Zaostrzenie przepisów drogowych od 2012 roku

Mikołaj Krupiński
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Czego możemy oczekiwać wraz z nastaniem nowego, 2012 roku? Przede wszystkim modyfikacji w kierunku zaostrzenia Kodeksu drogowego. Trudniej będzie m.in. zlikwidować nadmiar punktów karnych.

Obecnie szkolenie dla "piratów" trwa 6 godz. i podzielon

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

e jest na dwie równe części. Kierowcy mogą wziąć udział w takim szkoleniu raz na 6 miesięcy, a po jego zakończeniu kasowanych jest 6 pkt karnych.

Jednak eksperci przekonują, że aktualny system nie zdaje egzaminu, bo na szkolenia trafiają te same osoby, dlatego od lutego 2012 roku możemy się spodziewać jego modyfikacji. Opłata za szkolenie wzrośnie, a liczba wykładów zostanie zwiększona o 10 godz. Jest jednak duży plus tych zmian. Jeżeli faktycznie wejdą one w życie, to po przekroczeniu 24 pkt karnych kierowca nie straci już prawka, ale za to gdy w ciągu następnych 12 miesięcy ponownie przekroczy limit punktów, straci wszystkie posiadane kategorie prawa jazdy. Chcąc je odzyskać, będzie musiał ponownie przejść kurs i zdać egzamin, jak każdy początkujący kierowca.

**CZYTAJ TAKŻE


Egzamin na prawo jazdy będzie krótszy
Rząd przyjął zmiany przepisów prawa ruchu

**

Od przyszłego roku zmieni się też system egzaminacyjny. Osoby zdające test pisemny będą się musiały wykazać nie tylko wiedzą, ale też refleksem, odpowiadając na pytania "w czasie rzeczywistym", czyli w kilkadziesiąt sekund. Pytania będą jednokrotnego wyboru, a po udzieleniu odpowiedzi nie będzie można jej poprawić. Sam test ma zawierać symulacje zdarzeń drogowych wyświetlane w postaci animacji. Wszystko po to, aby wyrobić w kursantach odruch podejmowania słusznych decyzji w warunkach drogowych.

Ustawodawca przewiduje również zaostrzenie Kodeksu drogowego dla początkujących kierowców. Świeżo upieczeni prowadzący powinni się mieć na baczności w okresie pierwszych dwóch lat od momentu uzyskania uprawnień do kierowania. Jeśli w tym czasie popełnią dwa wykroczenia, to zostaną skierowani na kurs reedukacyjny i badania psychologiczne, a okres próbny wydłuży się automatycznie o kolejne dwa lata. Następne trzy wykroczenia w tym terminie oznaczać będą konieczność powtórnego przystąpienia do egzaminu.

Nowi kierowcy przez pierwszych 8 miesięcy będą też zobligowani tylko do prowadzenia pojazdów osobowych dodatkowo oznaczonych zielonym liściem klonowym. Na terenie zabudowanym, także w nocy, nie będą mogli przekraczać 50 km/godz., a poza nim 80 km/godz. Maksymalnie do 100 km/godz. będą się mogli rozpędzić tylko na autostradzie i drodze ekspresowej.

Zmiany nie ominą też motocyklistów. Dla początkujących zostanie wprowadzona nowa kategoria prawa jazdy A2, dla motocykli o mocy do 46 KM i osób, które ukończyły 18 lat. Kategorię A1 przewidziano dla 16-latków, a wiek niezbędny do uzyskania kat. A będzie podniesiony z 18 do 24 lat. Kategoria AM zastąpi kartę motorowerową upoważniającą do prowadzenia motorowerów i lekkich pojazdów czterokołowych. Dokument będzie można zdobyć od 14. roku życia. Prawdopodobnie od 2013 roku nowo wydawane prawa jazdy kategorii: AM, A1, A2, A, B1, B, B+E, będą ważne przez 15 lat, pozostałe przez 5 lat.

Ustawodawca przewiduje poszerzenie wykazu liczby punktów karnych za naruszenie przepisów Kodeksu drogowego, m.in. za jednoczesne prowadzenie pojazdu i korzystanie z telefonu komórkowego.

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Ideę bezpieczeństwa drogowego poparło 400 tys. osób, siedmiokrotnie więcej niż przed rokiem. Od końca maja Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wraz z partnerami edukowała Polaków w zakresie bezpieczeństwa drogowego. W ramach kilkunastu happeningów edukacyjnych w całym kraju można się było nauczyć udzielania pierwszej pomocy, a na specjalnych symulatorach przejść próbę zderzeniową czy dachowanie. Finałowy piknik edukacyjny odbywał się w sobotę i niedzielę w parku Szczęśliwickim w Warszawie.

- Powinniśmy wreszcie uświadomić sobie, że to od nas w największym stopniu zależy, czy dojdzie do wypadku i jakie będą jego skutki - mówi podkomisarz Agnieszka Stypińska z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. - Pokazujemy, że mają na to wpływ nawet tak błahe, wydawałoby się, czynności, jak pakowanie bagaży czy wybór obuwia do prowadzenia auta - dodaje.

Organizatorem Narodowego Eksperymentu Bezpieczeństwa "Weekend bez ofiar" jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz partnerzy, m.in. Krajowa Rada Bezpie-czeństwa Ruchu Drogowego, Ministerstwo Zdrowia, Komenda Główna PSP, Komenda Główna Policji, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe oraz Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty