Zadbaj o świece w aucie

Robert Tomaszewski
Fot. NGK
Fot. NGK
Silnik benzynowy nie będzie pracował bez świec zapłonowych. Warto więc pamiętać o właściwym doborze i regularnej wymianie świec.

Fot. NGK
Fot. NGK



Mieszanka paliwowa zapala się dopiero w momencie przeskoku iskry elektrycznej pomiędzy elektrodami świecy, a jeśli występują przerwy w zapłonie, niespalona mieszanka trafia do katalizatora i tam się spala powodując jego szybkie zużycie.

Najważniejszym parametrem świecy jest wartość cieplna. Jeśli będzie źle dobrana, to świeca nie będzie się oczyszczać z nagarów lub będzie się przegrzewać, co spowoduje zakłócenia w pracy silnika. Informacje to tym jakie świecie należy stosować, znajdziemy w instrukcji obsługi naszego auta.

Wygląd świecy świadczy o stanie silnika. Zużyta świeca w sprawnej jednostce napędowej powinna być pozbawiona nagaru i mieć jasnobrązowy kolor. Pokryta czarnym nalotem świadczy o zbyt bogatej mieszance lub źle dobranej ciepłocie świecy.

Z kolei nadtopienie elektrody powstaje w wyniku samozapłonów i spalania zbyt ubogich mieszanek, co powinno być sygnałem do przeprowadzenia regulacji silnika.

Ze względu na trudne warunki, w jakich pracują świece (wysokie ciśnienie i temperatura w komorze spalania, zmienne warunki atmosferyczne) należy pamiętać o ich regularnej wymianie. Powinno się jej dokonywać co 30 - 60 tys. km. Jeśli są to np. świece platynowe ich trwałość sięga nawet 120 tys. km.

W silnikach zasilanych gazem LPG zaleca się częstszą wymianę oraz stosowanie lepszych jakościowo świec np. irydowych.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty