Zakup auta w komisie. Obowiązki sprzedawcy i prawa nabywcy po zmianach

Regina Skibińska
25 grudnia 2014 roku weszły w życie przepisy kodeksu cywilnego poprawiające sytuację konsumentów. Dzięki temu kupując auto w komisie mamy więcej praw.
Fot. Archiwum
Fot. Archiwum

Zgodnie z art. 765 kodeksu cywilnego przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie (komitenta), lecz w imieniu własnym. Zatem to na właścicielu komisu ciążą obowiązki  wynikające z umowy sprzedaży, ale do momentu zawarcia umowy kupna-sprzedaży samochód jest własnością osoby oddającej go w komis.

Sytuacja kupującego jest lepsza

Od 25 grudnia 2014 r. obowiązuje przepis, zgodnie z którym jeżeli kupującym jest konsument, sprzedawca obowiązany jest niezwłocznie wydać rzecz kupującemu, nie później niż trzydzieści dni od dnia zawarcia umowy, chyba że umowa stanowi inaczej. W razie opóźnienia sprzedawcy kupujący może wyznaczyć dodatkowy termin do wydania rzeczy, a po jego bezskutecznym upływie może od umowy odstąpić.

Sprzedawca obowiązany jest przed zawarciem umowy udzielić kupującemu potrzebnych wyjaśnień o stosunkach prawnych i faktycznych dotyczących rzeczy. Sprzedawca obowiązany jest wydać posiadane przez siebie dokumenty, które dotyczą rzeczy.

Bez względu na to, gdzie kupujemy samochód, a więc także dotyczy to komisu, przedsiębiorca musi się wywiązać z szeregu obowiązków informacyjnych. W szczególności należy podać: rodzaj rzeczy, określenie jej producenta lub importera, znak bezpieczeństwa i znak zgodności wymagane przez odrębne przepisy, informacje o dopuszczeniu do obrotu w Rzeczypospolitej Polskiej. Sprzedawca jest obowiązany zapewnić w miejscu sprzedaży odpowiednie warunki techniczno-organizacyjne umożliwiające dokonanie wyboru rzeczy sprzedanej i sprawdzenie jej jakości, kompletności oraz funkcjonowania głównych mechanizmów i podstawowych podzespołów. Na żądanie kupującego sprzedawca jest obowiązany wyjaśnić znaczenie poszczególnych postanowień umowy.

Komis odpowiada za wady auta

Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Razem z samochodem powinniśmy otrzymać szereg dokumentów: dowód rejestracyjny, kartę pojazdu, polisę OC, kopię umowy komisowej między właścicielem komisu a komitentem,  fakturę VAT, a jeżeli samochód ma gwarancję, to także certyfikat tej gwarancji.

Na umowie kupna-sprzedaży auta powinno znaleźć się nie tylko nazwisko nabywcy oraz zbywcy, ale także powinna się tam znaleźć informacja, że jako pośrednik występował komis, gdyż odpowiada on za wady auta, jeśli takowe wyjdą na jaw. Przed zmianą przepisów komis nie ponosił odpowiedzialności za ukryte wady fizyczne rzeczy, jak również za jej wady prawne, jeżeli przed zawarciem umowy podał to do wiadomości kupującego. Obecnie nie stosuje się tego zapisu, jeżeli kupującym jest konsument.

Korzystniej przy składaniu reklamacji

Jeżeli samochód ma wady, możemy złożyć reklamację. Jeżeli została udzielona gwarancja, możemy wybrać, czy chcemy skorzystać z gwarancji, czy też z rękojmi. Przeważnie rękojmia jest bardziej korzystna dla kupującego, gdyż gwarant będzie starał się ograniczyć swoją odpowiedzialność. Wybór gwarancji korzystny jest w okresie, gdy nie przysługuje już możliwość skorzystania z rękojmi, czyli wtedy, gdy gwarancja została udzielona na okres dłuższy niż ma to miejsce w przypadku rękojmi.

Odpowiedzialność sprzedawcy za wadliwy towar w przypadku rękojmi trwa dwa lata od jego wydania. Jeżeli w tym terminie ujawnią się wady auta, które nie wynikają z jego użytkowania, to odpowiedzialność za ich wystąpienie ciąży na sprzedawcy.

W przypadku używanego towaru, a tak ma to miejsce w przypadku sprzedaży samochodów  w komisie, sprzedawca może ograniczyć okres swojej odpowiedzialności z tytułu rękojmi, ale nie bardziej niż do roku od dnia wydania auta. Jednak uwaga – o tym ograniczeniu odpowiedzialności konsument musi zostać poinformowany przed dokonaniem zakupu, po zawarciu uowy nie można skrócić okresu odpowiedzialności sprzedawcy. Jeżeli przedsiębiorca przed zakupem nie wskazał, że okres jego odpowiedzialności z tytułu rękojmi z sprzedany towar został skrócony, wówczas  należy przyjąć, że trwa on dwa lata.

Z kolei jeśli sprzedawca podstępnie zataił wadę towaru, to można skorzystać z rękojmi bez względu na upływ czasu od sprzedaży towaru, np. jeśli kupimy w komisie samochód jako bezwypadkowy, a po trzech latach przy okazji naprawy auta po stłuczce blacharz znajdzie pozostałości po wcześniejszych naprawach, to możemy złożyć reklamację z tytułu rękojmi i domagać się np. obniżenia ceny.

Co ważne, zmiana dotyczy tylko umów od 25 grudnia 2014 roku. Do umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty