstające od koła maksymalnie
na 9 mm (najpopularniejsza wartość to 12 mm). Łańcuchy 9-milimetrowe powinny
być wykonane z bardziej wytrzymałych materiałów; ze względu na swą konstrukcję
wywołują mniejsze wibracje koła, co zalecane jest do samochodów wyposażonych
w układ ABS.
W ostatnich latach pojawiły się na rynku łańcuchy samonapinające, które
nie wymagają ponownego dociągnięcia po przejechaniu kilkudziesięciu metrów.
Poza tym zapewniają samoczynne centralne układanie się łańcuchów na kołach.
Zależnie od modelu i wielkości, komplet łańcuchów przeciwśnieżnych do
samochodów osobowych to przeważnie wydatek od 100 do 300 zł.
Do samochodów terenowych, dostawczych i ciężarowych należy używać łańcuchów
o wzmocnionej konstrukcji, przez co ich ceny są o kilkadziesiąt procent
wyższe.
Należy wiedzieć, że:


  • polski kodeks drogowy dopuszcza używanie łańcuchów tylko na drogach ośnieżonych
    i oblodzonych,

  • jazda po asfalcie powoduje przyspieszone niszczenie nawierzchni, opon i
    łańcuchów,

  • kupując łańcuchy, należy zwrócić uwagę na ich jakość. Zerwany łańcuch może
    spowodować uszkodzenia nadkola,

  • rozmiar łańcuchów trzeba dostosować do wymiaru koła,

  • łańcuchy montuje się na kołach napędzających,

  • podczas jazdy nie należy przekraczać prędkości 50 km/h. Trzeba też unikać
    gwałtownego przyspieszania i hamowania,

  • po zakończeniu eksploatacji łańcuchy należy wypłukać w ciepłej wodzie i
    wysuszyć.
  • od 12 lat
    Wideo

    Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.

    Dołącz do nas na Facebooku!

    Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

    Polub nas na Facebooku!

    Kontakt z redakcją

    Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

    Napisz do nas!

    Polecane oferty

    Materiały promocyjne partnera

    Komentarze

    Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

    Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

    Podaj powód zgłoszenia

    Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
    Wróć na motofakty.pl Motofakty