Wyposażenie aut, które ułatwia życie

Motofakty.pl
Udostępnij:
Współczesne samochody są naszpikowane nowoczesną technologią. Niektóre rozwiązania podnoszą bezpieczeństwo, inne służą zmniejszeniu zużycia paliwa. Nie brakuje też systemów, które zwiększają komfort.
Fot. Fiat
Fot. Fiat

Jeszcze do niedawna najciekawsze dodatki były zarezerwowane dla aut z wyższej półki. Zaostrzająca się walka o klienta, rosnące oczekiwania kierowców, jak również popularyzacja i spadek cen nowych technologii przyczyniły się do zmiany sytuacji. Wiele praktycznych rozwiązań trafia już do popularnych modeli. Które z opcjonalnych dodatków zasługują na polecenie?

Kamera cofania
Atrakcyjne linie, opadające ku tyłowi nadwozia współczesnych samochodów ograniczają pole widzenia. Lusterka nie zawsze dają pełną informację o tym, co dzieje się za pojazdem. Z tego powodu warto zainwestować w kamerę cofania. Pozwala ona na manewrowanie z milimetrową dokładnością i umożliwia dostrzeżenie przeszkód, które znajdują się poniżej dolnej krawędzi tylnej szyby i w lusterkach byłyby widoczne dopiero z większej odległości. Najprostsze kamery prezentują jedynie obraz. W bardziej zaawansowanych systemach kierowca może liczyć na linie, które obrazują tor jazdy i ułatwiają ocenienie dystansu do przeszkody.


Fot. Fiat
Fot. Fiat

Czujniki parkowania

Zderzaki większości współczesnych samochodów są pozbawione odbojów z nielakierowanego tworzywa, które mogłyby chronić zderzaki przed następstwami drobnych kolizji. Nawet niepozorne dotknięcie muru bądź parkingowego słupka może pozostawić na zderzaku trwały ślad. Z tego powodu warto zainwestować w czujniki parkowania. Obecnie kosztują niewiele więcej od wizyty u mechanika. Ale nie tylko z tego powodu je rekomendujemy. Nowoczesne czujniki precyzyjnie odmierzają odległość do przeszkody, co przydaje się szczególnie podczas parkowania równoległego  w ciasnej przestrzeni – możemy w bezpieczny sposób zbliżać się do zderzaków stojących przed nami i za nami pojazdów, co skraca czas manewru.


Fot. Motofakty
Fot. Motofakty

Zestaw głośnomówiący Bluetooth

Praktycznie każdy kierowca posiada telefon komórkowy. Korzystanie z niego podczas jazdy w sposób wymagający trzymania urządzenia w dłoni jest niedozwolony - grozi za to 200-złotowy mandat i pięć punktów karnych. Ale to nie sankcje są najważniejsze. Eksperci porównują rozproszenie uwagi kierowcy, jakie następuje podczas rozmowy bez zestawu głośnomówiącego, do jazdy z 0,8 promila alkoholu we krwi. Można tego uniknąć, zamawiając do samochodu zestaw głośnomówiący Bluetooth. Wystarczy raz sparować telefon z elektroniką pojazdu, by później urządzenia automatycznie nawiązywały połączenie. Elektronika zadba o wyciszenie radia po odebraniu rozmowy, a rozmówcę usłyszymy przez zamontowane w samochodzie głośniki. Zestawy głośnomówiące Bluetooth przestały być ekskluzywnym dodatkiem. Przykładowo, w nowym Fiacie Tipo – w wersjach Tipo i Pop - kosztują 500 zł, natomiast w wariantach Easy i Lounge nie wymagają dopłaty.


Fot. Motofakty
Fot. Motofakty

Wielofunkcyjna kierownica

Kierowca powinien być maksymalnie skupiony na drodze. Jednym z rozwiązań mających na celu ograniczanie jego rozpraszania podczas jazdy jest wielofunkcyjna kierownica. Wkomponowane w nią przyciski pozwalają na zmienianie stacji radiowych i źródła dźwięku, regulację poziomu głośności czy odbieranie bądź odrzucanie połączeń telefonicznych. Wszystkie czynności można wykonać bez odrywania dłoni od kierownicy.


Fot. Fiat
Fot. Fiat

Nawigacja

Spadające ceny elektroniki sprawiły, że nawigacja przestała być ekskluzywnym produktem. Dotyczy to nie tylko przenośnych urządzeń, ale również systemów oferowanych przez producentów samochodów. Przykładowo – system UConnect NAV do Fiata Tipo w wersji Easy jest oferowany za 1500 zł. Co przemawia za fabryczną nawigacją? Jest ona elementem samochodu, który pozostaje wizualnie spójny z resztą kokpitu. Nie trzeba borykać się z przyklejaniem mocowania urządzenia do szyby, ani szukać najbardziej optymalnych sposobów ułożenia przewodów zasilających. Pozycja nawigacji została podkopana przez smartfony – wystarczy, że otrzymują odpowiednio mocny sygnał, a otwarcie aplikacji lub stron zamienia je w urządzenia nawigacyjne. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. Uruchomienie nawigacji przyspiesza tempo rozładowywania baterii. Po wyjechaniu za granicę koszt korzystania z nawigacji drastycznie rośnie z powodu stawek za roaming danych.


Fot. Fiat
Fot. Fiat

Złącze USB

Kasety, płyty kompaktowe, dźwięk pobierany z zewnętrznych źródeł przez złącze AUX – w ostatnim dwudziestoleciu samochodowe systemy audio szybko ewoluowały. Najnowsze trendy to streaming danych przez Bluetooth oraz odtwarzanie ich z zewnętrznych nośników pamięci, np. kości pamięci USB. Drugie z wymienionych rozwiązań wydaje się najwygodniejsze. Kilkunastomilimetrowy pendrive o pojemności 8 czy 16 GB jest w stanie pomieścić setki muzycznych albumów. Wygodnym rozwiązaniem jest też streaming audio. Pliki z dźwiękiem możemy zapisać np. w telefonie, a następnie przesłać do systemu multimedialnego samochodu przez Bluetooth. Rozwiązanie jest bezprzewodowe, ale tylko w teorii. Transmisja danych przyspiesza rozładowywanie baterii telefonu. W aucie nie stanowi to większego problemu, gdyż zapas prądu możemy na bieżąco uzupełniać – czy to z gniazda USB, czy samochodową ładowarką 12V.


Fot. Fiat
Fot. Fiat

Tempomat

Długość autostrad i dróg ekspresowych w Polsce stale rośnie. Ruch na tego typu trasach zwykle jest płynny. Pełnym komfortem jazdy mogą cieszyć się właściciele samochodów z tempomatem. To elektroniczny system, który pozwala na ustalenie prędkości, którą pojazd powinien utrzymywać bez względu na nachylenie drogi czy siłę wiatru. Do programowania tempomatów najczęściej służą przyciski na kierownicy lub dźwigienkach przy kolumnie kierownicy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie