Wyposażenie auta. UE chce zmian - to może być rewolucja

Mariusz Michalak
Fot. Pixabay
Fot. Pixabay
Europosłowie zagłosowali za obowiązkowymi inteligentnymi systemami ratującymi życie uczestnikom ruchu drogowego.W Komisji Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów (IMCO) przyjęli raport autorstwa Róży Thun w tej sprawie. Co i od kiedy będą musiały posiadać nowe pojazdy?

Głównym celem proponowanych zmian jest ochrona osób najbardziej narażonych na wypadki: dzieci, seniorów, pieszych i rowerzystów. Głównym elementem poprawy bezpieczeństwa będą obowiązkowe systemy wspomagające kierowców, które w nowych pojazdach mogą być obowiązkowe już od 2021 roku.  

- Na polskich drogach ginie najwięcej pieszych w całej Unii, a ponad 40% ofiar stanowią seniorzy. Często giną dlatego, że kierowca, wykonując np. manewr cofania, nie zauważył pieszego, a ten nie miał na tyle refleksu, by odpowiednio szybko zareagować. Musimy i możemy to zmienić -  podkreśla krakowska Europosłanka.  

Do zwiększenia ich bezpieczeństwa przyczynią się nowe inteligentne systemy w tym m.in:

    wykrywania i ostrzegania przed pieszymi i rowerzystami znajdującymi się w pobliżu pojazdu;

    automatycznego nagłego hamowania;

    poprawienia widoczności z kabiny kierowcy w samochodach ciężarowych i busach;

    inteligentnego dostosowania prędkości;

    awaryjnego utrzymywania pojazdu na pasie ruchu.

Dodatkowo samochody w standardzie miałyby montowane specjalne szyby i pokrywy silnika redukujące obrażenia potrąconych. Według danych Komisji Europejskiej, do 2037 roku nowe regulacje spowodują znaczące zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych o 25 tysięcy osób.

Obecnie za najnowocześniejsze systemy, takie jak automatyczne nagłe hamowanie czy dostosowywanie prędkości, trzeba dodatkowo dopłacić.

Kontrowersje wzbudza m.in. obowiązek instalowania w autach inteligentnych tempomatów ISA (Intelligent Speed Assistance). Ich zadaniem jest dopasowywanie prędkości pojazdu do limitów obowiązujących na danym odcinku drogi.

Europosłanka Róża Thun przyznaje, że niektóre z proponowanych rozwiązań budzą kontrowersje, jednak pozostaje zdeterminowana w walce o życie obywateli: - Nie ma nic ważniejszego niż życie ludzkie. Co roku z w UE ginie na drogach ok. 25 tys. osób czyli tyle, ilu mieszkańców ma Zakopane. Dalsze 135 tys. osób ulega poważnym obrażeniom - wylicza.

Europosłanka uspokaja także jeśli chodzi o koszty wprowadzenia rozwiązań argumentując, że powszechne stosowanie systemu obniży drastycznie koszt jednostkowy dla klienta kupującego auto. - Upowszechnienie systemów spowoduje, obniżkę kosztów ich produkcji. Nie obawiam się drastycznego zwiększenia cen aut, ponieważ te systemy istnieją od dawna i wprowadzenie obowiązku ich instalowania nie wpłynie istotnie na koszt samochodu – podkreśla.

Już w marcu rozpoczną się negocjacje treści przyjętych przepisów z państwami członkowskimi (Radą). Jeśli zakończą się sukcesem, pierwsze nowe systemy będą instalowane obowiązkowo w nowych pojazdach już od września 2021 roku.

Podjęcie zdecydowanych kroków w ramach walki o bezpieczeństwo na drogach i wprowadzenie ww. rozwiązań poparło szereg europejskich instytucji i organizacji zajmujących się transportem: Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), Europejska Federacja Rowerowa (ECF), Europejska Federacja na rzecz Transportu i Środowiska (T&E), Europejska Federacja Ofiar Wypadków Drogowych (FEVR) Międzynarodowa Federacja Pieszych (I&F). Europejska Sieć Policji Drogowych (TISPOL) oraz sieć miast europejskich EUROCITIES i Federacja Drogowa Unii Europejskiej „Towards Zero Foundation”

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty