Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wypadki drogowe. Śmiertelność na drodze. Kiedy jest najmniejsza a kiedy największa? NOWE dane

Mariusz Michalak
W 2019 roku na polskich drogach statystycznie każdego dnia ginęło 8 osób. Najwięcej zgonów odnotowano w wypadkach z udziałem samochodów osobowych. Odsetek ofiar śmiertelnych we wszystkich zdarzeniach (kolizje  i wypadki) dla aut osobowych był jednak najniższy i wyniósł 0,5%. Fot. Grzegorz Olkowski
W 2019 roku na polskich drogach statystycznie każdego dnia ginęło 8 osób. Najwięcej zgonów odnotowano w wypadkach z udziałem samochodów osobowych. Odsetek ofiar śmiertelnych we wszystkich zdarzeniach (kolizje i wypadki) dla aut osobowych był jednak najniższy i wyniósł 0,5%. Fot. Grzegorz Olkowski
W 2019 roku na polskich drogach statystycznie każdego dnia ginęło 8 osób. Najwięcej zgonów odnotowano w wypadkach z udziałem samochodów osobowych. Odsetek ofiar śmiertelnych we wszystkich zdarzeniach (kolizje i wypadki) dla aut osobowych był jednak najniższy i wyniósł 0,5%.

Statystyki ze strony sewik.pl za 2019 rok pokazują, że w zeszłym roku auta osobowe uczestniczyły w 447 946 wypadkach i kolizjach. To 92% wszystkich zdarzeń drogowych. W tych wypadkach zginęło 2328 osób (80% wszystkich ofiar śmiertelnych w 2019 r.). Eksperci rankomat.pl przeanalizowali statystyki, z których wynika, że choć zdarzeń z udziałem innych pojazdów na drogach było zdecydowanie mniej, to są one zazwyczaj tragiczniejsze w skutkach, zwłaszcza dla motocyklistów.

Największa śmiertelność

Najwyższy współczynnik wypadków śmiertelnych (stosunek liczby ofiar do liczby wszystkich zdarzeń z pojazdami danego

W 2019 roku na polskich drogach statystycznie każdego dnia ginęło 8 osób. Najwięcej zgonów odnotowano w wypadkach z udziałem samochodów osobowych. Odsetek
W 2019 roku na polskich drogach statystycznie każdego dnia ginęło 8 osób. Najwięcej zgonów odnotowano w wypadkach z udziałem samochodów osobowych. Odsetek ofiar śmiertelnych we wszystkich zdarzeniach (kolizje i wypadki) dla aut osobowych był jednak najniższy i wyniósł 0,5%.

Fot. Rankomat.pl

typu) odnotowano dla pociągów. Okazuje się, że w co piątym zdarzeniu z ich udziałem zginął człowiek.

Biorąc jednak pod uwagę pojazdy poruszające się po drogach, to najtragiczniejsze w skutkach są wypadki z udziałem motocyklistów. W 2019 roku uczestniczyli oni w 13756 wypadkach i kolizjach, w których zginęło 395 osób, co daje wynik na poziomie 2,9% śmiertelności.

Rowerzyści mogli czuć się nieco bezpieczniej. Wg statystyk brali udział w podobnej liczbie zdarzeń co motocykliści, jednak mniej ofiar śmiertelnych przełożyło się na niższy współczynnik śmiertelności na poziomie 1,9%.

Wypadki drogowe. Najmniejsza śmiertelność

W 2019 roku na polskich drogach statystycznie każdego dnia ginęło 8 osób. Najwięcej zgonów odnotowano w wypadkach z udziałem samochodów osobowych. Odsetek
W 2019 roku na polskich drogach statystycznie każdego dnia ginęło 8 osób. Najwięcej zgonów odnotowano w wypadkach z udziałem samochodów osobowych. Odsetek ofiar śmiertelnych we wszystkich zdarzeniach (kolizje i wypadki) dla aut osobowych był jednak najniższy i wyniósł 0,5%.

Fot. Rankomat.pl

Auta osobowe dominują na polskich drogach, dlatego ich kierowcy powodują najwięcej wypadków i kolizji. Mimo to większość z nich jest niegroźna dla życia ludzkiego. Potwierdza to współczynnik śmiertelności na poziomie 0,5%.

Innym „bezpiecznym” pojazdem jest autobus. W zeszłym roku autobusy uczestniczyły w prawie 11 tys. zdarzeń drogowych, w których zginęło tylko 67 osób. Taki bilans daje współczynnik śmiertelności równy 0,6%.

Większość Polaków bez wypadku i stłuczki

Według ACEA w Polsce użytkuje się 23,5 mln aut osobowych. Wychodzi na to, że tylko ok. 2% z nich brało udział w zdarzeniach drogowych w zeszłym roku. Ile Polaków w takim razie nigdy nie spowodowało żadnej kolizji lub wypadku?

- 65% osób korzystających z porównywarki rankomat.pl deklarowało w 2019 roku brak szkód w swojej historii ubezpieczenia pojazdów. Oczywiście ma to wpływ na cenę OC. Te osoby, które deklarowały przynajmniej jedną szkodę w swojej historii OC, płaciły 13% więcej za polisę niż bezszkodowi kierowcy. Jednak czynników wyceny składki jest więcej, dlatego przy wyborze ubezpieczenia zawsze warto porównać wszystkie oferty – mówi Urszula Pazio–Hrapkowicz, dyrektor operacyjny rankomat.pl.

Zobacz także: Kierunkowskazy. Jak poprawnie korzystać?

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty