Zapaść na rynku? Spada liczba rejestracji nowych aut

Paweł Piątek
Jak informuje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w maju 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (kwietnia 2022 roku). Skumulowana liczba rejestracji po pięciu miesiącach 2022 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2021 roku.Fot.: 123RF
Jak informuje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w maju 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (kwietnia 2022 roku). Skumulowana liczba rejestracji po pięciu miesiącach 2022 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2021 roku.Fot.: 123RF
Jak informuje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, z danych zawartych w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że liczba zarejestrowanych aut osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t spadła w maju 2022 roku w porównaniu do analogicznego miesiąca roku poprzedniego, była natomiast wyższa w stosunku do poprzedniego miesiąca (kwietnia 2022 roku). Skumulowana liczba rejestracji po pięciu miesiącach 2022 r. jest niższa od tej zanotowanej w 2021 roku.

Rynek aut o DMC do 3,5 tony

To już jedenasty z rzędu spadek sprzedaży r/r. Przyczyny tego stanu rzeczy są od dłuższego już czasu takie same: perturbacje z dostępnością mikroprocesorów, problemy z pozyskaniem niektórych surowców i komponentów, dynamicznie rosnące ceny (nie tylko samochodów i paliw) oraz stopy procentowe, a także – od ponad trzech miesięcy - inwazja Rosji na Ukrainę, skąd pochodzi część surowców i komponentów wykorzystywanych przez europejskich producentów.

Chociaż ukraińscy dostawcy wznowili działalność, dzięki czemu produkcja komponentów nieco wzrosła, to jednak jej aktualna wielkość nie pozwala na skompensowanie wcześniejszych strat. Na polskim rynku dodatkowym czynnikiem jest rosnąca inflacja oraz słabnący złoty, co również przyczynia się do wzrostu cen samochodów.
Prognoza IBRM SAMAR na 2022 rok zakłada rejestrację 440 tys. samochodów osobowych (spadek na koniec roku ok. 1,5%) oraz 68 tys. dostawczych (spadek rok do roku o 7,98%). Sytuacja jest jednak dynamiczna i wynik na koniec roku może być odmienny od obecnie zakładanego.

Według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, w maju 2022 roku zarejestrowano w Polsce 41 199 samochodów osobowych oraz dostawczych o DMC do 3,5t, czyli o 12,81% (-6 054 szt.) mniej niż rok wcześniej oraz o 3,61% (+1 436 szt.) więcej niż w kwietniu 2022 roku. Dane skumulowane (198 864 szt.) wykazują spadek sprzedaży w 2022 roku o 13,64% (-31 396 szt.).

Trzy marki z pierwszych dziesięciu zanotowały więcej zarejestrowanych aut, licząc rok do roku. Największy wzrost odnotowała KIA – o 25,15%. Największy spadek liczby rejestracji zanotowała Skoda, o 41,31%.

Rynek samochodów osobowych

Dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w maju 2022 r. zarejestrowano w Polsce 35 897 samochodów osobowych, o 12,15% (-4 963 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 2,91% (+1 014 szt.) więcej niż w kwietniu 2022 r. Dotychczas w 2022 roku zarejestrowano w Polsce 172 830 samochodów osobowych, o 13,10% mniej w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego (-26 056 szt.).

Biorąc pod uwagę jedynie bieżącą dynamikę sprzedaży wykazywaną przez Centralną Ewidencję Pojazdów i Kierowców, sytuacja w Polsce w porównaniu z innymi krajami Europy wydaje się być niezła. Według ACEA (która w swych statystykach dot. polskiego rynku uwzględnia samochody osobowe oraz minibusy) Polska zakończyła kwiecień 2022 roku na 6. pozycji wśród 30 rynków Europy (ostatnie dostępne dane). Cieniem na rezultatach kładzie się pozycja naszego kraju w rankingu opracowanym na bazie tzw. wskaźnika chłonności rynku.

Spojrzenie na rynek z tej perspektywy znacząco zmienia ocenę sytuacji na rynku. Wartość wskaźnika na poziomie 36 szt., plasuje Polskę dopiero na 24. pozycji pośród 30 krajów notowanych w rankingu. To zdecydowanie słaby rezultat. Przed Polską klasyfikowane są m.in.: Estonia (50 samochodów na 10 000 mieszkańców), Czechy (60 szt. na 10 000 mieszkańców) oraz Słowenia (84 szt. na 10 000 mieszkańców). Średni wskaźnik chłonności dla krajów UE wyniósł w kwietniu 2022 roku (ostatnie dostępne dane) 72 zarejestrowane samochody na 10 000 mieszkańców.

W maju 2022 roku udział klientów indywidualnych w całkowitej liczbie rejestracji samochodów osobowych wyniósł 28,99%. Udział firm osiągnął poziom 71,01%.

W liczbach bezwzględnych oznacza to, że klienci instytucjonalni kupili 25 490 aut. Udział klientów firmowych w 2022 roku wyniósł dotychczas 70,17%. Statystyka ta jednak nie uwzględnia osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek cywilnych, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie „osób fizycznych”. Ponieważ w grupie osób fizycznych mogą również znaleźć się firmy, rzeczywisty rozkład rejestracji pomiędzy obiema grupami klientów może się jeszcze bardziej zwiększyć.

Cztery z pierwszych piętnastu marek klasyfikowanych na liście rankingowej (r/r) zanotowały wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku, w tym największy - KIA o 25,05%, największy spadek zanotowała Skoda, o 41,11%.

Kto liderem rynku?

Tytuł lidera rynku utrzymała Toyota. W 2022 roku klienci kupili i zarejestrowali 30 950 aut tej marki, o 8,17% mniej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział Toyoty w rynku wyniósł 17,91%. Na pozycji wicelidera znalazła się KIA, w przypadku której liczba zarejestrowanych aut wyniosła 15 465 szt., o 25,05% więcej niż w 2021 roku. Udział marki wyniósł 8,95%. Na trzecim miejscu uplasowała się Skoda. Klienci czeskiego producenta zarejestrowali w 2022 roku 14 445 samochodów, o 41,11% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 8,36%. Na czwartej pozycji był Hyundai, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 11 963 szt., o 21,66% więcej niż w 2021 roku. Udział marki w polskim rynku wyniósł 6,92%. Na piątej pozycji jest Volkswagen. W 2022 r. zarejestrowano 11 876 aut tej marki, o 36,73% mniej niż w analogicznym okresie 2021 roku. Udział marki w rynku wyniósł 6,87%.

Ulubione modele

Najczęściej kupowanym modelem osobowym w 2022 roku jest dotychczas Toyota Corolla (8 928 szt.; -14,84% r/r), za którą uplasowała się KIA Sportage (5 282 szt.; +60,99% r/r) oraz Toyota Yaris (5 212 szt. -37,85% r/r), następnie Toyota RAV4 (5 205 szt.;+16,91% r/r), a za nią Hyundai Tucson (4 569 szt.; +8,76% r/r).

Najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Kia Sportage (2 289 szt.; +27,59%), na drugim miejscu - Toyota Yaris (2 222 szt.; -45,84%), na trzecim - Dacia Duster (1 990 szt.; -22,17%), na czwartym – Toyota Yaris Cross (1 962 szt.), a na piątym – Tucson (1 949 szt.; +2,31%).

Wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (7 646 szt.; -3,57%). Na drugim miejscu jest Toyota RAV4 (3 349 szt.; +9,05%), na trzecim Hyundai i30 (3 113 szt.; +63,07%), czwartym – KIA Sportage (2 993 szt.; +101,28%), a na piątym – Toyota Yaris (2 990 szt.; -30,19%).

Rynek aut dostawczych

Według danych zawartych w Centralnej Ewidencji Pojazdów w maju 2022 roku zarejestrowano w Polsce 5 302 samochody dostawcze, o 17,1% (-1 091 szt.) mniej niż rok wcześniej i o 8,65% (+422 szt.) więcej niż w kwietniu 2022 roku. W 2022 roku zarejestrowano dotychczas w Polsce 26 034 samochody dostawcze, o 17,0% mniej w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku.

Sześć z pierwszych piętnastu marek na liście rankingowej zanotowało wzrost liczby aut zarejestrowanych w 2022 roku w porównaniu do 2021 roku, w tym najbardziej Mitsubishi, o 133,93%. Największy spadek zanotował Citroen – o 55,13%.
Tytuł lidera rynku w 2022 roku dzierży dotychczas Renault. Klienci kupili i zarejestrowali 6 222 auta tej marki, o 15,39% więcej niż w 2021 roku. Udział Renault w polskim rynku aut dostawczych wyniósł 23,90%. Na pozycji wicelidera znalazło się IVECO, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 3 202 szt., o 12,95% więcej niż w 2021r. Udział marki w rynku wyniósł 12,30%. Na trzecim miejscu jest Ford. W 2022r. klienci tego producenta zarejestrowali dotychczas 3 126 pojazdów dostawczych, o 25,00% mniej niż przed rokiem. Udział marki w polskim rynku wyniósł 12,01%. Na czwartej pozycji znalazł się Fiat, w przypadku którego liczba zarejestrowanych aut wyniosła 2 603 szt., o 36,70% mniej niż w 2021r. Udział marki w polskim rynku wyniósł 10%. Na piątej pozycji uplasowała się Toyota. W 2022r. zarejestrowano dotychczas 2 284 auta dostawcze tej marki, o 6,04% więcej niż w analogicznym okresie 2021r. Udział marki wyniósł 8,77%.

Najpopularniejsze "dostawczaki"

Najczęściej kupowanym modelem auta dostawczego w 2022 r. jest Renault Master (4 851 szt.; +11,13% r/r). Na drugiej pozycji uplasowało się Iveco Daily (3 202 szt.; +12,95%), na trzeciej Mercedes Sprinter (1 599 szt.; -15,75% r/r), a na czwartej Ford Transit (1 076 szt.; -30,22%). Pierwszą piątkę zamyka Opel Movano (958 szt.;+28,42%).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty