Yamaha TDM850

Krzysztof Franek
Idealny dla Europejczyka

Torakusa Yamaha swój pierwszy fortepian zbudował w 1889 r. Był to
czas, gdy w Europie i USA zaczynano dopiero budować pojazdy z silnikami
o wewnętrznym spalaniu, a z jednośladów dostępne były bicykle. O motocyklach
nie słyszano.
Przeszło 60 lat później, w 1950 r., w założonej przez niego fabryce
zapadła decyzja o rozpoczęciu produkcji zmotoryzowanych dwukołowców, bo
po przegranej wojnie Japończycy woleli kupować tańsze środki transportu
niż auta. Po 4 latach ukończono model YA1. Po dwóch latach wprowadzono
model YD1 250 ccm z silnikiem dwucylindrowym i dwusuwowym. Objętość wzrosła
następnie do 398 ccm (te maszyny produkowane są nadal) i rozpoczęto ich
eksport do USA. Wytwarzano też specjalistyczne modele wyścigowe, które
w latach 1961 - 1970 pięć razy zdobyły tytuł mistrza świata.
Obecnie Yamaha Motor Company produkuje wiele modeli nie tylko w Japonii,
ale też w fabrykach na całym świecie. Przełomową była dla nich ostatnia
dekada ubiegłego wieku. Rozpoczęła się premierą Yamahy TDM850, przeznaczonej
głównie dla mieszkańców Europy, znakomicie sprawdzającej się jako motocykl
turystyczny. Zastosowano w nim nowoczesny, dwucylindrowy, 10-zaworowy silnik,
który zdał egzamin również w Yamaha Super Tenere podczas Rajdu Paryż -
Dakar. Pojemność skokową podniesiono z 750 do 850 ccm dzięki zwiększeniu
średnicy cylindra i skoku tłoka. Dało to przyrost mocy o 9 KM do 77 KM.
Blok cylindrów pochylono pod kątem 45 st., co zmniejszyło gabaryty silnika.
Na potrzeby TDM zaadaptowano usportowioną ramę typu Deltabox.
Pozycja kierującego Yamahą TDM850 jest klasyczna, a nie wymuszona. Dwie,
nawet wysokie osoby mają dość miejsca do siedzenia i trzymania nóg. Wysoki
prześwit dodaje komfortu jeździe. Dopuszcza się załadunek bagażu o wadze
205 kg, co poprawia jeszcze walory turystyczne motoru. Natomiast mały,
bo 18-litrowy silnik jest pewnym utrudnieniem. TDM850 rozpędza się do 100
km/h w ciągu 4 sek. i może osiągnąć prędkość 202 km/h. Waży bez paliwa
około 200 kg. Od czasu rozpoczęcia produkcji model ten przeszedł kilka
modyfikacji. W 1996 r. otrzymał nowy silnik ze sportowego TRX850 o mocy
zmniejszonej ze względu na normy hałasu z 83 do 80 KM. Zmodyfikowano też
podwozie i zmieniono stylizację.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie