Z życia oldtimerów

Mikołaj Krupiński
Pamiętajmy, że restauracja auta to tylko i wyłącznie ręczna robota, bez użycia nowoczesnych narzędzi.
Pamiętajmy, że restauracja auta to tylko i wyłącznie ręczna robota, bez użycia nowoczesnych narzędzi.
Do Polski dotarła moda na pojazdy zabytkowe, a wraz z nią rośnie zapotrzebowanie na wyszukane usługi warsztatowe, które mogą zapewnić tylko fachowcy.
Zdaniem fachowców, Wielka Brytania to najlepszy rynek części dla aut zabytkowych. Polscy dystrybutorzy mają na wyspach ludzi odpowiedzialnych za dos
Zdaniem fachowców, Wielka Brytania to najlepszy rynek części dla aut zabytkowych. Polscy dystrybutorzy mają na wyspach ludzi odpowiedzialnych za dostawy.

Grono miłośników aut zabytkowych powiększa się. To fakt, który jedni interpretują jako sposób lokaty pieniędzy z gwarancją dużego zysku. Drudzy twierdzą, że to wynik rosnących dochodów Polaków, a co za tym idzie element realizacji marzeń i zamiłowania do motoryzacji. W obu stwierdzeniach jest ziarno prawdy, bo dobrze odrestaurowane auto jest jednym i drugim po trochu. Ale by automobil mógł cieszyć dumnego właściciela i budzić uśmiechy radości na twarzach gapiów, niezbędne są: wiedza, czas i pieniądze. Te trzy czynniki powinny być głównym determinantem przy wyborze marki i modelu auta. Nie jest tajemnicą, że najwięcej gotówki pochłoną oldtimery, tzw. białe kruki, auta z limitowanych serii, lub te ze skomplikowanymi układami mechanicznymi.

Od czego zacząć

Pamiętajmy, że restauracja auta to tylko i wyłącznie ręczna robota, bez użycia nowoczesnych narzędzi.
Pamiętajmy, że restauracja auta to tylko i wyłącznie ręczna robota, bez użycia nowoczesnych narzędzi.

Na to pytanie warto sobie odpowiedzieć jeszcze przed samym zakupem, bo istotne jest przeznaczenie auta oraz budżet, którym dysponujemy na zakup i prace warsztatowe. W tym celu należy zasięgnąć także opinii kilku mechaników, którzy udzielą cennych wskazówek, podkreśla Łukasz Skowroński z Mechanic. pl. Wiedza specjalistów pozwoli zaoszczędzić dodatkowych kosztów, o które nie trudno w przypadku pojazdów muzealnych.

Początkującym entuzjastom automobilizmu polecamy popularne auta rodzimej produkcji, dla których dostępność części zamiennych jest spora (giełdy, aukcje internetowe, szroty) a know-how o ich budowie dostępne jest w publikacjach książkowych, chociażby Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Przyszłych właścicieli bez smykałki mechanicznej ratuje duża rzesza starszych mechaników, którzy bardzo dobrze znają takie konstrukcje i mają namiary na części.

Jaki warsztat

Maszyna do szkiełkowania w firmie Rzepecki Auto.
Maszyna do szkiełkowania w firmie Rzepecki Auto.

Niestety, niewtajemniczeni klienci, którzy szukają niedrogich, ale sprawdzonych "złotych rączek" mogą mieć kłopot z ich znalezieniem. O ile informacje o autach są szeroko dostępne w literaturze i internecie, to wiedza o zaufanych warsztatach, dystrybutorach części i specjalistach z branży nie jest już tak powszechna. To dowód na to, jak rozwija się ta gałąź, tłumaczy Mirek Staniszewski z Classic Parts Staniszewski. Brak konsolidacji jest błędem, bo tylko dzięki wzajemnym kontaktom, nawet w gronie konkurencji, rynek ma szanse na szybszy rozwój, ocenia Staniszewski.

To z resztą pogląd, który w tym środowisku jest dość powszechny. Polski rynek warsztatów aut zabytkowych nie jest zintegrowany. Brakuje medium np. osoby przy Polskim Związku Motorowym, która mogłaby sprawnie pokierować osobą zainteresowaną kupnem, restauracją czy zdobyciem materiałów technicznych. Obecnie, niedoświadczeni klienci błądzą, wtóruje Łukasz Skowroński, a znakomitą orientację mają tylko przysłowiowi "starzy wyjadacze".

Z ekonomicznego punktu widzenia, nie ma się co dziwić warsztatowcom. Liczy się prosty rachunek, albo zarobię albo stracę. Tyle tylko, że w Warszawie i okolicach jest pięć czy sześć profesjonalnych zakładów renowacyjnych i żaden nie narzeka na brak klientów, nawet w okresie recesji. Może zatem warto nawiązać szeroką współpracę, zważywszy, że pojazdami zabytkowymi nie interesują się już tylko pasjonaci. Automobile i stare motocykle to teraz gratka dla bankierów, którzy liczą, że zainwestowane pieniądze zwrócą się z nawiązką.

Dla cierpliwych

Nie ma możliwości, abyśmy podjęli zobowiązanie renowacji auta w przypadku, gdy nasz plan zamówień jest pełny, bo tę pracę cechuje przede wszystkim pietyzmem, zaznacza Maciej Rzepecki z Rzepecki Auto. Tą maksymą kierują się wszyscy właściciele zakładów renowacji. Czas gra drugorzędną rolę, szczególnie, gdy właściciel decyduje się na pełną odbudowę z zachowaniem detali pierwowzoru. Pamiętajmy, że restauracja auta to tylko i wyłącznie ręczna robota, bez użycia nowoczesnych narzędzi, gdzie najważniejszy jest młotek, komplet kluczy nasadowych i śrubokrętów a czasem dłuto. Dlatego prace warsztatowe mogą trwać nawet trzy lata, pochłaniając tysiące roboczogodzin, za  które można nabyć nowe auta z segmentu Premium.


Maciej Rzepecki -  Rzepecki Auto
Maciej Rzepecki - Rzepecki Auto


Maciej Rzepecki -  Rzepecki Auto, Jabłonna, ul. Szkolna 10

Od lat mamy ugruntowaną pozycję na rynku, dlatego nie oglądamy się na konkurencję i robimy swoje. Rynek rozwija się, o czym świadczy wzrost liczby naszych klientów. Poza tymi długoletnimi, dla których pasja do oldtimerów jest jak choroba, pojawiają się także nowi.            Prace, które wykonujemy przypominają te z manufaktur. Cała praca odbywa się ręcznie, bez użycia nowo-czesnego sprzętu, oczywiście z niewielkimi wyjątkami.

 

 

 


Z życia oldtimerów


Łukasz Skowroński, manager serwisu Mechanic.pl, Warszawa, ul. Wynalazek 3

Odbudowa, bez względu na to czy to young czy oldtimer, to złożony i długotrwały proces. Dlatego niezmiernie istotne w tym fachu są: pewna ręka, wysokie umiejętności podparte historyczną wiedzą mechaniczną. Oddzielną sprawą są koszty renowacji. Wszystko zależy od tego, jaki pojazd naprawiamy, w jakim stanie technicznym on się znajduje, jak przedstawia się sytuacja części zamiennych i w końcu, w jakim stopniu w stosunku do oryginału będzie przebiegała odbudowa. To zaś rzutuje na czas realizacji projektu, który może trwać od dwóch miesięcy do  dwóch lat. Narzędzia potrzebne do odbudowy zabytkowych aut nie są wyszukane. Część pojazdów sprzed 1945 roku, a nawet niektóre konstrukcje powojenne budowane były przy użyciu drewna.

 


Mirek Staniszewski - Classic Parts Staniszewski
Mirek Staniszewski - Classic Parts Staniszewski


Mirek Staniszewski - Classic Parts Staniszewski, Jabłonna ul. Modlińska 64

Ważną sprawą dla ludzi związanych z branżą powinna być wiedza oparta na szerokich kontaktach. Orientacja w rynku zapewni szerszą dostępność do części, planów technicznych pojazdów, specjalistycznych warsztatów oraz do wszelkiej innej pomocy związanej z autami zabytkowymi. Szkopuł w tym, że część znakomitych mechaników jest nieznana, bo pracują w przydomowych warsztatach. Nie reklamują się w prasie, czasem też nie prowadzą oficjalnej działalności. W gronie warszawskich warsztatowców, których usługi z pewnością warto polecić jest: warsztat Rzepecki Auto,

Altamira, Classic Motors. Warto także wspomnieć nazwiska: Wiesław Pietrzyk (postrzegany jako najlepszy gaźnikowiec w branży), Tomek Ciecieżyński (specjalność Mercedes W190) czy Paweł Kamieński (Citroen).

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty