Z górskiego kraju

Michał Kij
Fot. Rinspeed: Rinspeed E-Go Rocket nie rzuca wyzwania przyrodzie. Sprawia tylko wrażenie, aby kierowca mógł czuć się wspaniale. Wyjaśniając ideę E-Go, Rinspeed nadaje mu przydomek „Duch Egoizmu”.
Fot. Rinspeed: Rinspeed E-Go Rocket nie rzuca wyzwania przyrodzie. Sprawia tylko wrażenie, aby kierowca mógł czuć się wspaniale. Wyjaśniając ideę E-Go, Rinspeed nadaje mu przydomek „Duch Egoizmu”.
Szwajcarskie zegarki to chodząca dokładność, a szwajcarskie banki to złoty interes. Czy ktoś słyszał o szwajcarskich samochodach?

Szwajcarskie zegarki to chodząca dokładność, a szwajcarskie banki to złoty interes. Czy ktoś słyszał o szwajcarskich samochodach?

W przeciwieństwie do reszty Europejczyków potomkowie Wilhema Tella zawsze mieli dość pieniędzy, by swej miłości do samochodów nadać realny kształt. Bugatti i Rolls-Royce, Delage i Ferrari , które zwykle oglądamy na zdjęciach, oni trzymają w garażach i wytrwale pucują miękkimi szmatkami.

Fot. Rinspeed: Rinspeed E-Go Rocket nie rzuca wyzwania przyrodzie. Sprawia tylko wrażenie, aby kierowca mógł czuć się wspaniale. Wyjaśniając ideę E-Go,
Fot. Rinspeed: Rinspeed E-Go Rocket nie rzuca wyzwania przyrodzie. Sprawia tylko wrażenie, aby kierowca mógł czuć się wspaniale. Wyjaśniając ideę E-Go, Rinspeed nadaje mu przydomek „Duch Egoizmu”.

Garną się do luksusowych samochodów, lecz sami rzadko sięgają po babkę i młotek. Rinspeed to jedna ze szwajcarskich firm, czy raczej awangardowych galerii, gdzie tworzą mistrzowie spawarki i klucza pneumatycznego.

 

Zaczynała w 1977 r. od montażu szyberdachów i wyposażenia aut dla niepełnosprawnych. Dwa lata później przedstawiła

Fot. Rinspeed
Fot. Rinspeed

stuningowanego Volkswagena Golfa I. Do dziś gros korzyści czerpie z tuningu. Sygnałem szczególnego podejścia firmy do tworzywa, jakim jest samochód, okazał się Golf z odchylanymi do góry drzwiami jak Mercedes "Gullwing". Firma osiadła wtedy w Zumikon koło Zurychu. Realizując coraz to nowe wizje, sięgała po słynne auta ze wszystkich zakątków globu. Rolf Knie stworzył ręcznie malowanego Rinspeeda Nissan "Speed Art.". Rok później, w 1993 r., kłuł oczy wściekłą zielenią Rinspeed Viper "Veleno". Szwajcarzy na nowo interpretowali klasykę. Po Rinspeed Bugatti "Cyan" przyszedł Rinspeed Yello Talbo. Wreszcie w 1997 r. przedstawili własne, obrazoburcze dzieło.

 

Rinspeed Mono Ego powstał we współpracy z francuskim projektantem mody o nazwisku równie skomplikowanym jak jego wyobraźnia, Jeanem-Charlesem de Castelbajac. Stąd ekstrawagancka karoseria kunsztownie zamalowana "kompozycją wielokulturowych wzorów".

Fot. Rinspeed: „Rozciągliwe” auto Presto, które z 2-miejscowego zmienia się w 4-miejscowe i odwrotnie. Idealny na zatłoczone ulice metropolii.
Fot. Rinspeed: „Rozciągliwe” auto Presto, które z 2-miejscowego zmienia się w 4-miejscowe i odwrotnie. Idealny na zatłoczone ulice metropolii.

