Zakup samochodu. Te modele są obecnie najpopularniejsze w Polsce

Mariusz Michalak
Fot. Sławomir Mielnik
Fot. Sławomir Mielnik
W styczniu zarejestrowano 51 039 nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Po o wyraźnym wzroście w analogicznym miesiącu w dwóch poprzednich latach (+8,8% w 1.2016r i +17,2% w 1.2017r.), w styczniu br. wzrost wyniósł 21,7% (+9 105 szt.).

W grupie samochodów osobowych w styczniu 2018 roku zarejestrowano 46 081 egzemplarzy. Wzrost utrzymał się 34. miesiąc z rzędu i po raz szósty od ub. roku przekroczył poziom 40 tys. Wcześniej miało to miejsce w grudniu 2010 roku (41,7 tys. sztuk), kiedy rynek był nakręcany przez zakończenie obowiązywania przepisów dotyczących tzw. samochodów z kratką.

Nabywcy indywidualni w tej grupie zarejestrowali w ostatnim miesiącu 18 tys. sztuk i było to więcej niż w grudniu ub.r. (+32,4% m/m). Ich rezultat był również wyższy niż rok wcześniej o 13,5% i po wzroście notowanym wtedy o 10,7% r/r. Udział tej grupy klientów jest teraz nieco niższy i wyniósł 39% wobec 41,6% przed rokiem. Nabywcy instytucjonalni w ostatnim miesiącu odebrali 28,1 tys. samochodów, to więcej niż rok wcześniej o 26,4% i po wzroście wtedy o 27,2%. Nastąpił jednak zwyczajowy spadek w porównaniu do poprzedniego miesiąca -18,4%. Udział nabywców instytucjonalnych w ostatnim miesiącu wyniósł 61,0% i był wyższy niż rok wcześniej o 2,6 pkt. proc.

W całej grupie samochodów osobowych zarejestrowano 1,9 tys. hybryd (+26,4%) oraz 121 szt. z napędem elektrycznym, których przybyło pięć razy więcej niż w styczniu ub.r. Wśród nich znalazły się 77 sztuki samochodów bateryjnych i z rozszerzonym zasięgiem oraz 44 sztuki hybryd plug-in. Samochody z napędem benzynowym zajęły 71,4% rynku a z dieslem 22,4%, podczas gdy rok wcześniej odpowiednio 68,5% i 25,5%.

W grupie samochodów dostawczych do 3,5 t w styczniu według analiz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przygotowanych na podstawie wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, przybyło 4 958 sztuk nowo zarejestrowanych pojazdów.

Biorąc pod uwagę zakup samochodów osobowych zarówno przez klientów indywidualnych, jak i przez firmy, pierwsza jest Skoda (6 863 sztuki), za nią Toyota (5 490 sztuk) i Volkswagen (4 282 sztuki). Czwarte miejsce, podobnie jak rok wcześniej zajął Opel (3 374 sztiki) a następne Ford (2 756 sztuk).  W pierwszej piątce najbardziej dynamiczne były rejestracje Skody (+30,8% r/r) co pozwoliło tej marce zwiększyć udział w rynku samochodów osobowych o 1,1 pkt. proc. do 14,9%. Bez wzrostu udziału pozostał Ford mimo również bardzo dynamicznej zmianie (+21,4% r/r)

W grupie nabywców indywidualnych (18 tys. sztuk) na pierwszym miejscu w styczniu br. jest bez zmiany Toyota (2 809; +17,4%). Drugie miejsce podobnie jak w grudniu ub.r. utrzymuje w tej grupie Skoda (2 396; +29,2%), w porównaniu do sytuacji sprzed roku awansowała o jedną pozycję. Na trzecim zamknął miesiąc Opel (1 561; -16,2%) mimo, że jako jedyny w pierwszej piątce marek odnotował spadek. Czwarte miejsce zajęła Kia (1 447; +9,0%). Hyundai (1 345; +32,3%) zajął piąte miejsce i za nim dopiero Volkswagen (1 278; -12,8%), ze spadkiem dwóch pozycji.

Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych w styczniu 2018 roku był Yaris (992; +50,5%). Przesunął się w skali roku o jedno miejsce w górę. Drugie zajęła Fabia (982; +53,2%), od pierwszego miejsca dzieliło ją 10 sztuk. Udział obu pierwszych modeli był praktycznie jednakowy 5,5%. Trzecią pozycję zajęła Astra (624; -15,0%). Czwarty był Tipo (489; +77,2%), który awansował, jako nowy model o 13 pozycji w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Piąta w tej grupie w styczniu 2018 była Octavia (483; +21,4%).

[page_break]

Fot. Sławomir Mielnik
Fot. Sławomir Mielnik

Do firm rejestrujących na regon dostarczono w styczniu br. 28,1 tys. sztuk. Najsilniejszą grupę stanowią firmy zajmujące się leasingiem/CFM/RC. Skupiły w ostatnim miesiącu 44% rynku (72,7% w rejestracjach tylko nabywców instytucjonalnych) wobec 41,6% rok wcześniej.

W rankingu rejestracji nabywców instytucjonalnych pierwsza piątka marek była dokładnie taka sama jak na koniec 2017r. Pierwsza Skoda (4467; +31,7%; udział 15,9%), drugi Volkswagen (3004; +23,6%; udział 10,7%). Trzecia jest Toyota (2681; +6,5%; udział. 9,6%). Następny w rankingu jest Ford (2138; +22,9%; udział 7,6%) a za nim Opel (1813; +37,9%; udział 6,5%).

Najczęściej wybieranym modelem przez klientów instytucjonalnych w styczniu br. została Octavia (1573; +43,8%). Następna była Fabia (1315; +14,6%). Dalej Astra (861; +37,5%), Golf (827; 20,6%) i Focus (738; +24%).

Rejestracja nowych samochodów osobowych przez klientów indywidualnych. Ranking modeli - styczeń 2018

  Styczeń 2018
 
20182017  
PozycjaModel
OgółemUdział %OgółemUdział %Zmiana % r/rZmiana poz r/r
    
1Toyota Yaris9925,5%6594,2%50,5%1
2Skoda Fabia9825,5%6414,0%53,2%1
3Opel Astra6243,5%7344,6%-15,0%-2
4Fiat Tipo4892,7%2761,7%77,2%13
5Skoda Octavia4832,7%3982,5%21,4%3
6Hyundai Tucson4612,6%3342,1%38,0%6
7Opel Corsa4512,5%4833,0%-6,6%-2
8Toyota Auris4092,3%4773,0%-14,3%-2
9Volkswagen Golf3882,2%4182,6%-7,2%-2
10Toyota Aygo3852,1%2331,5%65,2%12
11Hyundai I203752,1%2711,7%38,4%7
12Skoda Rapid3592,0%4903,1%-26,7%-8
13Kia Sportage3491,9%3142,0%11,1%0
14Dacia Duster3451,9%3762,4%-8,2%-4
15Kia Cee'd3021,7%2311,5%30,7%8
16Citroen C32941,6%640,4%359,4%51
17Nissan Qashqai2921,6%2571,6%13,6%2
18Toyota Corolla2841,6%2871,8%-1,0%-3
19Renault Clio2751,5%3041,9%-9,5%-5
20Toyota C-HR2651,5%2781,8%-4,7%-4
Razem 1-208 80448,93%7 52547,46%17,0% 
Pozostałe9 18951,07%8 33152,54%10,3% 
RAZEM17 993100%15 856100%13,5% 
Źródło: PZPM na podstawie CEP (MSW/MC)      
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty