Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

X Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TRANSEXPO (zdjęcia)

Karol Biela
X Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TRANSEXPO (zdjęcia)
X Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TRANSEXPO (zdjęcia)
Hybrydowe, na sprężony czy płynny gaz ziemny, a nawet w 100% elektryczne – na kieleckiej wystawie TRANSEXPO zaprezentowano najnowsze technologie stosowane w autobusach komunikacji miejskiej.
X Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TRANSEXPO (zdjęcia)
X Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TRANSEXPO (zdjęcia)

Na imprezie w Targach Kielce, która poświęcona była transportowi zbiorowemu, pojawiło się ponad 140 wystawców, m.in. z Turcji, Niemiec, Belgii, Austrii, Czech, Ukrainy, czy Francji. Oprócz nowoczesnych kasowników, tablic informacyjnych, czy biletomatów (automatycznych urządzeń do sprzedaży biletów) na kieleckiej wystawie pojawiło się kilka autobusów wykorzystujących alternatywne źródła zasilania.

Jedno z takich rozwiązań przedstawiła Fabryka Autobusów Solbus z Solca Kujawskiego, która w jednym ze swoich pojazdów zamontowała instalację na skroplony gaz ziemny LNG. Co ciekawe w Europie jeszcze żadna firma produkująca autobusy nie wprowadziła podobnego rozwiązania do seryjnej produkcji, chociaż w USA ta technologia stosowana jest już od 20 lat.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć pięknych hostess z targów TRANSEXPO

X Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TRANSEXPO (zdjęcia)
X Międzynarodowe Targi Transportu Zbiorowego TRANSEXPO (zdjęcia)

– Dzięki instalacji LNG można zaoszczędzić około 30% wydatków w porównaniu do silnika zasilanego olejem napędowym – twierdzi Michał Śliżak, dyrektor ds. marketingu i eksportu Fabryki Autobusów Solbus Sp. z o.o. – Jesteśmy pionierami w Europie, jeżeli chodzi o paliwo LNG, chociaż swoje autobusy w tej technologii testują również Mercedes, Iveco, czy Scania – dodaje.

Według ekspertów z Gazprom-Germania – niemieckiej spółki koncernu Gazprom i partnera Fabryki Autobusów Solbus – skroplony gaz ziemny jest tańszym i bardziej ekologiczną alternatywą wobec oleju napędowego.

Dodatkowo autobusy na LNG mogą być o wiele szybciej tankowane niż pojazdy wyposażone w instalację CNG (sprężony gaz ziemny). Z tego też powodu wiele firm komunikacji miejskiej w Polsce nie zdecydowało się wprowadzić autobusów z układem CNG, gdyż czas tankowania sprężonego gazu ziemnego dochodził nawet do kilku godzin. W przypadku LNG zapełnienie 300-litrowego zbiornika paliwa trwa około 3 minuty.

W halach targowych pojawiły się również autobusy hybrydowe wykorzystujące, poza tradycyjną jednostką Diesla, generatory prądu i silniki elektryczne. Jedną z takich hybryd był MAN Lion's City Hybryd, z którego usług korzystają już mieszkańcy Barcelony, Paryża czy Wiednia.

Z kolei Solaris Bus & Coach S.A. – firma z podpoznańskiego Bolechowa – zaprezentowała w pełni elektryczny model Turbino electric 12. Jego mniejsza wersja była już testowana m.in. podczas EURO 2012 w Poznaniu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty