Chociaż popyt na nowe samochody w Europie Zachodniej rośnie powoli, to produkcja w polskich zakładach wytwarzających auta jest zdecydowanie wyższa niż przed rokiem.
Łączna produkcja samochodów osobowych wytwarzanych w polskich fabrykach od stycznia do końca października wyniosła 438 270 egzemplarzy. Mimo, iż w październiku z taśm montażowych zjechało o ponad 3 tys. mniej aut osobowych niż we wrześniu, to w ciągu dziesięciu miesięcy 2004 r. wyprodukowano ich o ponad 67 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.
Ponad 89 proc. samochodów osobowych opuszczających polskie zakłady sprzedawanych jest poza granicami naszego kraju. Wysoka produkcja tych pojazdów związana jest z dużym zainteresowaniem klientów konkretnymi modelami powstającymi w Polsce np. Fiatem Panda wytwarzanym w Tychach, który chętnie kupowany jest w Europie Zachodniej. Powodzeniem cieszą się tam także Volkswageny Caddy i Transporter. Na Ukrainę eksportuje się blisko 90 proc. produkcji zakładów FSO wytwarzających Lanosy.
Największym polskim producentem jest Fiat. Jego udział w produkcji całkowitej samochodów osobowych po dziesięciu miesiącach tego roku wynosi 57,9 proc. Drugą pozycję z wynikiem 22 proc. zajmuje Opel. Na trzecim miejscu znajduje się Volkswagen z 11,5 proc.
Produkcja samochodów osobowych w 2004 r.
Model | Procentowy udział w produkcji |
Fiat Panda | 44,0 |
Fiat Seicento | 14,2 |
Opel Astra II | 11,8 |
Opel Agila | 10,2 |
FSO Lanos | 8,1 |
VW Caddy | 7,4 |
VW Transporter | 4,0 |
Dane wg Samar
Produkcja samochodów osobowych w latach 2003-2004
Segment | Produkcja | |
styczeń - październik 2004 | styczeń - październik 2003 | |
Rynek krajowy | 46 600 | 42 219 |
Eksport | 391 670 | 220 100 |
Razem | 438 270 | 262 319 |
Dane wg Samar
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?