Odsłonięcie samochodu podczas salonu genewskiego 1997 r. uczciło 20-lecie istnienia firmy. Jest jednak na wskroś nowoczesny, a w dodatku może poruszać się po drogach publicznych. Umieszczony za tylnym fotelem fordowski silnik V8 o pojemności 4,6 l ma moc 410 KM. Mono Ego można raczej poczuć i usłyszeć niż zobaczyć. Do 100 km/h rozpędza się w 4,8 s, a prędkość maksymalna sięga 260 km/h.

 

Inżynierowie Rinspeeda szybko porzucili marzenia o torach wyścigowych. Rinspeed E-Go Rocket ma cieliste nadwozie z

Fot. Rinspeed: X-trem to propozycja na lato. Plażowy samochód, a właściwie dwa – z tyłu jest miejsce dla podręcznego poduszkowca, którym można poruszać
Fot. Rinspeed: X-trem to propozycja na lato. Plażowy samochód, a właściwie dwa – z tyłu jest miejsce dla podręcznego poduszkowca, którym można poruszać się po dowolnym podłożu.

kompozytu oszukujące wiatr. Szeroko rozstawione koła igrają z prawami fizyki. Nie jest ani o włos szybszy. Ma ten sam silnik co Mono Ego. Nie rzuca wyzwania przyrodzie. Sprawia tylko takie wrażenie, aby kierowca mógł czuć się wspaniale. Wyjaśniając ideę E-Go, Rinspeed nadaje mu przydomek "Duch Egoizmu".

Mono Ego i E-Go Rocket są dostępne na zamówienie. Cen firma nie podaje.

 

Wielcy potrafią zachować osobowość, nie popadając w rutynę. W nowym tysiącleciu styl Rinspeeda złagodniał, ale wciąż jest rozpoznawalny. Advantige R-one ma coś z piknikowego roadstera. Nie od razu zorientujemy się, że mamy do czynienia z całkiem nową koncepcją wynalazku Daimlera i Benza. R-one jest prawdopodobnie najniższym samochodem świata. Ma zaledwie 97 cm, ale nie to stanowi o jego wyjątkowości. Jest pierwszym samochodem sportowym, zasilanym biopaliwem zrobionym z resztek tego, co skrzętnie

Fot. Rinspeed: Samochód, który jeździ i pływa – Splash.
Fot. Rinspeed: Samochód, który jeździ i pływa – Splash.

usuwamy z kuchni i ogrodu. Zamontowany z tyłu, 4-cylindrowy silnik o pojemności 1,8 l i mocy 126 KM jest dwupaliwowy. Spala gaz ziemny i tzw. kompogas wyprodukowany w procesie fermentacji odpadów organicznych. Osiągi stawiają go w rzędzie najsprawniejszych uczestników ruchu. Uzyskuje prędkość 205 km/h i rozpędza się do 100 km/h w czasie 6 sekund. Zdumiewające? To

Fot. Rinspeed: Samochód, który jeździ i pływa – Splash.
Fot. Rinspeed: Samochód, który jeździ i pływa – Splash.

jeszcze nie koniec. Kokpit z miejscem kierowcy jest ruchomy. Podczas powolnej, miejskiej jazdy z prędkością do 75 km/h jest uniesiony do góry, by ułatwić jadącemu obserwację. Gdy auto jedzie szybciej, kokpit automatycznie obniża się o 30 cm.

 

Założyciel firmy 48-letni Frank M. Rinderknecht (nazwa powstała ze złożenia pierwszych liter nazwiska RIN i speed) zatrudnia na stałe 8 ludzi. Trzech innych przychodzi, gdy są potrzebni. Ten mały zespół stworzył "rozciągliwe" auto Presto, które z 2-miejscowego zmienia się w 4-miejscowe i odwrotnie. Co roku Rinspeed szokuje nowymi pomysłami. Był plażowy pojazd z poduszkowcem w bagażniku, a także auto, które równie dobrze czuje się na lądzie, jak i w wodzie. Co wymyśli Rinspeed w przyszłym roku?

Za 50,4 mln zł będzie remontowana droga Polańczyk - Wołkowyja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie