Zieloną falą w korki

Jerzy Wójcik
Fot. Michał Pawlik
Fot. Michał Pawlik
Wrocław będzie miał na najważniejszych skrzyżowaniach inteligentny system sterowania sygnalizacją świetlną - podobny do tego, który działa już m.in. w Berlinie.

Dzięki specjalnym czujnikom lub kamerom upłynnia ruch. Tam, gdzie samochodów będzie najwięcej, szybciej i częściej zapalą się zielone światła.

 

- Wzdłuż głównych ulic wjazdowych do miasta pojawią się tablice informacyjne, z których kierowcy dowiedzą się, jakie ulice przelotowe są zakorkowane i jak je ominąć - zapowiada Błażej Trzcinowicz odpowiedzialny w urzędzie miejskim za nowy system. - Poza tym na tablicach pojawią się informacje o liczbie wolnych miejsc na miejskich parkingach.

Fot. Michał Pawlik
Fot. Michał Pawlik

 

Przetarg na przygotowanie systemu miasto ma ogłosić już w przyszłym roku, ale na jego uruchomienie trzeba będzie poczekać do 2011 r.

 

Wrocławskich kierowców nie trzeba przekonywać, że dziś po ulicach miasta jeździ się fatalnie. Teoretycznie, jadąc z przepisową prędkością 50 km/h, powinniśmy pokonać Wrocław bez przeszkód, nie tracąc czasu na skrzyżowaniach. Nic z tego. Aż jedną czwartą czasu zajmuje oczekiwanie na zielone światła. Przejazd przez miasto poza godzinami szczytu trwa ok. 25 minut. Od 4 do 6 minut spędzi się na skrzyżowaniach.

 

Oczywiście wszystkim marzy się, by na wjeździe do Wrocławia złapać zielone światło i bez niepotrzebnej mitręgi przejeżdżać przez kolejne skrzyżowania. Czy to jednak możliwe?

- Tak, lecz tylko częściowo - twierdzą eksperci i miejscy urzędnicy.

 

Docelowo, gdy zacznie działać inteligentny system transportu, będziemy mogli trafić na tak zwaną zieloną falę na ulicach wylotowych z miasta. Już dziś bardzo dobrze sprawdza się ona między innymi na ul. Powstańców Śląskich i al. Karkonoskiej czy wyremontowanej ul. Żmigrodzkiej.

 

Jednak im bliżej centrum, tym gorzej. Mamy złą wiadomość - w pokonaniu samochodem strategicznych skrzyżowań w centrum nie pomoże nam także nowoczesny system.

- Nie da się zapewnić bezproblemowego przejazdu przez miasto samochodom jadącym jednocześnie ze wszystkich kierunków - wyjaśnia Błażej Trzcinowicz z magistratu. - Najwięcej zyskają tramwaje, szczególnie na skrzyżowaniach, gdzie spotykają się z samochodami. Tam pojadą jako pierwsze.

 

W urzędzie przyznają, że nowy system dla zwykłych kierowców może oznaczać nawet większe korki. Zdaniem dr. inż. Macieja Kruszyny z Politechniki Wrocławskiej, niewiele więcej można zrobić dla usprawnienia ruchu w centrum.

- Nie zbudujemy miasta od nowa, a wrocławski układ ulic nie gwarantuje, że wszyscy pojadą równocześnie - wyjaśnia Kruszyna. - Zielone fale na ulicach wylotowych i stawianie na komunikację miejską w ścisłym centrum to optymalne rozwiązanie dla Wrocławia.

 

I dodaje, że kluczem będzie przekonanie kierowców, by przesiedli się z aut do komunikacji miejskiej. Miasta na zachodzie Europy musiały w tym celu organizować akcje promocyjne i wprowadzić zniżki dla tych, którzy zamienili samochód na autobus czy tramwaj.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

4F

4F Męska Granatowa H4Z22 Kumn004

379,99 zł

kup najtaniej

Salomon

Salomon Icon Lt Access White 21/22

299,00 zł

kup najtaniej

Giro

Giro Avera Mat Graphite Rockpool

342,96 zł

kup najtaniej

Tempish

Tempish Volt S

319,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie