Yamaha TDM850

Krzysztof Franek
Idealny dla Europejczyka

Torakusa Yamaha swój pierwszy fortepian zbudował w 1889 r. Był to
czas, gdy w Europie i USA zaczynano dopiero budować pojazdy z silnikami
o wewnętrznym spalaniu, a z jednośladów dostępne były bicykle. O motocyklach
nie słyszano.
Przeszło 60 lat później, w 1950 r., w założonej przez niego fabryce
zapadła decyzja o rozpoczęciu produkcji zmotoryzowanych dwukołowców, bo
po przegranej wojnie Japończycy woleli kupować tańsze środki transportu
niż auta. Po 4 latach ukończono model YA1. Po dwóch latach wprowadzono
model YD1 250 ccm z silnikiem dwucylindrowym i dwusuwowym. Objętość wzrosła
następnie do 398 ccm (te maszyny produkowane są nadal) i rozpoczęto ich
eksport do USA. Wytwarzano też specjalistyczne modele wyścigowe, które
w latach 1961 - 1970 pięć razy zdobyły tytuł mistrza świata.
Obecnie Yamaha Motor Company produkuje wiele modeli nie tylko w Japonii,
ale też w fabrykach na całym świecie. Przełomową była dla nich ostatnia
dekada ubiegłego wieku. Rozpoczęła się premierą Yamahy TDM850, przeznaczonej
głównie dla mieszkańców Europy, znakomicie sprawdzającej się jako motocykl
turystyczny. Zastosowano w nim nowoczesny, dwucylindrowy, 10-zaworowy silnik,
który zdał egzamin również w Yamaha Super Tenere podczas Rajdu Paryż -
Dakar. Pojemność skokową podniesiono z 750 do 850 ccm dzięki zwiększeniu
średnicy cylindra i skoku tłoka. Dało to przyrost mocy o 9 KM do 77 KM.
Blok cylindrów pochylono pod kątem 45 st., co zmniejszyło gabaryty silnika.
Na potrzeby TDM zaadaptowano usportowioną ramę typu Deltabox.
Pozycja kierującego Yamahą TDM850 jest klasyczna, a nie wymuszona. Dwie,
nawet wysokie osoby mają dość miejsca do siedzenia i trzymania nóg. Wysoki
prześwit dodaje komfortu jeździe. Dopuszcza się załadunek bagażu o wadze
205 kg, co poprawia jeszcze walory turystyczne motoru. Natomiast mały,
bo 18-litrowy silnik jest pewnym utrudnieniem. TDM850 rozpędza się do 100
km/h w ciągu 4 sek. i może osiągnąć prędkość 202 km/h. Waży bez paliwa
około 200 kg. Od czasu rozpoczęcia produkcji model ten przeszedł kilka
modyfikacji. W 1996 r. otrzymał nowy silnik ze sportowego TRX850 o mocy
zmniejszonej ze względu na normy hałasu z 83 do 80 KM. Zmodyfikowano też
podwozie i zmieniono stylizację.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty