Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zaparowane szyby w samochodzie - jak sobie z nimi poradzić

Piotr Walczak
Gąbka nie rozwiązuje problemu zaparowanych szyb w samochodzie
Gąbka nie rozwiązuje problemu zaparowanych szyb w samochodzie
Szyby w samochodzie parują z kilku powodów. Sprawdź, w jaki sposób szybko je oczyścić i zapobiegać parowaniu.
Gąbka nie rozwiązuje problemu zaparowanych szyb w samochodzie
Gąbka nie rozwiązuje problemu zaparowanych szyb w samochodzie

Zaparowane od środka szyby to przede wszystkim niebezpieczeństwo. W czasie jazdy mogą skutecznie utrudnić dostrzeżenie w porę choćby pieszego wchodzącego na jezdnię. Problem w tym, że z reguły użytkownicy samochodów starają się likwidować skutki, zapominając o przyczynach. A to od nich trzeba zacząć.

Parujące szyby w aucie - przyczyny problemu i sposoby walki

1. Zapchany filtr kabinowy równa się zaparowane szyby w samochodzie

Powszechnie pokutuje pogląd, że na filtr kabinowy powinno zwracać się uwagę przy obsłudze serwisowej klimatyzacji. A to najczęściej robimy na wiosnę. Tymczasem brudny, zapchany filtr przeciwpyłkowy powoduje parowanie szyb oraz utrudnia ich odparowanie później.

- Część kierowców demontuje filtr kabiny na zimę, ale nie jest to zbyt rozsądne rozwiązanie - mówi Piotr Nalewajko, kierownik serwisu Konrys w Białymstoku. - Pomimo tego, że zimą znacznie mniej niż latem jest w powietrzu takich zanieczyszczeń jak kurz, to pamiętajmy, że filtr ten - jeśli jest z węglem aktywnym - neutralizuje także zapachy dostające się do wnętrza pojazdu.

Teoretycznie filtr przeciwpyłkowy powinniśmy wymieniać podczas przeglądów okresowych samochodu. W zależności od producenta i modelu nowy zakłada się co 12-24 miesiące albo co 15-40 tysięcy kilometrów przebiegu. Jeśli jeździmy np. po drogach polnych, lepiej robić to częściej, gdyż szybciej się on zapycha. Im częściej decydujemy się na wymianę, tym lepiej. Filtr kabinowy jest w końcu siedliskiem rozmaitych bakterii, grzybów, pleśni. Przy okazji warto oczyścić komory dolotowe i cały układ recyrkulacji powietrza w pojeździe. W przypadku filtrów kabinowych nie ma mowy o ich myciu czy przedmuchiwaniu. W grę wchodzi tylko wymiana starego filtra na nowy.

Zobacz też: Sposoby na zaparowane szyby w aucie - zdjęcia

W zależności od jego umiejscowienia, ceny wymiany są różne. Czasem potrzeba demontować choćby podszybie, by dostać się do tego elementu. Można jednak przyjąć, że razem z opłatą za nowy element, zapłacimy w serwisach od 70 do 200 zł. Co prawda zabieg taki można często zrobić samemu, ale zalecana jest ostrożność, by przy okazji demontażu nie połamać zamocowań w samochodzie.

2. Wilgoć w samochodzie

To oczywista przyczyna parowania szyb. Zimą do auta wnosimy śnieg, który po roztopieniu często ignorujemy. Pół biedy, jeżeli mamy gumowe dywaniki, z których wodę w każdej chwili można wylać. W materiałowe będzie ona wsiąkała i wysuszymy je tylko po rozwieszeniu w ciepłym pomieszczeniu. Dobrze jest sprawdzić głęboko pod deską rozdzielczą, czy wykładzina nie jest wilgotna. Suszymy ją albo włączonym na nogi nawiewem, albo suszarką. Najlepiej przy otwartych oknach, by para wodna miała gdzie uciec.

Sprawdźmy, czy uszczelki w drzwiach i klapie bagażnika są w dobrym stanie. Przez nie także do środka może dostawać się wilgoć. Już przed zimą powinniśmy je zakonserwować, smarując cienką warstwą wazeliny.

3. Awaria radiatora nagrzewnicy i mamy zaparowane szyby w samochodzie

- To najrzadziej spotykana przyczyna zaparowywania szyb w aucie - uważa Piotr Nalewajko. - W skrócie można powiedzieć, że wycieka wtedy płyn chłodzący do wnętrza pojazdu, a jego odparowywanie powoduje zaparowywanie szyb. Z reguły takiej usterce towarzyszy specyficzny zapach.

Płyn chłodniczy najczęściej wycieka na połączeniu przewodu z nagrzewnicą. Kończy się to zwykle jej wymianą. Koszty wynoszą co najmniej kilkaset złotych.

4. Błędna obsługa nawiewów to też źródło problemu pt. parujące szyby w samochodzie

Bardzo prozaiczna rzecz, a jednak zdarzająca się nader często. Problem zaparowanych szyb dotyczy tych kierowców, którzy włączają nawiewy w taki sposób, że powietrze krąży wewnątrz samochodu. Tymczasem wystarczy, by pobierać je z zewnątrz.

Zobacz też: Sposoby na parujące szyby w aucie - zdjęcia

Zaparowane szyby w samochodzie - co zrobić po wejściu i wyjściu z auta, by uniknąć problemu?

Jeśli mamy klimatyzację, sprawa jest prosta. Włączamy klimatyzację, nawiew kierujemy na szybę czołową i regulujemy na boczne i po maksymalnie kilku minutach szyby są już czyste.

Pamiętajmy przy okazji, by zimą włączać klimatyzację chociaż raz w tygodniu, żeby układ mógł choć przez kilkanaście minut popracować. Tyle, że przy niskich temperaturach klima często się nie załączy. To problem, gdy ostre mrozy trzymają tygodniami. Ale wtedy wystarczy, że pojedziemy na zakupy i zaparkujemy samochód na podziemnym parkingu.

W aucie nie posiadającym klimatyzacji po wejściu i uruchomieniu silnika najprościej jest włączyć ciepły nawiew na przednią szybę i uchylić jedno okno, by szybko pozbyć się wilgoci z niej. Oczywiście włączamy także ogrzewanie tylnej szyby. Powinniśmy mieć pod ręką gąbkę lub ściereczkę z irchy, by ewentualnie szyby przetrzeć. Polecamy tę drugą opcję. Ścierka z naturalnej irchy szybciej wchłonie wilgoć. Ceny za jedną sztukę to 5-15 zł.

Może wydać się to banalne, ale zawsze dokładnie otrzepmy buty ze śniegu, zanim zasiądziemy za kierownicą.

Po zatrzymaniu auta otwórzmy drzwi, aby przewietrzyć wnętrze i w miarę wyrównać temperaturę. W tym czasie należy wylać wodę z gumowych dywaników. Przy okazji - szczególnie jeżeli autem kieruje kobieta i prowadzi w butach na obcasach - warto obejrzeć, czy dywaniki nie są dziurawe, a woda nie wsiąka w wykładzinę pod nimi.

Zobacz też: Sposoby na zaparowane szyby w aucie - zdjęcia

Środki chemiczne - sposób na parujące szyby w aucie

Na rynku znajdziemy całą gamę produktów w spreju, które mają zapobiegać zaparowywaniu szyb. Niektóre rzeczywiście spełniają swoją rolę nawet przez kilka tygodni, nie zostawiają smug, ale używając ich należy pamiętać o kilku zasadach.

Przed użyciem któregoś z produktów trzeba umyć i wysuszyć szyby. Następnie wstrząsnąć pojemnikiem i równomiernie spryskać szyby, a po chwili ponownie przetrzeć je ściereczką. Producenci zalecają, aby na jednej z szyb nie stosować danego środka (najlepiej na bocznej za kierowcą), żeby na jej powierzchni wilgoć mogła się skraplać. Ceny za pojemniki 200 ml wynoszą około kilkunastu złotych.

Tekst i zdjęcia: Piotr Walczak

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty