Do końca marca sprzedano w Polsce 98 345 nowych samochodów, czyli o 22,5% więcej niż w pierwszym kwartale zeszłego roku. Najbardziej wzrosła sprzedaż drogich aut, a spadła - pojazdów tanich.
Najchętniej kupowaną marką był Fiat
, którego sprzedaż w tym roku wyniosła 19 791 sztuk. Na drugim miejscu uplasowała się Skoda
z wynikiem 12 614 aut, a na trzecim Toyota
, która w pierwszym kwartale zanotowała sprzedaż w wysokości 11 963 samochodów. W rankingu modeli prawdziwym hitem stał się Fiat Panda (na zdj. obok), który jest obecnie na pierwszym miejscu. Na drugim miejscu jest Skoda Fabia, a na trzecim - Toyota Yaris.
Najszybciej rośnie sprzedaż pojazdów drogich i najdroższych. W pierwszym kwartale tego roku sprzedano 14 246 aut w cenie 70-100 tys. zł - o 86,3% więcej niż przed rokiem.
Samochodów w cenie 50-70 tys. zł sprzedano zaś 26 545 sztuk, co oznacza wzrost o 31,4%. Sprzedaż samochodów w cenie 100-200 tys. zł wzrosła o 48,2% (do prawie 4 tys. sztuk), a w cenie ponad 200 tys. zł - o 45% (ponad 1 tys.).
Dla kontrastu sprzedaż aut tanich, częściej kupowanych przez prywatne osoby, gwałtownie spadła. Liczba pojazdów w cenie do 25 tys. zł zmalała o 51,6%, w cenie 30-35 tys. zł - o 46,2%. Pod koniec marca średnia cena samochodu wynosiła 55 516 zł i była aż o 8,8% wyższa niż w porównywalnym okresie zeszłego roku.
Według firmy Samar, która monitoruje polski rynek motoryzacyjny, wzrost sprzedaży nowych aut w tym roku wynika z obaw klientów o zmiany przepisów po wejściu do UE. Ograniczone zostaną możliwości korzystania z ulg podatkowych przez firmy kupujące samochody z tzw. kratką.
Nadal istnieje zainteresowanie autami z silnikami wysokoprężnymi. Do końca marca sprzedano ich 22 168 sztuk, czyli o 47% więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.