
Jedną z najczęstszych pomyłek popełnianych przez kierowców podczas tankowania jest nalanie do baku samochodu jeżdżącego na olej napędowy benzyny. Aby zmniejszyć ryzyko takich sytuacji, producenci aut projektują wlewy paliwa o różnej średnicy. W wielu przypadkach wlew diesla jest szerszy niż auta benzynowego.
Niestety zasada ta dotyczy tylko nowszych modeli samochodów. Stacje benzynowe również przychodzą z pomocą kierowcom i na wielu z nich końcówki węża dystrybutora mają różną średnicę (średnica pistoletu do oleju napędowego jest szersza niż wlew samochodu na benzynę). Z reguły także pistolety do oleju napędowego i benzyny różnią się od siebie kolorem plastikowej osłony - w pierwszym przypadku jest ona czarna, natomiast w drugim zielona.
Pomyliłeś benzynę z olejem napędowym i na odwrót? Nie odpalaj
Gdy dojdzie do pomyłki, wszystko zależy od ilości nieprawidłowego paliwa oraz tego czy wlaliśmy benzynę do diesla czy odwrotnie. W pierwszym przypadku silnik powinien poradzić sobie z niewielką ilością benzyny, zwłaszcza jeśli mówimy o starszych modelach. Niewielka ilość paliwa to najwyżej 5 proc. pojemności baku. Sytuacja wygląda nieco inaczej w samochodach nowej generacji, które posiadają układy typu Common Rail lub pompowtryskiwacze – tutaj konieczne będzie wezwanie profesjonalnej pomocy, gdyż jazda na złym paliwie może doprowadzić do poważnych uszkodzeń np. zatarcia pompy wtryskowej.
– W takiej sytuacji, jeśli silnik popracuje przez dłuższy czas, może to skutkować koniecznością kosztownej naprawy instalacji wtryskowej – mówi Artur Zaworski, specjalista ds. technicznych firmy Starter. – Pamiętajmy, że jeśli zatankujemy większą ilość nieprawidłowego paliwa, nie należy uruchamiać silnika. W takiej sytuacji najbezpieczniejszym wyjściem będzie wypompowanie całej zawartości baku. Należy też przepłukać zbiornik paliwa i wymienić filtr paliwowy.
Ale to już zadanie dla fachowca. Każda próba opróżnienia baku na własną rękę jest ryzykowna i może okazać się bardziej kosztowna, niż oddanie auta w ręce profesjonalisty. Nieumiejętne wypompowywanie paliwa może uszkodzić np. czujnik poziomu paliwa lub nawet samą pompę paliwa.
– Jeśli nie jesteśmy pewni czy uruchomienie samochodu spowoduje większe szkody, warto sięgnąć po pomoc fachowca. I tu z pomocą przychodzi kierowcom assistance – jeśli silnik nie został uruchomiony i jest prawdopodobne, że niewłaściwe paliwo da się od razu usunąć, na miejsce zgłoszenia wysyłany jest mobilny warsztat samochodowy. Dzięki temu możliwa jest natychmiastowa diagnostyka i pomoc. Jeśli nie ma innego wyjścia to wtedy auto jest odholowywane i dopiero w warsztacie złe paliwo jest odpompowywane – mówi Jacek Pobłocki dyrektor działu marketingu i rozwoju firmy Starter.
Benzyna vs diesel
Co w sytuacji kiedy wlejemy olej napędowy do auta na benzynę? Tutaj sposób postępowania również zależy od ilości nieprawidłowego paliwa. Jeśli kierowca zatankował niewiele oleju napędowego i nie uruchomił silnika najprawdopodobniej obejdzie się bez większych szkód, zwłaszcza jeśli auto wyposażone jest w gaźnik, co jest już rzadko spotykanym rozwiązaniem.
Wówczas powinno wystarczyć płukanie układu paliwowego i wymiana filtra. Sytuacja zmienia się jeśli kierowca uruchomi silnik. W tym przypadku konieczne jest holowanie do warsztatu, gdzie układ będzie gruntownie oczyszczony z niewłaściwego paliwa.

Aktywiści znaleźli sposób na pozbycie się samochodów w miastach.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?