Niespełna 34 lata temu miało miejsce wydarzenie, które na zawsze odmieniło oblicze rajdów samochodowych. Na trasie Algarve Rally '80 wystartowało Audi z napędem na cztery koła (quattro) stając się szybko legendą. Doskonała trakcja i niesamowita dynamika, jakie wyczynowy samochód osiągnął dzięki temu napędowi, wywołały zdumienie i entuzjazm w motoryzacyjnym świecie.
Wprowadzenie napędu 4x4 do seryjnych aut to efekt zmiany sposobu myślenia szefostwa niemieckiego producenta. W połowie lat 70. nowy członek zarządu Audi, Ferdinand Piech szukał czegoś, co wyniosłoby firmę na szczyt. Pomysł wykorzystania napędu quattro w motosporcie, a potem wdrożenie go do produkcji seryjnej okazał się „strzałem w dziesiątkę”. Piech zdawał sobie sprawę, że bez promocji w rajdach napęd ten mógłby przejść bez większego „echa”, pozostając techniczną ciekawostką. O wypromowanie quattro poproszono słynnego rajdowca Hannu Mikkola. Można powiedzieć, że Fin stanął na wysokości zadania i wręcz zdeklasował rywali, zdobywając Mistrzostwo Świata w roku 1983. Tak rozpoczęło się pasmo zwycięstw Audi w motosporcie, jeszcze przez kilka kolejnych lat firma królowała na rajdowych trasach.
Dziś z wiedzy, jaką wyniesiono ze sportu, może korzystać każdy, kto wybierze auto z czterema pierścieniami. Napęd quattro znajdziemy we wszystkich modelach niemieckiego producenta, choć oczywiście nie w każdej wersji silnikowej. W zależności od usytuowania silnika, za przeniesienie napędu na cztery koła odpowiedzialny jest mechanizm Torsen bądź sprzęgło elektrohydrauliczne Haldex (w modelu A1, A3, Q3, TT i R8).
Od 1980 roku powstało już sześć generacji systemu poprawiającego trakcję i dynamikę pojazdu. Quattro dostępne jest z reguły w połączeniu z jednostkami o większym momencie obrotowym. Modele o wysokich osiągach, takie jak R8, serie S i RS, sportowo-rekreacyjne Q7 oraz uterenowione kombi Allroad wyposażone są seryjnie w ten efektywny napęd.
Sukcesy Audi z napędem na cztery koła
Historia napędu quattro sięga lat 60., gdy Volkswagen na potrzeby wojska zbudował terenowy pojazd Iltis. To właśnie ten napęd zastosowano później w Audi 80. Uzyskanie dużo lepszych właściwości jezdnych skłoniło do opracowania sportowego modelu z napędem 4x4. Legendarne i będące rarytasem wśród kolekcjonerów Audi Quattro pokazano 3 marca 1980 roku w Genewie, ale oczywiście ważniejsza była decyzja o jego starcie w raajdach. Tym posunięciem firma Audi zdeklasowała pojazdy z napędem na jedną oś. W 1983 Hannu Mikola zostaje rajdowym mistrzem świata w Audi Quattro. Rok później przychodzi zwycięstwo w klasyfikacji indywidualnej i producentów w Rajdowyc
h Mistrzostwach Świata. Stig Blomqvist zostaje rajdowym mistrzem świata prowadząc samochód z napędem na obie osie. W 1985 roku Audi szturmuje szczyt Pike's Peak (4302 m). Michele Mouton wygrywa w słynnym „wyścigu do chmur”, a w kolejnych dwóch latach Bobby Unser Sr i Walter Rohrl powtarzają ten sukces również w Audi z napędem quattro.
Symbolem systemu quattro jest Gekon Malajski. Jaszczurka ta żyje w tropikalnym lesie poruszając się zwykle po wilgotnych i śliskich gałęziach. Dobrą przyczepność zawdzięcza przylgom (coś na wzór przyssawek) i korzystnemu rozłożeniu masy.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?