ZDM także może dokonać kontroli pojazdu. Co sprawdzi?

ZDM w Warszawie
Przeładowane, zbyt ciężkie samochody ciężarowe niszczą drogi i zanieczyszczają powietrze. Zarząd Dróg Miejskich kontroluje ciężarówki na specjalnych stanowiskach w kilku miejscach Warszawy. Fot. ZDM Warszawa
Przeładowane, zbyt ciężkie samochody ciężarowe niszczą drogi i zanieczyszczają powietrze. Zarząd Dróg Miejskich kontroluje ciężarówki na specjalnych stanowiskach w kilku miejscach Warszawy. Fot. ZDM Warszawa
Przeładowane, zbyt ciężkie samochody ciężarowe niszczą drogi i zanieczyszczają powietrze. Zarząd Dróg Miejskich kontroluje ciężarówki na specjalnych stanowiskach w kilku miejscach Warszawy.

ZDM ma specjalistyczny sprzęt do ważenia pojazdów (2 specjalne pojazdy i przenośne wagi samochodowe) i prawo do karania przewoźników, których pojazdy są przeładowane. Sprawdzana jest dopuszczalna masy całkowita pojazdu oraz dopuszczalny nacisk na jedną oś. Pracownicy ZDM mogą zatrzymać pojazd, wylegitymować kierowcę, sprawdzić dokumenty pojazdu oraz ładunku, a także ważyć pojazd przy użyciu specjalistycznego sprzętu.

W ich kompetencjach jest też prowadzenie postępowania administracyjnego, zmierzającego do nałożenia kary na przewoźnika i – co ważne – uniemożliwienia kontynuacji przewozu pojazdem przekraczającym normy. Każda kontrola przeprowadzana przez ZDM odbywa się w obecności funkcjonariusza policji. Ma on uprawnienia do ukarania kierowcy mandatem za ewentualne wykroczenia.

Stanowiska kontrolne znajdują się na ulicach: Łopuszańskiej, Przyczółkowej, K. Wóycickiego, Połczyńskiej i w al. Krakowskiej. W przypadku uzasadnionych podejrzeń naruszenia prawa, policja może jednak zatrzymać kierowcę w dowolnym miejscu Warszawy i nakazać mu przejazd na stanowisko kontrolne.

Kontrole rozpoczęły się 8 grudnia 2016 roku, 28 z 53 kontroli zakończyło się wszczęciem postępowań administracyjnych zmierzających do ukarania przewoźnika. Jak podaje ZDM, podczas kontroli ujawniono łącznie 52 naruszenia obowiązujących w przepisach norm dotyczących wagi pojazdów (niektóre pojazdy przekroczyły jednocześnie kilka norm).

Wśród wykrytych naruszeń 13 dotyczyło przekroczeń zagrożonych karą 500 zł (przekroczenia do 10 proc. dopuszczalnych wartości), 10 zagrożonych karą 2000 zł, a 29 najwyższą przewidzianą karą – 15 000 zł. Te ostatnie to przeciążenia powyżej 10 ton dopuszczalnej masy całkowitej. Oznacza to, że ciężarówka była co najmniej 10 ton cięższa, niż powinna. Podczas kontroli zaobserwowano również bardzo często przekraczanie norm określających nacisk na jedną oś – zazwyczaj aż o 4-5 ton.

Naliczone dotąd kary sięgają 400 tys. zł. Wpływy z kar będą przeznaczane m. in. na remonty dróg zniszczonych przez przeciążone pojazdy.

Prawo określa dopuszczalny nacisk na pojedynczą oś napędową pojazdów, które poruszają się po drogach publicznych. Jest to maksymalnie 11,5 t, zaś na drogach wojewódzkich i powiatowych w granicach stolicy – 8 t. W przypadku naruszenia dopuszczalnych norm na przewoźnika może zostać nałożona kara pieniężna (decyzja administracyjna). Może ją nałożyć policja, ITD lub właśnie zarządca drogi, czyli ZDM. Kary wahają się od 500 zł do nawet 15 tys. zł.

Warto wiedzieć: Elektryczny samochód w Polsce. Czy ma to sens?

Źródło: TVN Turbo/x-news

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty