Seryjna produkcja urządzenia rozpocznie się w roku 2009.
Znalezienie i wykorzystanie odpowiedniej luki parkingowej wkrótce będzie bardzo łatwe dzięki inteligentnej sensoryce. Elektroniczny asystent parkowania Helli umożliwia kierowcy łatwe parkowanie nawet w ciasnych miejscach na parkingu. Podczas przejeżdżania obok, czujnik ultradźwiękowy dokonuje pomiarów miejsca. Jeśli jest ono wystarczająco duże, można rozpocząć proces parkowania. Kierowca używa tylko pedałów gazu i hamulca. Konieczne
manewry kierownicą następują automatycznie. Hella wprowadzi ten elektroniczny system parkowania do seryjnej produkcji w roku 2009.
"Największym problemem podczas parkowania we wzdłużnych lukach parkingowych jest szybka ocena wielkości miejsca" - mówi inżynier-konstruktor Helli, Thomas Ottenhues. Do tego dochodzi stres związany z odpowiednimi manewrami kierownicą w odpowiednich momentach. Wpasowywanie się denerwuje wszystkich - i kierowcę, i innych użytkowników drogi. W dodatku mniej doświadczeni kierowcy często przepuszczają miejsca, które są wystarczająco duże.
Wszystko jednak się zmieni dzięki asystentowi parkowania. Działa on tak oto: kiedy system wykryje odpowiednią lukę, wysyła do kierowcy sygnał. Jeśli kierowca potwierdzi jego przyjęcie przez zatrzymanie się i włączenie wstecznego biegu lub naciśnięcie odpowiedniego przycisku, asystent przejmuje parkowanie. Kierowca zdejmuje ręce z kierownicy i obserwuje ruch wokół auta, sterując tylko poprzez dodawanie gazu lub hamowanie. Po kilku sekundach samochód jednym manewrem zajmuje miejsce na parkingu - wystarczy teraz przesunąć się trochę w przód i już można wysiąść.
"Pomiar luki parkingowej przebiega podczas jej mijania za pomocą specjalnego czujnika ultradźwiękowego" - wyjaśnia Ottenhues. Oznacza to, że luka parkingowa zostaje zmierzona "plasterkowo". Sprawdzana jest jej długość i głębokość, a także wysokość i umiejscowienie krawężnika (drogie alufelgi będą wdzięczne…). Jeśli system uzna lukę za odpowiednią, kierowca otrzyma od niego sygnał optyczny i akustyczny. Aby proces parkowania odbył się jednym manewrem, system oblicza optymalną drogę (trajektorię) na bazie ustalonej przez czujniki "mapy otoczenia". Następnie, wciąż mierząc tor i odległości, system ustala stały skręt kierownicy, który przy minimalnych siłach skrętnych zapewni wjazd auta w lukę. Ważne jest, że kierowca niezmiennie jest "dowódcą", to on - gazem i hamulcem - aktywnie decyduje o procesie parkowania" - mówi Ottenhues. Ponadto parkowanie można w każdej chwili przerwać, chwytając kierownicę i obracając ją.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?