Dotychczas, aby uzyskać zwiększenie mocy i momentu obrotowego silnika stosowano doładowanie sprężarką mechaniczną lub turbosprężarką. Obecnie coraz częściej stosuje się stosunkowo prostą metodę tzw. doładowania dynamicznego.
Badania dowiodły, że “długi" kolektor ssący wpływa korzystnie na poprawę charakterystyki momentu obrotowego, natomiast “krótki" przyczynia się do podniesienia mocy maksymalnej. Inżynierowie wprowadzili teorię do praktycznych zastosowań budując kolektory o zmiennej
długości i tym samym zmiennej charakterystyce akustycznej. Kolektor taki składa się z dwóch kanałów rozdzielonych przepustnicą. Ruchami przepustnicy steruje siłownik pneumatyczny, który otrzymuje impulsy z modułu generującego zapłon. Wspólne dla obu kanałów jest miejsce zasysania powietrza i otwór wylotowy.
Gdy przepustnica jest zamknięta zassane powietrze przechodzi przez długi kanał o mniejszej średnicy. W momencie gdy siłownik pneumatyczny otworzy przepustnicę powietrze płynie przez krótki kanał o dużej średnicy umożliwiając spalenie odpowiedniej ilości paliwa koniecznego do wytworzenia mocy maksymalnej. Sterowanie przepustnicą odbywa się automatyczne, bez udziału kierowcy.
Kolektor dolotowy o zmiennej długości stosuje coraz więcej producentów, m.in. Audi, Volkswagen, Ford, Honda, BMW, Mercedes-Benz. Opel. Doładowanie dynamiczne nie jest tak wydajne jak turbosprężarka, ale ze względu na stosunkowo niskie koszty staje się coraz popularniejsze.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?