Zawieszenie wielowahaczowe

Ryszard Polit
Fot. VW: Przykład zawieszenia wielowahaczowego tylnej osi. Ideą zawieszenia wielowahaczowego jest stosowanie kombinacji wahaczy wzdłużnych, poprzecznych, skośnych i drążków. Celem ich stosowania jest zapewnienie wysokiego komfortu jazdy i jednocześnie dob
Fot. VW: Przykład zawieszenia wielowahaczowego tylnej osi. Ideą zawieszenia wielowahaczowego jest stosowanie kombinacji wahaczy wzdłużnych, poprzecznych, skośnych i drążków. Celem ich stosowania jest zapewnienie wysokiego komfortu jazdy i jednocześnie dob
Nowe konstrukcje samochodów pozwalają sądzić, że nieskomplikowane układy zawieszenia powoli odchodzą w przeszłość.

Coraz więcej aut ma zawieszenie wielowahaczowe.

 

Fot. VW: Klasyczna belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne powoli odchodzi w przeszłość. Chcąc zapewnić zbliżone własności jezdne do zawieszenia wielowahaczowego
Fot. VW: Klasyczna belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne powoli odchodzi w przeszłość. Chcąc zapewnić zbliżone własności jezdne do zawieszenia wielowahaczowego trzeba zwiększać sztywność zawieszenia (elementów tłumiących) kosztem komfortu jazdy.

Najbardziej rozpowszechnionym zawieszeniem tylnym jest tzw. belka poprzeczna i szczególny jej przypadek- belka skrętna. Jest to zawieszenie tzw. półzależne. A kiedy będzie niezależne? Jeżeli tę belkę przetniemy na pół, a wtedy pionowe ruchy jednego koła nie będą miały żadnego wpływu na ruch drugiego koła. Co więcej, bez względu na sytuację drogową (szybka jazda w zakręcie, ostre hamowanie) koło jezdne nie powinno zmieniać swojego położenia. W przypadku belki skrętnej jest to trudne do osiągnięcia.

 

Celem stosowania zawieszeń wielowahaczowych jest zapewnienie wysokiego komfortu jazdy i jednocześnie dobrych własności jezdnych pojazdu. Charakterystyka elementów tłumiących nie musi być bardzo twarda, by nie obniżać komfortu jazdy, a mimo to, uzyskamy dobre własności jezdne. Przy belce skrętnej, chcąc zapewnić zbliżone własności jezdne trzeba zwiększać sztywność zawieszenia (elementów tłumiących). 

 

Fot. VW: Przykład zawieszenia wielowahaczowego tylnej osi. Ideą zawieszenia wielowahaczowego jest stosowanie kombinacji wahaczy wzdłużnych, poprzecznych,
Fot. VW: Przykład zawieszenia wielowahaczowego tylnej osi. Ideą zawieszenia wielowahaczowego jest stosowanie kombinacji wahaczy wzdłużnych, poprzecznych, skośnych i drążków. Celem ich stosowania jest zapewnienie wysokiego komfortu jazdy i jednocześnie dob

Ideą zawieszenia wielowahaczowego jest stosowanie kombinacji wahaczy wzdłużnych, poprzecznych, skośnych i drążków. Każdy producent stosuje własne rozwiązania. Częstym  rozwiązaniem jest układ dolnego wahacza wzdłużnego i dwóch drążków poprzecznych: dolnego i górnego. Do dolnego drążka przymocowany jest amortyzator ze sprężyną. Takie prowadzenie koła zapobiega zmianom kąta jego zbieżności i pochylenia. Chodzi o to, by zawieszenie tylne w jak najmniejszym stopniu zmieniało te kąty pod wpływem zmian obciążenia pojazdu i jego ruchu.

 

Zawieszenie wielowahaczowe tylnej osi mają auta klasy wyższej (Mercedes-Benz klasy S, Renault Vel Satis), coraz więcej aut klasy średniej (Opel Vectra, Ford Mondeo), a nawet klasy kompaktowej (Alfa Romeo 147, Ford Focus, VW Golf). Elementy zawieszenia (wahacze, drążki) z reguły mocowane są do ramy pomocniczej, a ta - do nadwozia pojazdu.

 

Oponenci zarzucają zawieszeniom wielowahaczowym zwiększenie masy nieresorowanej, skomplikowaną, a więc drogą konstrukcję. To prawda, jednak w przyszłości można się spodziewać odchodzenia producentów od prymitywnej belki skrętnej, ze względu na niezaprzeczalne zalety zawieszenia wielowahaczowego. Jest ono również coraz częściej stosowane w zawieszeniu przednim.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie