W ramach realizacji projektu „PROFIL KIEROWCY – system rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo w ruchu drogowym”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach WRPO 2014-2020, Neptis S.A., operator systemu Yanosik, sprawdził wpływ pogody na wypadkowość w Polsce. W tym celu pozyskane zostały: baza wypadków obejmująca zdarzenia drogowe, w wyniku których minimum jeden uczestnik został ranny lub doszło do jego śmierci, oraz baza danych pogodowych z każdej gminy w Polsce. Aby ustalić jaka zachodzi korelacja między badanymi czynnikami, warunki pogodowe zostały podzielone na trzy rodzaje: korzystne, uciążliwe oraz niebezpieczne.
– Często słyszy się, że deszcz, śnieg, gęsta mgła czy śliska nawierzchnia przyczynia się do powstania wypadków drogowych. Niezaprzeczalnie podczas takiej pogody prowadzenie auta wymaga większych umiejętności, skupienia i rozwagi, ale czy faktycznie wpływa rosnąco na wypadkowość? Postanowiliśmy to sprawdzić – _komentuje Julia Rachwalska, Yanosik. _– W badaniu wzięliśmy pod uwagę takie parametry jak: temperatura powietrza, opady deszczu i śniegu, wiatr, widzialność, a także różnice ciśnienia w ciągu doby.
Jaka jest zatem zależność między pogodą a wypadkami drogowymi?
Okazuje się, że podczas korzystnych warunków pogodowych**najczęściej dochodzi do poważnych w skutkach zdarzeń drogowych. W tej grupie odnotowano 70 proc. wypadków. Co więcej, w przypadku występowania warunków pogodowych uznawanych za niebezpieczne bardzo rzadko dochodzi do wypadków z poważnymi konsekwencjami. W tym przypadku odnotowano zaledwie 2 proc. wypadków. Do 28 proc. zdarzeń drogowych dochodzi podczas uciążliwych warunków pogodowych. Dlaczego tak się dzieje?
– _Na podstawie tych wyników można wnioskować, że kierowcy rozważniej prowadzą pojazd kiedy warunki pogodowe są złe. Podczas intensywnych opadów śniegu, deszczu czy śliskiej nawierzchni zmotoryzowani są bardziej skupieni, a przede wszystkim zwracają większą uwagę na swoją prędkość. Kiedy pogoda jest dobra, czyli np. jest odpowiednia widoczność i nie występują opady atmosferyczne, kierowcy czują się pewniej na drodze. Niektórzy zbyt pewnie, co może prowadzić do brawurowych zachowań, których konsekwencje mogą być niekiedy tragiczne – _komentuje Julia Rachwalska, Yanosik.
Wyjaśnienie najważniejszych pojęć:
1. Warunki pogodowe korzystne, gdzie temperatura powietrza jest wyższa niż 3 oC, opady nie występują, wiatr jest mniejszy niż 5,5 m/s, widzialność wyższa niż 10 km, a także różnica ciśnienia w ciągu doby jest mniejsza niż 8 hPa. Przy czym uwzględniona została zasada, że jeden z wymienionych wyżej czynników może odbiegać od wartości oczekiwanej.
2. Warunki pogodowe uciążliwe - o uciążliwości decydowało współwystępowanie negatywnych zjawisk tj. opady, powiewy wiatru powyżej 5,5 m/s, ograniczonej widzialności poniżej 10 km, czy temperatury poniżej 0oC.
3. Warunki pogodowe niebezpieczne - śliska nawierzchnia (temperatura poniżej 3oC i wystąpienie opadów), ulewny deszcz (temperatura powyżej 0oC, opady powyżej 3 mm), śnieżyca (temperatura poniżej 0oC, opady powyżej 3 mm), silny wiatr (wiatr powyżej 10 ms/s) oraz gęsta mgła (widzialność poniżej 300 m).
Zobacz także: Testujmy Skodę Kamiq - najmniejszego SUV-a Skody
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?