Yamaha XMAX 125. Wrażenia z jazdy, wady, zalety, dane techniczne

Bartłomiej Gosk
Yamaha XMAX 125To co warto w nim docenić to przede wszystkim wysokiej jakości materiały, dobre wykończenie i łatwość prowadzenia. Zastosowane rozwiązania jak bekluczykowy zapłon, kontrola trakcji, czy ogromny schowek pod wygodną kanapą to wyraz połączenie ergonomii z przemyślaną funkcjonalnością.Fot. Bartłomiej Gosk
Yamaha XMAX 125To co warto w nim docenić to przede wszystkim wysokiej jakości materiały, dobre wykończenie i łatwość prowadzenia. Zastosowane rozwiązania jak bekluczykowy zapłon, kontrola trakcji, czy ogromny schowek pod wygodną kanapą to wyraz połączenie ergonomii z przemyślaną funkcjonalnością.Fot. Bartłomiej Gosk
XMAX 125 to najmniejszy z trzech oferowanych przez Yamahę skuterów, których nazwa zaczyna się na X, a producent stworzył dla nich kategorię „SPORT”. Ale czy najmniejszy oznacza najsłabszy? XMAX 125 to raczej młodszy brat, który co prawda ma mniej centymetrów sześciennych i koni mechanicznych, ale potencjałem nie odstaje od większych braci.

O tym, że tak jest, niech świadczy fakt, że skuter robi wrażenie dużego „poważnego” sprzętu. Gdy robiłem zdjęcia, klika osób pytało „To 250-ka?” I nie ma się czemu dziwić, bo na pierwszy rzut oka mały XMAX wygląda identycznie jak model z silnikiem 300 cm3.

Elegancko i z fasonem

Yamaha XMAX 125To co warto w nim docenić to przede wszystkim wysokiej jakości materiały, dobre wykończenie i łatwość prowadzenia. Zastosowane rozwiązania
Yamaha XMAX 125

To co warto w nim docenić to przede wszystkim wysokiej jakości materiały, dobre wykończenie i łatwość prowadzenia. Zastosowane rozwiązania jak bekluczykowy zapłon, kontrola trakcji, czy ogromny schowek pod wygodną kanapą to wyraz połączenie ergonomii z przemyślaną funkcjonalnością.

Fot. Bartłomiej Gosk

Przy bliższym kontakcie wrażenia są bardzo dobre. Skuter wyróżnia jakość wykonania, dbałość o szczegóły i elegancka prostota połączona z nowoczesnym wzornictwem. Sylwetka jest dynamiczna, co podkreślają efektownie wyglądające przednie lampy. Warto zaznaczyć, że całe oświetlenie wykonane jest w technologii LED, co jest i ładne i praktyczne, bo zapewnia dobrą widoczność drogi w nocy (i skutera też).

Uwagę przyciągają również detale, podkreślające styl pojazdu. Elegancko wyglądają aluminiowe elementy na kanapie, sygnowane logo marki, czy jasne przeszycie kanapy kontrastujące z ciemną tapicerką. Stojąc obok maszyny wzrok przyciągają duże emblematy XMAX na jego bokach, a siedząc za kierownicą zobaczymy bogaty zestaw wskaźników.

Ale wygląd i styl to nie wszystko co oferuje XMAX i byłyby niczym, bez funkcjonalności, użyteczności i poręczności. Chociaż XMAX 125 został włączony przez Yamahę do grupy skuterów sportowych, to przede wszystkim jest to pojazd miejski, który ma być praktyczny i komfortowy.

Wygodę podróżowania z pewnością zapewni duża, profilowana kanapa, na której dosyć miejsca znajdą kierowca i pasażer, przy czym ten pierwszy ma również do dyspozycji niewielkie oparcie. Miejsca na nogi jest na tyle dużo, że można je niemal wyprostować, a przednia czasza wraz z szybą zapewniają dobrą ochronę przed wiatrem.

Yamaha XMAX 125To co warto w nim docenić to przede wszystkim wysokiej jakości materiały, dobre wykończenie i łatwość prowadzenia. Zastosowane rozwiązania
Yamaha XMAX 125

To co warto w nim docenić to przede wszystkim wysokiej jakości materiały, dobre wykończenie i łatwość prowadzenia. Zastosowane rozwiązania jak bekluczykowy zapłon, kontrola trakcji, czy ogromny schowek pod wygodną kanapą to wyraz połączenie ergonomii z przemyślaną funkcjonalnością.

Fot. Yamaha

Bogaty zestaw wskaźników to połączenie klasycznego prędkościomierza i obrotomierza z dużym wyświetlaczem - ciekawa kombinacja tradycyjnego stylu analogowych zegarów i nowoczesnej elektroniki. Umieszczony centralnie ciekłokrystaliczny ekran wyświetla wiele użytecznych informacji. Do dyspozycji mamy po jednym wierszu na górze i na dole ekranu, gdzie pokazywane  informacje możemy zmieniać jednym przełącznikiem klikając w lewo lub w prawo (zmiana w górnym lub dolnym wierszu). W górnym wierszu mogą się pokazywać: spalanie średnie i chwilowe w litrach na 100 kilometrów lub w kilometrach na litr, napięcie akumulatora, średnia prędkość, temperatura otoczenia, oraz informacja o włączonej kontroli trakcji. W dolnym odczytamy przebieg całkowity i dzienny, czas podróży oraz informację o przebiegu paska i oleju.

Ufaj i kontroluj (trakcję)

O poczucie bezpieczeństwa i komfortu mają dbać nie tylko zmysły kierującego, ale także elektronika. Układ ABS to już dziś standard w pojazdach 125cm3 i więcej, a YAMAHA dodatkowo oferuje jeszcze TCS, czyli kontrolę trakcji (analogiczną jak w modelach 300 cm3 i 400 cm3). XMAX nie jest demonem mocy ani prędkości, więc po co kontrola trakcji? Pamiętajmy, że to skuter do miasta i mogą z niego chcieć skorzystać kierowcy, którzy nie mają motocyklowego doświadczenia. Aby kierować małym XMAX-em wystarczy prawo jazdy kategorii B.

Ulice miasta bywają pełne pułapek czyhających na każdego kierowcę. Raz może to być rozsypany piasek lub drobne kamyki innym razem mokre liście, błoto lub śliskie jak lód pasy. To właśnie na takie niespodzianki skutecznym antidotum ma być kontrola trakcji. Gdy czujniki monitorujące tylne koło wykryją poślizg, system natychmiast zredukuje moment obrotowy do chwili, gdy zostanie odzyskana przyczepność. Proste i skuteczne rozwiązanie zapewniające bezpieczeństwo każdemu kierowcy XMAX-a.

Praktyka na mieście
Yamaha XMAX 125To co warto w nim docenić to przede wszystkim wysokiej jakości materiały, dobre wykończenie i łatwość prowadzenia. Zastosowane rozwiązania
Yamaha XMAX 125

To co warto w nim docenić to przede wszystkim wysokiej jakości materiały, dobre wykończenie i łatwość prowadzenia. Zastosowane rozwiązania jak bekluczykowy zapłon, kontrola trakcji, czy ogromny schowek pod wygodną kanapą to wyraz połączenie ergonomii z przemyślaną funkcjonalnością.

Fot. Yamaha

W czasach, kiedy żyjemy coraz szybciej, mamy coraz mniej czasu i coraz więcej rzeczy do zrobienia, samo przemieszczanie się z miejsca na miejsce to za mało. XMAX dodaje do tego kilka ważnych elementów.

Jazda tym skuterem to przykład poręczności i użyteczności. Silnik nie jest mocarzem, ale jego dynamika pozwala sprawnie przyspieszać i przeciskać się przez zakorkowane skrzyżowania. Skręcanie, czy utrzymywanie zamierzonego toru jazdy, nie nastręcza żadnych trudności. Koła o średnicy 15 cali z przodu i 14 cali z tyłu pozwalają sprawnie pokonywać nierówności na drodze, chroniąc kierującego przed zbytnimi niewygodami a także dbać o kontrolę podczas hamowania.

XMAX jest przykładem jak połączyć technologię z funkcjonalnością. Bardzo spodobał mi się system bezkluczykowego zapłonu Smart Key. Praktycznie nie musiałem wyjmować pilota z kieszeni. Wystarczyło podejść, żeby skuter „ożył” i był gotowy do jazdy, a gdy zbytnio się oddaliłem, dyskretnie „pikał”, przypominając o sobie i konieczności wyłączenia zapłonu i zablokowania kierownicy. Zaletą tego rozwiązania jest też uwolnienie pamięci i rąk od klasycznego kluczyka. Doskonałym uzupełnieniem Smart Key jest coś, co na własny użytek nazwałem „multipokrętłem”. Jest to umieszczony pod kierownicą przełącznik łączący funkcje stacyjki, blokady kierownicy, zamka korka paliwa oraz zamka schowka i kanapy. Bardzo wygodne i ergonomiczne rozwiązanie, łatwe w użyciu również dzięki brakowi kluczyka.

Jeśli już mowa o schowkach, to mamy do dyspozycji dwa pod kierownicą. Ten z prawej strony nie ma żadnego zabezpieczenia przed otwarciem, natomiast lewy kryje wewnątrz gniazdo 12V i jest zabezpieczony zamkiem, otwieranym „multipokrętłem”.

To, co moim zdaniem jest w XMAXie najfajniejsze, to przestrzeń bagażowa w postaci obszernego, oświetlonego schowka pod kanapą. Zmieszczą się w nim bez problemu dwa integralne kaski i zostanie trochę miejsca na np. dwie cienkie  kurtki przeciwdeszczowe. A jeśli akurat przypomni Wam się, że trzeba zrobić zakupy, to nic nie będzie stało na przeszkodzie, żeby schowek pod kanapą wykorzystać jako bagażnik.

Skromny dżentelmen

Yamaha XMAX 125To co warto w nim docenić to przede wszystkim wysokiej jakości materiały, dobre wykończenie i łatwość prowadzenia. Zastosowane rozwiązania
Yamaha XMAX 125

To co warto w nim docenić to przede wszystkim wysokiej jakości materiały, dobre wykończenie i łatwość prowadzenia. Zastosowane rozwiązania jak bekluczykowy zapłon, kontrola trakcji, czy ogromny schowek pod wygodną kanapą to wyraz połączenie ergonomii z przemyślaną funkcjonalnością.

Fot. Bartłomiej Gosk

Producent deklaruje średnie spalanie na poziomie 2,7 l. Mój wynik to 2,9 l. Trochę więcej, ale nie jeździłem też bardzo oszczędnie. Z łatwością i gracją, na jaką pozwalał pojazd omijałem czekające przed skrzyżowaniami samochody i bez problemu startowałem pierwszy spod świateł. Można by uznać, że 14 KM to trochę mało, a 176 kg to trochę dużo, żeby o skuterze powiedzieć „sportowy”, ale Yamaha doskonale radzi sobie w miejskich warunkach, a do tego ten skuter został stworzony. Ta zwinna 125-ka bez problemu pojedzie ponad 100 km/h, co powinno usatysfakcjonować kierowców, którzy potrzebują pokonać trochę dłuższy odcinek drogi niż miedzy trzema skrzyżowaniami.  Na wszystkie podróże małe i duże musi wystarczyć 13 litrów paliwa w baku. Przy średnim spalaniu, jakie uzyskałem, mógłbym przejechać ponad 440 km, co wystarczyłoby na moje dojazdy do pracy na ponad 3 tygodnie.

Mniejszy może więcej

Z XMAX-em rozstawałem się trochę z żalem. To co warto w nim docenić to przede wszystkim wysokiej jakości materiały, dobre wykończenie i łatwość prowadzenia. Zastosowane rozwiązania jak bekluczykowy zapłon, kontrola trakcji, czy ogromny schowek pod wygodną kanapą to wyraz połączenie ergonomii z przemyślaną funkcjonalnością.

ZALETY

Jest ich kilka, a najważniejsze to:

- łatwość prowadzenia i kontrola trakcji

- dynamiczny i ekonomiczny silnik

- duży schowek pod kanapą

WADY

Moim zdaniem trudno w XMAX-ie 125 znaleźć jakieś istotne wady, no może to, że schowek pod kanapą nie jest chłodzony, więc kupiona w sklepie bezalkoholowa oranżada zdąży się zagrzać, zanim dojedziecie na grill.

 Silnik

Typ silnika

4-suwowy, chłodzony cieczą, SOHC

Pojemność

124 cm3

Średnica x skok tłoka

52,0 mm x 58,6 mm

Stopień sprężania

11,2 : 1

Moc maksymalna

10,5 kW (14,3 KM) przy 8 750 obr./min

Maksymalny moment obrotowy

12,0 Nm przy 6 500 obr./min

Układ smarowania

Mokra miska olejowa

Układ paliwowy

Wtrysk paliwa

Układ zapłonu

TCI

Układ rozrusznika

Elektryczny

Skrzynia biegów

Automatyczna z pasem klinowym

Spalanie

2,7 l/100km - dane producenta

2,9 l/100 km – wynik testu

 

Podwozie

Układ przedniego zawieszenia

Widelec teleskopowy

Skok przedniego zawieszenia

110 mm

Układ tylnego zawieszenia

Wahaczowe

Skok tylnego zawieszenia

75 mm

Hamulec przedni

Jednotarczowy, Ø 267 mm

Hamulec tylny

Jednotarczowy, Ø 245 mm

Opona przednia

120/70-15

Opona tylna

140/70-14

Wymiary

Długość całkowita

2 185 mm

Szerokość całkowita

775 mm

Wysokość całkowita

1 415 mm (1,465mm z regulowaną szybą)

Wysokość siodełka

795 mm

Rozstaw osi

1 526 mm

Minimalny prześwit

130 mm

Waga w stanie gotowym do jazdy

175 kg

Pojemność zbiornika paliwa

13,0 litrów

CENA (dane producenta):
Rocznik 2017: od 18.500 zł. (bez TCS)
Rocznik 2018: od 19.900 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty