Wymiana chłodnicy

Grzegorz Burda
Fot. Grzegorz Burda: Gdy dostęp do chłodnicy jest dobry wymiana nie powinna trwać dłużej niż kilkadziesiąt minut.
Fot. Grzegorz Burda: Gdy dostęp do chłodnicy jest dobry wymiana nie powinna trwać dłużej niż kilkadziesiąt minut.
Chłodnica jest najważniejszym elementem układu chłodzenia i jej uszkodzenie eliminuje samochód z dalszej eksploatacji. Chłodnicę można naprawiać lub regenerować, ale może się również okazać, że taniej będzie wymienić ją na nową.

Chłodnica jest najważniejszym elementem układu chłodzenia i jej uszkodzenie eliminuje samochód z dalszej eksploatacji. Chłodnicę można naprawiać lub regenerować, ale może się również okazać, że taniej będzie wymienić ją na nową.

 

Chłodnica silnika jest z reguły dość trwała i powinna bez problemów wytrzymać przynajmniej kilka lat eksploatacji lub ponad 200 tys. km przebiegu pojazdu. Jednak niekiedy wycieki z

Fot. Grzegorz Burda: Gdy dostęp do chłodnicy jest dobry wymiana nie powinna trwać dłużej niż kilkadziesiąt minut.
Fot. Grzegorz Burda: Gdy dostęp do chłodnicy jest dobry wymiana nie powinna trwać dłużej niż kilkadziesiąt minut.

chłodnicy pojawiają się znacznie szybciej.

 

O uszkodzenie chłodnicy nie jest trudno, gdyż jest ona na samym przodzie samochodu, w dużej części niczym nie osłonięta. Powodem usterki może być kamyk, który przebije delikatne rurki, a często w wyniku stłuczki zostają uszkodzone zbiorniki górny lub dolny. Jeśli uszkodzenie nie jest duże, a chłodnica jest w dobrym stanie, to można próbować ją naprawić.

 

Koszt jest różny i zależy od zakresu naprawy oraz wielkości uszkodzenia. Jeśli do wymiany nadaje się cały rdzeń chłodnicy, a jest to popularny model samochodu, to w wielu przypadkach naprawa taka nie jest

Fot. Grzegorz Burda: W wielu samochodach, aby wyjąć chłodnicę silnika trzeba zdemontować zderzak i skraplacz klimatyzacji.
Fot. Grzegorz Burda: W wielu samochodach, aby wyjąć chłodnicę silnika trzeba zdemontować zderzak i skraplacz klimatyzacji.

opłacalna, gdyż koszty mogą być niewiele niższe niż zakup nowego elementu.

 

Ceny chłodnic są bardzo zróżnicowane i nawet do jednego modelu mogą się bardzo różnić, w zależności od rodzaju i mocy silnika. Za tzw. zamiennik kupiony poza siecią ASO trzeba zapłacić od 200 do 1000 zł. Oryginalna chłodnica to wydatek znacznie większy, nierzadko przekraczający 1500 do nawet 2500 zł.

 

Alternatywą jest również zakup używanej chłodnicy, należy ją jednak dobrze oglądnąć, i sprawdzić czy nie jest uszkodzona.

Wymiana chłodnicy nie musi być czynnością trudną i skomplikowaną. Jeśli dostęp do niej jest dobry, to możemy pokusić się o samodzielną wymianę. Wystarczy wówczas odkręcić wentylatory, odłączyć przewody gumowe i odkręcić dwie śruby,

Fot. Grzegorz Burda: Zakup i zakładanie chłodnicy w takim stanie może wiązać się z ponownymi kłopotami.
Fot. Grzegorz Burda: Zakup i zakładanie chłodnicy w takim stanie może wiązać się z ponownymi kłopotami.

którymi mocowana jest chłodnica.

 

Jednak w wielu samochodach wymiana nie jest taka prosta, ponieważ chłodnica ukryta jest za pasem przednim i aby ją wyciągnąć konieczny jest demontaż zderzaka. A to już znacznie komplikuje wymianę.

Jeśli w aucie jest jeszcze klimatyzacja, to najpierw musimy zdemontować skraplacz, czyli chłodnicę klimatyzacji. To niestety wiąże się z wizytą w serwisie, który opróżni układ z gazu. A to niestety, oznacza dodatkowe koszty.

 

Problemy mogą pojawić się jeszcze przy odkręcaniu aluminiowych połączeń klimatyzacji. Po kilku latach eksploatacji będą z tym spore problemy i może się okazać, że oprócz chłodnicy wody, do wymiany lub regeneracji połączeń będzie nadawać się również chłodnica klimatyzacji. A to znowu podnosi koszty, które z początkowych 300 - 400 zł mogą wzrosnąć nawet do 1000 zł.

 

Jeśli już uda się wymienić chłodnicę, to ostatnim etapem pracy będzie napełnienie układu płynem, sprawdzenie szczelności połączeń oraz poprawności działania układu. Silnik trzeba nagrzać to temperatury pracy i poczekać aż włączy się wentylator chłodnicy. W trakcie nagrzewania trzeba obserwować wskaźnik temperatury, aby w przypadku usterki wentylatorów lub braku ich podłączenia nie doszło do przegrzania silnika.

 

 

 

Przykładowe ceny nowych chłodnic poza siecią ASO

Marka i model

Cena chłodnicy (zł)

Audi 80 B4 1.9 TDI

690 (Nissens)

Citroen Xsara 1.6i

435 (Nissens)

375 (Valeo)

Daewoo Lanos 1.4i

343 (Daewoo)

555 (Nissens)

210 (pr. krajowa)

Fiat Tipo 1.4i

333 (Behr)

475 (Nissens)

279 (Valeo)

Opel Astra I 1.4i

223 (Valeo)

Opel Astra I 1.7D

790 (Valeo)

VW Golf III 1.9 TD

343 (Behr)

300 (Hand Pries)

457 (Niessens)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Rząd planuje finansową pomoc dla PKP Intercity

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie