Yamaha TDM850

Krzysztof Franek
Udostępnij:
Idealny dla Europejczyka

Torakusa Yamaha swój pierwszy fortepian zbudował w 1889 r. Był to
czas, gdy w Europie i USA zaczynano dopiero budować pojazdy z silnikami
o wewnętrznym spalaniu, a z jednośladów dostępne były bicykle. O motocyklach
nie słyszano.
Przeszło 60 lat później, w 1950 r., w założonej przez niego fabryce
zapadła decyzja o rozpoczęciu produkcji zmotoryzowanych dwukołowców, bo
po przegranej wojnie Japończycy woleli kupować tańsze środki transportu
niż auta. Po 4 latach ukończono model YA1. Po dwóch latach wprowadzono
model YD1 250 ccm z silnikiem dwucylindrowym i dwusuwowym. Objętość wzrosła
następnie do 398 ccm (te maszyny produkowane są nadal) i rozpoczęto ich
eksport do USA. Wytwarzano też specjalistyczne modele wyścigowe, które
w latach 1961 - 1970 pięć razy zdobyły tytuł mistrza świata.
Obecnie Yamaha Motor Company produkuje wiele modeli nie tylko w Japonii,
ale też w fabrykach na całym świecie. Przełomową była dla nich ostatnia
dekada ubiegłego wieku. Rozpoczęła się premierą Yamahy TDM850, przeznaczonej
głównie dla mieszkańców Europy, znakomicie sprawdzającej się jako motocykl
turystyczny. Zastosowano w nim nowoczesny, dwucylindrowy, 10-zaworowy silnik,
który zdał egzamin również w Yamaha Super Tenere podczas Rajdu Paryż -
Dakar. Pojemność skokową podniesiono z 750 do 850 ccm dzięki zwiększeniu
średnicy cylindra i skoku tłoka. Dało to przyrost mocy o 9 KM do 77 KM.
Blok cylindrów pochylono pod kątem 45 st., co zmniejszyło gabaryty silnika.
Na potrzeby TDM zaadaptowano usportowioną ramę typu Deltabox.
Pozycja kierującego Yamahą TDM850 jest klasyczna, a nie wymuszona. Dwie,
nawet wysokie osoby mają dość miejsca do siedzenia i trzymania nóg. Wysoki
prześwit dodaje komfortu jeździe. Dopuszcza się załadunek bagażu o wadze
205 kg, co poprawia jeszcze walory turystyczne motoru. Natomiast mały,
bo 18-litrowy silnik jest pewnym utrudnieniem. TDM850 rozpędza się do 100
km/h w ciągu 4 sek. i może osiągnąć prędkość 202 km/h. Waży bez paliwa
około 200 kg. Od czasu rozpoczęcia produkcji model ten przeszedł kilka
modyfikacji. W 1996 r. otrzymał nowy silnik ze sportowego TRX850 o mocy
zmniejszonej ze względu na normy hałasu z 83 do 80 KM. Zmodyfikowano też
podwozie i zmieniono stylizację.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #2

Makita

Makita DF033DZ

281,52 zł188,78 zł-33%
miejsce #3

Makita

Makita HP457DWE

911,99 zł658,00 zł-28%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie