Zadbaj o opony w swoim samochodzie

(ip)
Udostępnij:
Co drugi kierowca wybierający się w podróż ma w oponach swojego samochodu nieprawidłowe ciśnienie. Taka sytuacja może mieć fatalne skutki. Wysokie temperatury panujące w lecie, ciężki bagaż i wysoka prędkość stanowią duże obciążenie dla opon.
Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

Według statystyk awarii drogowych opracowanych przez niemiecki automobilklub ADAC w roku 2010 w samych Niemczech miało miejsce 143 215 awarii opon (o 6,8% więcej niż w latach poprzednich). Tylko w Niemczech w tym samym roku 1359 wypadków, w których zostali poszkodowani ludzie, zostało spowodowanych przez ogumienie. Liczba ta ponad dwukrotnie przekracza liczbę wypadków spowodowanych przez nieprawidłowe hamowanie (602 wypadki), jak informuje niemiecki Federalny Urząd Statystyczny.

**CZYTAJ TAKŻE

Opony całoroczne czy zimowe?Jak wydłużyć oponie życie?

**

Jazdy próbne przeprowadzone przez ADAC potwierdziły, że przy ciśnieniu niższym o 1 bar w przedniej oponie droga hamowania na mokrej nawierzchni wydłuża się o 10%. W takiej sytuacji niebezpieczna jest także jazda na zakręcie. Jeżeli ciśnienie we wszystkich oponach jest za niskie o 1 bar, siły bocznego oporu opon zmniejszają się prawie do połowy (55%). W takiej sytuacji kierowca może szybko stracić kontrolę nad pojazdem, a samochód może wpaść w poślizg i wypaść z jezdni. Warto nadmienić, że przy pełnym obciążeniu ryzyko to jest jeszcze większe.

Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

Zbyt niskie ciśnienie w oponach powoduje zwiększenie zużycia paliwa. Przy ciśnieniu niższym o 0,4 bar samochód zużywa średnio o 2% paliwa więcej, a zużycie opon wzrasta o 30%. Ekologiczne opony paliwooszczędne są szczególnie opłacalne przy dłuższych wyjazdach wakacyjnych i wysokich cenach benzyny. "Ekologiczne opony letnie o niskich oporach toczenia, takie jak Nokian H i V przeznaczone do samochodów kompaktowych i klasy średniej, czy nawet opony do dużych prędkości o względnie niskim oporze toczenia, takie jak Nokian Z G2, pozwalają zaoszczędzić pół litra paliwa na 100 kilometrów" — komentuje Juha Pirhonen, menedżer działu projektowania w Nokian Tyres - "Opór toczenia mniejszy o 40% to również o 6% mniejsze zużycie paliwa. W ten sposób przy typowym przebiegu 40 000 kilometrów można oszczędzić 300 euro. Dzięki temu pojazd emituje także mniej CO2."

Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock

Zbyt małe ciśnienie w oponach powoduje większe odkształcanie się, co w efekcie może doprowadzić nawet do pęknięcia opony. Inną przyczyną pęknięcia mogą być także rysy, wybrzuszenia lub odkształcenia profili. Również zbyt wysokie ciśnienie zmniejsza poziom bezpieczeństwa, ponieważ powierzchnia przylegania opony do podłoża jest mniejsza, co powoduje mniejszą przyczepność oraz zużycie opony tylko w jej środkowej części.

Bezpieczeństwo zależy także od bieżnika opony. Wskaźnik głębokości bieżnika (Driving Safety Indicator) na oponach wskazuje głębokość rowków na skali od 8 do 2. Wskaźnik aquaplaningu z symbolem kropli wody ostrzega przed niebezpieczeństwem aquaplaningu. Gdy wysokość bieżnika wynosi cztery milimetry, wskazanie zanika, informując w ten sposób, że zagrożenie jest naprawdę poważne. Aby wyeliminować ryzyko aquaplaningu i aby droga hamowania na mokrej nawierzchni była odpowiednio krótka, główne rowki powinny mieć głębokość co najmniej 4 milimetrów.

Wskaźnik głębokości bieżnika DSI ze wskaźnikiem liczbowym głębokości rowków oraz wskaźnik aquaplaningu oznaczony symbolem kropli wody to opatentowane innowacje firmy Nokian Tyres. Wytarte miejsca na bieżniku lub nierównomierne zużywanie opon mogą powodować uszkodzenie amortyzatorów i konieczność ich wymiany.


Fot. Shutterstock
Fot. Shutterstock


CZYTAJ TAKŻE

Czego nie lubią opony?

Bridgestone podsumowuje Road Show 2011

Pamiętajmy, że ciśnienie należy mierzyć zawsze w zimnych oponach. Należy także pamiętać o tym, iż przy większym obciążeniu konieczne jest także wyższe ciśnienie. Prawidłowe wartości są zazwyczaj podane na klapie wlewu paliwa lub w instrukcji obsługi. Kierowca powinien sprawdzić wszystkie parametry odpowiednio wcześniej, a najlepiej na kilka dni przed wyjazdem na wakacje, aby w razie potrzeby móc dokonać wymiany opon.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie