Zawodna elektronika

Ryszard Polit
Fot. Bosch: Uszkodzenia układów elektronicznych są kosztowne w naprawie, gdyż wymagają wiedzy i użycia specjalistycznego sprzętu.
Fot. Bosch: Uszkodzenia układów elektronicznych są kosztowne w naprawie, gdyż wymagają wiedzy i użycia specjalistycznego sprzętu.
Udostępnij:
Z badań wynika, że w 60 proc. przypadków przyczyną unieruchomienia samochodu jest awaria podzespołów elektronicznych i elektrycznych.

Niezawodne urządzenie to takie, którego nie ma. Z badań Center Automotive Research wynika, że w 6. przypadkach na 10. przyczyną unieruchomienia samochodu jest awaria podzespołów elektronicznych i elektrycznych.

 

We współczesnym samochodzie nie da się wyeliminować elektronicznych sterowników, które zarządzają wieloma funkcjami. Zła jakość urządzeń elektronicznych ma istotny wpływ na niespodziewane awarie samochodu. Użytkując samochód warto zwrócić uwagę na lampki kontrolne, zwiastujące wystąpienie uszkodzenia. Np. zapalenie się czerwonej kontrolki

Fot. Bosch: Uszkodzenia układów elektronicznych są kosztowne w naprawie, gdyż wymagają wiedzy i użycia specjalistycznego sprzętu.
Fot. Bosch: Uszkodzenia układów elektronicznych są kosztowne w naprawie, gdyż wymagają wiedzy i użycia specjalistycznego sprzętu.

"uszkodzenie silnika" może być spowodowane banalnym przetarciem przewodu odbierającego impulsy od sondy lambda. Brak informacji o ilości tlenu w spalinach mierzonych przez sondą lambda powoduje zakłócenia w pracy układu wtryskowego silnika, a to już poważniejszy problem.

 

Warto też obserwować samochód i nie zaniedbywać żadnego zauważonego uszkodzenia. Np. brak wskazań prędkościomierza (urwana linka) może być powodem gaśnięcia silnika, gdyż układ sterujący wtryskiem paliwa nie otrzymuje informacji, że samochód jedzie. Elektroniczny układ sterujący "myśli", że pojazd stoi w miejscu i ustala inną, mniejszą dawkę paliwa, która jest niewystarczająca przy ruszaniu.

 

Wykrycie i usunięcie usterki jest często czasochłonne i co gorsza, wymaga użycia specjalistycznego sprzętu. Odpowiednie testery urządzeń mają autoryzowane warsztaty i za wykrycie usterki każą sobie słono płacić.

 

Decydując się na zakup nowego czy używanego samochodu warto zwrócić uwagę na jakość podzespołów elektronicznych. Niektórzy producenci aut, chcąc zaoszczędzić, kupują tanie podzespoły elektroniczne. Dobra marka pojazdu nie zawsze jest gwarantem jakości, chociaż oczywiście powinna być. Nawet  prestiżowy BMW serii 8 w latach 90. miał duże problemy elektroniką. Niezawodność aut japońskich, np. Toyoty i Hondy wynika z małej awaryjności elektroniki, a nie tylko podzespołów mechanicznych.

 

Im samochód starszej generacji, tym ma mniej urządzeń sterowanych elektronicznie. Na szczęście dla użytkowników jakość "samochodowej elektroniki" stale się podnosi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie