Mieszanka paliwowa zapala się dopiero w momencie przeskoku iskry elektrycznej pomiędzy elektrodami świecy, a jeśli występują przerwy w zapłonie, niespalona mieszanka trafia do katalizatora i tam się spala powodując jego szybkie zużycie.
Najważniejszym parametrem świecy jest wartość cieplna. Jeśli będzie źle dobrana, to świeca nie będzie się oczyszczać z nagarów lub będzie się przegrzewać, co spowoduje zakłócenia w pracy silnika. Informacje to tym jakie świecie należy stosować, znajdziemy w instrukcji obsługi naszego auta.
Wygląd świecy świadczy o stanie silnika. Zużyta świeca w sprawnej jednostce napędowej powinna być pozbawiona nagaru i mieć jasnobrązowy kolor. Pokryta czarnym nalotem świadczy o zbyt bogatej mieszance lub źle dobranej ciepłocie świecy.
Z kolei nadtopienie elektrody powstaje w wyniku samozapłonów i spalania zbyt ubogich mieszanek, co powinno być sygnałem do przeprowadzenia regulacji silnika.
Ze względu na trudne warunki, w jakich pracują świece (wysokie ciśnienie i temperatura w komorze spalania, zmienne warunki atmosferyczne) należy pamiętać o ich regularnej wymianie. Powinno się jej dokonywać co 30 - 60 tys. km. Jeśli są to np. świece platynowe ich trwałość sięga nawet 120 tys. km.
W silnikach zasilanych gazem LPG zaleca się częstszą wymianę oraz stosowanie lepszych jakościowo świec np. irydowych.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?