Wypadki drogowe. Jaki wpływ ma na nie pogoda?

Mariusz Michalak
Fot. Jarosław Jakubczak
Fot. Jarosław Jakubczak
Im gorsza pogoda, tym więcej wypadków? A może tendencja jest zupełnie odwrotna i w optymalnych warunkach częściej dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń na drodze? Wpływ pogody na występowanie wypadków sprawdzili i przeanalizowali eksperci systemu Yanosik.
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

W ramach realizacji projektu „PROFIL KIEROWCY – system rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo w ruchu drogowym”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach WRPO 2014-2020, Neptis S.A., operator systemu Yanosik, sprawdził wpływ pogody na wypadkowość w Polsce. W tym celu pozyskane zostały: baza wypadków obejmująca zdarzenia drogowe, w wyniku których minimum jeden uczestnik został ranny lub doszło do jego śmierci, oraz baza danych pogodowych z każdej gminy w Polsce. Aby ustalić jaka zachodzi korelacja między badanymi czynnikami, warunki pogodowe zostały podzielone na trzy rodzaje: korzystne, uciążliwe oraz niebezpieczne.

Często słyszy się, że deszcz, śnieg, gęsta mgła czy śliska nawierzchnia przyczynia się do powstania wypadków drogowych. Niezaprzeczalnie podczas takiej pogody prowadzenie auta wymaga większych umiejętności, skupienia i rozwagi, ale czy faktycznie wpływa rosnąco na wypadkowość? Postanowiliśmy to sprawdzić – _komentuje Julia Rachwalska, Yanosik. _– W badaniu wzięliśmy pod uwagę takie parametry jak: temperatura powietrza, opady deszczu i śniegu, wiatr, widzialność, a także różnice ciśnienia w ciągu doby.

Jaka jest zatem zależność między pogodą a wypadkami drogowymi?

Okazuje się, że podczas korzystnych warunków pogodowych**najczęściej dochodzi do poważnych w skutkach zdarzeń drogowych. W tej grupie odnotowano 70 proc. wypadków. Co więcej, w przypadku występowania warunków pogodowych uznawanych za niebezpieczne bardzo rzadko dochodzi do wypadków z poważnymi konsekwencjami. W tym przypadku odnotowano zaledwie 2 proc. wypadków. Do 28 proc. zdarzeń drogowych dochodzi podczas uciążliwych warunków pogodowych. Dlaczego tak się dzieje?

– _Na podstawie tych wyników można wnioskować, że kierowcy rozważniej prowadzą pojazd kiedy warunki pogodowe są złe. Podczas intensywnych opadów śniegu, deszczu czy śliskiej nawierzchni zmotoryzowani są bardziej skupieni, a przede wszystkim zwracają większą uwagę na swoją prędkość. Kiedy pogoda jest dobra, czyli np. jest odpowiednia widoczność i nie występują opady atmosferyczne, kierowcy czują się pewniej na drodze. Niektórzy zbyt pewnie, co może prowadzić do brawurowych zachowań, których konsekwencje mogą być niekiedy tragiczne – _komentuje Julia Rachwalska, Yanosik.

Wyjaśnienie najważniejszych pojęć:

1. Warunki pogodowe korzystne, gdzie temperatura powietrza jest wyższa niż 3 oC, opady nie występują, wiatr jest mniejszy niż 5,5 m/s, widzialność wyższa niż 10 km, a także różnica ciśnienia w ciągu doby jest mniejsza niż 8 hPa. Przy czym uwzględniona została zasada, że jeden z wymienionych wyżej czynników może odbiegać od wartości oczekiwanej.
2. Warunki pogodowe uciążliwe - o uciążliwości decydowało współwystępowanie negatywnych zjawisk tj. opady, powiewy wiatru powyżej 5,5 m/s, ograniczonej widzialności poniżej 10 km, czy temperatury poniżej 0oC.
3. Warunki pogodowe niebezpieczne -  śliska nawierzchnia (temperatura poniżej 3oC i wystąpienie opadów), ulewny deszcz (temperatura powyżej 0oC, opady powyżej 3 mm), śnieżyca (temperatura poniżej 0oC, opady powyżej 3 mm), silny wiatr (wiatr powyżej 10 ms/s) oraz gęsta mgła (widzialność poniżej 300 m).

Zobacz także: Testujmy Skodę Kamiq - najmniejszego SUV-a Skody

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty