Zautomatyzowana skrzynia biegów

Ryszard Polit
Fot. Citroen: Biegi można zmieniać dźwignią w trybie sekwencyjnym – w jednej płaszczyźnie („+” – bieg wyższy, a „-” bieg niższy) lub przełączyć na tryb automatyczny. Wtedy przełożenia zmieniane są samoczynnie.
Fot. Citroen: Biegi można zmieniać dźwignią w trybie sekwencyjnym – w jednej płaszczyźnie („+” – bieg wyższy, a „-” bieg niższy) lub przełączyć na tryb automatyczny. Wtedy przełożenia zmieniane są samoczynnie.
Udostępnij:
Obsługiwanie trzech pedałów dwiema nogami jest nienaturalne. Już dawno do takiego wniosku doszli Amerykanie.

Obsługiwanie trzech pedałów dwiema nogami jest nienaturalne. Już dawno do takiego wniosku doszli Amerykanie, którzy rozpowszechnili przekładnie automatyczne. Uparci Europejczycy dopiero teraz na szerszą skalę oferują samochody wyposażone w dwa, a nie trzy pedały. Nabywców kuszą ładnie wymyślone nazwy - Selespeed, SensoDrive czy Dualogic.

 

Fot. Citroen: W zautomatyzowanej skrzyni przekładniowej biegi są zmieniane siłownikami elektrohydraulicznymi, a nie mięśniami kierowcy.
Fot. Citroen: W zautomatyzowanej skrzyni przekładniowej biegi są zmieniane siłownikami elektrohydraulicznymi, a nie mięśniami kierowcy.

Wyeliminowanie pedału sprzęgła jest możliwe, gdy silnik współpracuje z przekładnią automatyczną, zautomatyzowaną lub bezstopniową. W tradycyjnej przekładni mechanicznej, najbardziej rozpowszechnionej w Europie, pedał sprzęgła musi być, niestety.

 

Nie dla słabego

 

W samochodach o małej mocy silnika stosowanie klasycznej przekładni automatycznej jest niemożliwe i w gruncie rzeczy niecelowe. Przekładnia automatyczna jest nie tylko bardzo droga, lecz także duża, ciężka i przy przeniesieniu napędu ma spore straty. Gdy silnik o mocy np. 60 KM połączymy z przekładnią automatyczną, na koła jezdne dostarczana będzie moc o ok. 5 KM mniejsza. Samochód straci

Fot. Citroen: Biegi można zmieniać dźwignią w trybie sekwencyjnym – w jednej płaszczyźnie („+” – bieg wyższy, a „-” bieg niższy) lub przełączyć na tryb
Fot. Citroen: Biegi można zmieniać dźwignią w trybie sekwencyjnym – w jednej płaszczyźnie („+” – bieg wyższy, a „-” bieg niższy) lub przełączyć na tryb automatyczny. Wtedy przełożenia zmieniane są samoczynnie.

dynamikę i na dodatek będzie drogi. By uchronić od tej pesymistycznej wizji obecnie lansuje się tzw. przekładnie zautomatyzowane.

 

Automatyzacja

 

Przekładnia zautomatyzowana to tradycyjna przekładnia mechaniczna, w której poszczególne przełożenia są zmieniane siłownikami elektrohydraulicznymi, a nie mięśniami kierowcy. Kierowca zmienia biegi dźwignią w trybie sekwencyjnym (w jednej płaszczyźnie) lub przyciskami przy kierownicy. Przesunięcie dźwigni zmiany biegów powoduje także uruchomienie siłowników sterujących pracą sprzęgła, dzięki czemu wyeliminowano pedał sprzęgła. W bardziej rozwiniętych konstrukcjach biegi mogą być zmieniane całkowicie automatycznie, a ich zmianą kieruje sterownik elektroniczny. Kierowca może więc zmieniać biegi sam lub

Fot. Citroen: W niektórych samochodach, np. w Citroenach C3, do manualnej zmiany biegów służą łopatki umieszczone przy kierownicy.
Fot. Citroen: W niektórych samochodach, np. w Citroenach C3, do manualnej zmiany biegów służą łopatki umieszczone przy kierownicy.

zdać się na działanie elektroniki. Zautomatyzowane przekładnie, zwane niekiedy sekwencyjnymi lub półautomatycznymi, są chętnie kojarzone z silnikami o małej pojemności skokowej, ale nie tylko. Takie skrzynie o nazwie Selespeed stosuje m.in. Alfa Romeo w modelach 147 i 156, u Citroena nazywa się SensoDrive (np. model C3, C3 Pluriel), a u Fiata -  Dualogic (np. Punto).

 

Siła propagandy

 

W wielu prospektach reklamowych samochodów często utożsamia się przekładnię automatyczną ze zautomatyzowaną. Wspólną cechą obu przekładni jest brak pedału sprzęgła i samoczynne przełączanie biegów. Konstrukcyjnie istnieje między nimi przepaść, dlatego wydaje się, że potencjalny nabywca powinien być jednak informowany, za co płaci. Warto o to pytać sprzedawcę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie