Zegary w formie cyfrowej. Nowoczesny system informacji

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Fot. Wojciech Frelichowski
Fot. Wojciech Frelichowski
Zaawansowane technologie cyfrowe coraz śmielej wkraczają w obszar techniki motoryzacyjnej. Obecnie zamiast tradycyjnych cyfrowych zegarów kierowca może wybrać komputerowy wyświetlacz, który pozwala także na indywidualne ustawienia informacji.

Cyfrową rewolucję, która znalazła zastosowania w wyposażeniu samochodów można już znaleźć nie tylko w takich elementach, jak zestawy audio czy systemy nawigacji satelitarnej. Wiele systemów jest ukrytych przed oczami kierowcy. To np. czujniki odpowiadające za bezpieczeństwo jazdy. Ale wprowadzane są także nowe systemy, które są widoczne dla kierowcy i wydatnie ułatwiają prowadzenie auta.

Przykładem zastosowania tego typu rozwiązań jest Virtual Cockpit, czyli cyfrowy zestaw wskaźników, który jest oferowany w najnowszym kompaktowym modelu Skody - Scali.

Fot. Wojciech Frelichowski
Fot. Wojciech Frelichowski

W systemie Virtual Cockpit zegary i cała reszta informacji jest zobrazowana przed oczami kierowcy na multimedialnym ekranie. Wskaźniki oraz piktogramy są czysto wirtualne, generowane przez oprogramowanie. Tylko lampki kontrolne mające wpływ na bezpieczeństwo są wykonane w wersji analogowej. Sposób prezentacji jest niezwykle efektowny, ale ma on również znaczenie praktyczne. Kierowca ma możliwość dopasowania wyświetlanych informacji do swoich indywidualnych preferencji. Może zatem ustawić tryb wyświetlania zegarów, ale może je też zastąpić prędkościomierzem w formie wyświetlanych cyfr. Może też ustawić wyświetlanie informacji dotyczących samochodu, np. aktualnego zużycia paliwa i zasięgu, jaki można pokonać z aktualnym zapasem paliwa w zbiorniku. Funkcjonalnym rozwiązaniem jest też ustawienie mapy nawigacji satelitarnej.

Dostępne są cztery podstawowe układy wyświetlacza Virtual Cockpit: klasyczny, cyfrowy, cyfrowy z profilem informacyjnym oraz ograniczony. W widoku klasycznym na wyświetlaczu prezentowane są prędkościomierz i obrotomierz w tradycyjnej formie, czyli jako okrągłe zegary. Natomiast przestrzeń pomiędzy nimi można wykorzystać do indywidualnych ustawień. Można na niej wyświetlić informacje dotyczące multimediów lub mapę nawigacji, którą można powiększyć, zmniejszając średnicę zegarów.

Ciekawym układem jest widok cyfrowy. Takie ustawienie zajmuje całą szerokość panelu wirtualnego kokpitu wyświetlając dane dotyczące multimediów bądź mapę nawigacji. Pod i nad główną grafiką jest jeszcze pozostawione miejsce na wyświetlenie informacji np. na temat prędkości auta, rekomendacji biegu, rozpoznawania znaków, dystansu do zaprogramowanego celu bądź do następnego zakrętu na zaplanowanej trasie.

W widoku cyfrowym z profilem informacyjnym sekcja środkowa panelu jest znacznie większa i idealnie nadaje się do wyświetlania mapy nawigacji. Dodatkowe informacje mogą być zawarte po jej lewej i prawej stronie, a także powyżej mapy.

Z kolei oszczędny w prezentacji informacji jest widok ograniczony. Dobrze sprawdza się podczas nocnej jazdy, bo nie absorbuje nadto uwagi kierowcy. Ten rodzaj ustawienia pokazuje na wyświetlaczu tylko podstawowe i niezbędne informacje, tj. chwilową prędkość bądź dystans do celu. Inne, ważne dane są wyświetlane na górze i na dole panelu, zaś nawigacja instruuję kierowcę strzałkami wyświetlanymi pośrodku wyświetlacza.

System Virtual Cockpit jest przykładem, że najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne wprowadzane są nie tylko w samochodach klasy wyższej, ale również w autach dla szerokiej rzeszy nabywców.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty