Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z Poznania do Wrocławia "ekspresówką" za 4 lata

Robert Domżał
To wielki projekt i sukces obu województw: Dolnego Śląska i Wielkopolski źródło: Gazeta Wrocławska
To wielki projekt i sukces obu województw: Dolnego Śląska i Wielkopolski źródło: Gazeta Wrocławska
Budowa drogi ekspresowej S5 łączącej Poznań z Wrocławiem ma ruszyć "z kopyta". W piątek GDDKiA ogłosiła przetarg na odcinek Gniezno - Mielno, który ma być gotowy w 2016 roku. W poniedziałek, podczas nadzwyczajnej konferencji prasowej w Rawiczu, politycy przedstawili perspektywy dotyczące budowy drogi ekspresowej S5, która ma połączyć między innymi Poznań z Wrocławiem.

Do Rawicza przyjechali marszałkowie województw wielkopolskiego i dolnośląskiego  - Marek Woźniak i Rafał Jurkowlaniec,

To wielki projekt i sukces obu województw: Dolnego Śląska i Wielkopolski źródło: Gazeta Wrocławska
To wielki projekt i sukces obu województw: Dolnego Śląska i Wielkopolski źródło: Gazeta Wrocławska

wojewodowie wielkopolski i dolnośląski - Piotr Florek i Marek Skorupa, dyrektor oddziału GDDKIA w Poznaniu Marek Napierała oraz przewodniczący Platformy Obywatelskiej w Wielkopolsce i na  Dolnym Śląsku - Rafał Gru-piński i Grzegorz Schetyna. Byli też lokalni samorządowcy i posłowie z Rawicza i Leszna.

Miejsce spotkania nie było przypadkowe. Konferencja odbyła się w Rawiczu, niemal w połowie drogi pomiędzy Wrocławiem i Poznaniem. Zakończy się tam wkrótce budowa obwodnicy miasta, która w końcu pozwoli na wyprowadzenie zeń ruchu tranzytowego w ciągu drogi krajowej numer 36 na odcinku Ostrów Wielkopolski - Lubin.

- S5, to wielki projekt i sukces obu województw - mówił Grzegorz Schetyna. - Udało się przeprowadzić prace projektowe szybko, z klasą i jakością dzięki ludziom zaangażowanym i ich dobrej woli - podkreślał.

Udało się także dzięki decyzji Rady Ministrów, która przyjęła załącznik numer 5 do rządowego "Programu budowy dróg ekspresowych na lata 2011 - 2015". W najbliższych latach powstać ma dodatkowe 700 kilometrów tego typu tras w całym kraju. Możliwe będzie kontynuowanie inwestycji na takich trasach jak: S3, S5, S7, S8 oraz S17. Wartość tych inwestycji szacowana jest na 35 miliardów złotych.  

Dla Wielkopolski najważniejsza jest oczywiście ekspresowa "piątka". W ciągu dwóch, trzech najbliższych lat gotowe mają być jej pozostałe fragmenty. Przetargi mają być rozpisywane dynamicznie, a niektóre zostaną rozstrzygnięte jeszcze w tym roku. Inwestycje, jak zapowiadają przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ruszą z przysłowiowego "kopyta".

O szczegółach budowy S5 podczas konferencji mówił między innymi dyrektor oddziału GDDKiA w Poznaniu Marek Napierała.

- Do zrobienia są cztery odcinki. Na odcinek Gniezno - Mielno o długości około 18 kilometrów przetarg został ogłoszony w miniony piątek. Roboty ruszą tam wiosną 2014 roku, a ich zakończenia można spodziewać się latem 2016 roku. Odcinek Głuchowo - Wronczyn, przez który jeździ 25 tysięcy pojazdów na dobę także zostanie zakończony w 2016 roku. Dzięki temu wyprowadzony zostanie ruch z Poznania omijając Komorniki i Stęszew. Przetarg ogłosimy już jesienią tego roku. Odcinek Radomicko - Kaczkowo również powinien być gotowy w 2016 roku, a przetarg na tę inwestycję ruszy w trzecim kwartale tego roku. Natomiast odcinek Wronczyn - Radomicko nieco się opóźni. Tam przetarg zostanie ogłoszony później przez co kościańska obwodnica zostanie oddana do ruchu w połowie 2017 roku - wyjaśniał dyrektor poznańskiego oddziału GDDKiA Marek Napierała.

Wynika z tego, że cała ekspresowa S5 łącząca aglomerację poznańską i wrocławską będzie przejezdna w połowie 2017 roku. Obecnie budowany jest już odcinek nowej "piątki" z Kaczkowa do Korzeńska, na granicy Wielkopolski i Dolnego Śląska. Będzie on wkrótce stanowił obwodnice dla Bojanowa i Rawicza. Na budowę wspomnianych odcinków S5 rząd przekaże kwotę 5,3 miliarda złotych.

S5 to nie jedyna droga ekspresowa, która ma powstać w najbliższym czasie.
Po gierkówce i schetynówkach czas na nowakówki. Tym mianem wkrótce może zostać nazwane 700 km nowych dróg ekspresowych, które mają powstać w latach 2014-2020. Taką deklarację złożył minister Sławomir Nowak, a na początku czerwca rząd przyjął nowy Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Dzięki niemu już w tym roku będzie można ogłosić ok. 50 przetargów na drogi ekspresowe o długości ponad 700 km i wartości przekraczającej 35 mld złotych. Poza S5 powstać mają m.in. takie drogi: S3 Sulechów-Lubawka, fragmenty S7 z Gdańska do Rabki Zdrój, odcinki S8 z Radziejowic do Białegostoku, S17 na odcinku Zakręt - Kurów oraz część trasy S19 a także ekspresówkę S51 Olsztyn - Olsztynek.

S5 w budowie a S11 czeka na lepsze czasy i nowe rozdanie z Unii Europejskiej
Na liście inwestycji brakuje drogi S11, która ma połączyć Koszalin z Katowicami. Dla Wielkopolski najważniejszy jest fragment tej trasy z Poznania do Piły. Teraz drogą krajową numer 11 codziennie przejeżdżają tysiące samochodów, także ciężarowych. W ubiegłym roku co czwarty wypadek na wielkopolskich krajówkach wydarzył się właśnie na "jedenastce". To jeden z powodów, dla których władze województwa oraz samorządy, przez które przebiega ta droga naciskają na budowę dwujezdniowej ekspresówki, która na razie składa się z dwóch fragmentów zachodniej obwodnicy Poznania. Samorządowcy liczą, że budowę drogi uda się zrealizować z pieniędzy, jakie dostaniemy w latach 2014-2020 z Unii Europejskiej. Przygotowanie inwestycji i tak potrwa cztery do pięciu lat. PILAR

Współpraca: Mateusz Pilarczyk, Daniel Andruszkiewicz

źródło: Głos Wielkopolski__

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty