Wyższy VAT, mniej remontów dróg?

Michał Krzywoszyński
Udostępnij:
Niedoinwestowane, podziurawione polskie drogi niedługo mogą wyglądać jeszcze gorzej.

Od 1 maja podatek VAT na usługi budowlane wzrósł z 7 do 22%. O tyle też wzrosną koszty remontów dróg.

fot. Tomasz Jod³owski
Dziurawe, wąskie i niebezpieczne - oto najkrótsza charakterystyka polskich dróg. Z każdym rokiem stan większości z nich jeszcze się pogarsza, bo natężenie ruchu rośnie zdecydowanie szybciej niż nakłady na remonty i modernizacje. Sytuację mają poprawić dotacje z Unii Europejskiej, ale by uzyskać unijne dofinansowanie do inwestycji, trzeba mieć też własne środki. Z tym w większości zarządów dróg może być w tym roku problem, bo od 1 maja wzrosną koszty remontów.

 

Nowa ustawa o VAT zakłada wzrost podatku na usługi budowlane z 7 do 22%. Jak twierdzi Mieczysława Cellary z poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, nie ma wyjścia - koszty inwestycji muszą zwiększyć się o 15%. Jej zdaniem stawki w drogownictwie ze względu na ogromną konkurencję już od dawna są skrajnie zminimalizowane. Nie ma więc co liczyć na to, że większy VAT wykonawcy wezmą na siebie.

W wielu zarządach dróg trwa teraz gorączkowe wystawianie faktur i poszukiwanie funduszy na opłacenie kończących się remontów. Zgodnie bowiem z przepisami 7-procentowy VAT obowiązuje tylko w przypadku inwestycji zamkniętych i opłaconych do 30 kwietnia. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekazała wszystkim swoim oddziałom dodatkowe środki na ten cel. GDDKiA i tak jest w dobrej sytuacji. Na utrzymanie oraz modernizację dróg krajowych przeznacza się z roku na rok coraz więcej pieniędzy, a podwyżka VAT-u została wkalkulowana w tegoroczny budżet.

 

Drogi krajowe to jednak zaledwie 18 tys. km z 370 tys. km wszystkich dróg w Polsce. Zdecydowanie najwięcej mamy dróg gminnych i powiatowych, w sumie ponad 320 tys. km, i to ich stan od lat jest najgorszy. W tym wypadku wzrost VAT-u może oznaczać katastrofę - brak pieniędzy nie tylko na inwestycje, ale nawet na podstawowe utrzymanie dróg. Jak mówi Dorota Wesołowska z Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu, budżet ZDM-u jest w tym roku mniejszy od poprzedniego, a wzrost kosztów remontów spowoduje, że uboga lista inwestycji będzie musiała zostać dodatkowo odchudzona. Jeśli problemy będą miały duże miasta, to co stanie się z drogami w gminach wiejskich i biednych powiatach?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie