Zamiast turbo

Grzegorz Wojtyrowski
Fot. Mercedes-Benz: Kanał dolotowy o zmiennej długości poprawia charakterystykę pracy silnika. W zależności od obrotów silnika przepustnica sterowana siłownikiem pneumatycznym zmienia drogę przepływu powietrza do silnika. To rozwiązanie jest bardzo proste
Fot. Mercedes-Benz: Kanał dolotowy o zmiennej długości poprawia charakterystykę pracy silnika. W zależności od obrotów silnika przepustnica sterowana siłownikiem pneumatycznym zmienia drogę przepływu powietrza do silnika. To rozwiązanie jest bardzo proste
Zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika można osiągnąć za pomocą tzw. doładowania dynamicznego.

Dotychczas, aby uzyskać zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika stosowano doładowanie sprężarką mechaniczną lub turbosprężarką. Obecnie coraz częściej stosuje się stosunkowo prostą metodę tzw. doładowania dynamicznego.

Fot. Mercedes-Benz: Kanał dolotowy o zmiennej długości poprawia charakterystykę pracy silnika. W zależności od obrotów silnika przepustnica sterowana
Fot. Mercedes-Benz: Kanał dolotowy o zmiennej długości poprawia charakterystykę pracy silnika. W zależności od obrotów silnika przepustnica sterowana siłownikiem pneumatycznym zmienia drogę przepływu powietrza do silnika. To rozwiązanie jest bardzo proste

 

Badania dowiodły, że “długi" kolektor ssący wpływa korzystnie na poprawę charakterystyki momentu obrotowego, natomiast “krótki" przyczynia się do podniesienia mocy maksymalnej. Inżynierowie wprowadzili teorię do praktycznych zastosowań budując kolektory o zmiennej

Fot. Mercedes-Benz: Długi kolektor ssący wpływa korzystnie na poprawę charakterystyki momentu obrotowego. Jest stosowany w zakresie niskich obrotów
Fot. Mercedes-Benz: Długi kolektor ssący wpływa korzystnie na poprawę charakterystyki momentu obrotowego. Jest stosowany w zakresie niskich obrotów silnika.

długości i tym samym zmiennej charakterystyce akustycznej. Kolektor taki składa się z dwóch kanałów rozdzielonych przepustnicą. Ruchami przepustnicy steruje siłownik pneumatyczny, który otrzymuje impulsy z modułu generującego zapłon. Wspólne dla obu kanałów jest miejsce zasysania powietrza i otwór wylotowy.

Fot. Mercedes-Benz: Krótki kolektor dolotowy przyczynia się do podniesienia mocy maksymalnej silnika. Jest stosowany przy średnich i wysokich obrotach
Fot. Mercedes-Benz: Krótki kolektor dolotowy przyczynia się do podniesienia mocy maksymalnej silnika. Jest stosowany przy średnich i wysokich obrotach silnika.

Gdy przepustnica jest zamknięta zassane powietrze  przechodzi przez długi kanał o mniejszej średnicy. W momencie gdy siłownik pneumatyczny otworzy przepustnicę powietrze płynie przez krótki kanał o dużej średnicy umożliwiając spalenie odpowiedniej ilości paliwa koniecznego do wytworzenia mocy maksymalnej. Sterowanie przepustnicą odbywa się automatyczne, bez udziału kierowcy.

 

Kolektor dolotowy o zmiennej długości stosuje coraz więcej producentów, m.in. Audi, Volkswagen, Ford, Honda, BMW, Mercedes-Benz. Opel. Doładowanie dynamiczne nie jest tak wydajne jak turbosprężarka, ale ze względu na stosunkowo niskie koszty staje się coraz popularniejsze.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty