Zawieszenie wielowahaczowe

Ryszard Polit
Fot. VW: Przykład zawieszenia wielowahaczowego tylnej osi. Ideą zawieszenia wielowahaczowego jest stosowanie kombinacji wahaczy wzdłużnych, poprzecznych, skośnych i drążków. Celem ich stosowania jest zapewnienie wysokiego komfortu jazdy i jednocześnie dob
Fot. VW: Przykład zawieszenia wielowahaczowego tylnej osi. Ideą zawieszenia wielowahaczowego jest stosowanie kombinacji wahaczy wzdłużnych, poprzecznych, skośnych i drążków. Celem ich stosowania jest zapewnienie wysokiego komfortu jazdy i jednocześnie dob
Udostępnij:
Nowe konstrukcje samochodów pozwalają sądzić, że nieskomplikowane układy zawieszenia powoli odchodzą w przeszłość.

Coraz więcej aut ma zawieszenie wielowahaczowe.

 

Fot. VW: Klasyczna belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne powoli odchodzi w przeszłość. Chcąc zapewnić zbliżone własności jezdne do zawieszenia wielowahaczowego
Fot. VW: Klasyczna belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne powoli odchodzi w przeszłość. Chcąc zapewnić zbliżone własności jezdne do zawieszenia wielowahaczowego trzeba zwiększać sztywność zawieszenia (elementów tłumiących) kosztem komfortu jazdy.

Najbardziej rozpowszechnionym zawieszeniem tylnym jest tzw. belka poprzeczna i szczególny jej przypadek- belka skrętna. Jest to zawieszenie tzw. półzależne. A kiedy będzie niezależne? Jeżeli tę belkę przetniemy na pół, a wtedy pionowe ruchy jednego koła nie będą miały żadnego wpływu na ruch drugiego koła. Co więcej, bez względu na sytuację drogową (szybka jazda w zakręcie, ostre hamowanie) koło jezdne nie powinno zmieniać swojego położenia. W przypadku belki skrętnej jest to trudne do osiągnięcia.

 

Celem stosowania zawieszeń wielowahaczowych jest zapewnienie wysokiego komfortu jazdy i jednocześnie dobrych własności jezdnych pojazdu. Charakterystyka elementów tłumiących nie musi być bardzo twarda, by nie obniżać komfortu jazdy, a mimo to, uzyskamy dobre własności jezdne. Przy belce skrętnej, chcąc zapewnić zbliżone własności jezdne trzeba zwiększać sztywność zawieszenia (elementów tłumiących). 

 

Fot. VW: Przykład zawieszenia wielowahaczowego tylnej osi. Ideą zawieszenia wielowahaczowego jest stosowanie kombinacji wahaczy wzdłużnych, poprzecznych,
Fot. VW: Przykład zawieszenia wielowahaczowego tylnej osi. Ideą zawieszenia wielowahaczowego jest stosowanie kombinacji wahaczy wzdłużnych, poprzecznych, skośnych i drążków. Celem ich stosowania jest zapewnienie wysokiego komfortu jazdy i jednocześnie dob

Ideą zawieszenia wielowahaczowego jest stosowanie kombinacji wahaczy wzdłużnych, poprzecznych, skośnych i drążków. Każdy producent stosuje własne rozwiązania. Częstym  rozwiązaniem jest układ dolnego wahacza wzdłużnego i dwóch drążków poprzecznych: dolnego i górnego. Do dolnego drążka przymocowany jest amortyzator ze sprężyną. Takie prowadzenie koła zapobiega zmianom kąta jego zbieżności i pochylenia. Chodzi o to, by zawieszenie tylne w jak najmniejszym stopniu zmieniało te kąty pod wpływem zmian obciążenia pojazdu i jego ruchu.

 

Zawieszenie wielowahaczowe tylnej osi mają auta klasy wyższej (Mercedes-Benz klasy S, Renault Vel Satis), coraz więcej aut klasy średniej (Opel Vectra, Ford Mondeo), a nawet klasy kompaktowej (Alfa Romeo 147, Ford Focus, VW Golf). Elementy zawieszenia (wahacze, drążki) z reguły mocowane są do ramy pomocniczej, a ta - do nadwozia pojazdu.

 

Oponenci zarzucają zawieszeniom wielowahaczowym zwiększenie masy nieresorowanej, skomplikowaną, a więc drogą konstrukcję. To prawda, jednak w przyszłości można się spodziewać odchodzenia producentów od prymitywnej belki skrętnej, ze względu na niezaprzeczalne zalety zawieszenia wielowahaczowego. Jest ono również coraz częściej stosowane w zawieszeniu przednim.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie