Wynika tak z badań przeprowadzonych przez Wydział Analizy Ocen Społecznych Biura Komunikacji Społecznej KGP.
W ankiecie, którą wypełniali funkcjonariusze z Krakowa, Katowic, Poznania, Szczecina i Warszawy pytano o rodzaj nadwozia, typ i pojemność silnika, rodzaj zawieszenia i napędu, a także wyposażenie radiowozu.
Według 34 proc. kierowców najlepszym nadwoziem w pojeździe przeznaczonym do służby byłby sedan. Zdaniem 57 proc. badanych samochód policyjny powinien być napędzany silnikiem
benzynowym. Niemal co drugi policjant (47 proc.) wybrał przy tym jednostkę napędową o pojemności 1901 - 2000 cm3
. Funkcjonariusze najczęściej typowali silniki o mocy do 130 KM oraz od 131 do 150 KM.
Zdecydowana większość (64 proc.) kierowców wskazała napęd na przednią oś jako najkorzystniejsze rozwiązanie w samochodzie służbowym. Zawieszenie samochodu gliniarza powinno być twarde, a na wyposażeniu auta powinny znaleźć się koniecznie: wspomaganie układu kierowniczego, układ ABS, poduszka powietrza kierowcy i pasażera. Ważne byłyby także centralny zamek i kolumna kierownicy regulowana w dwóch płaszczyznach.
Na wyposażeniu polskiej policji są m.in. Ople Astra i Vectra, Fordy Focusy i Mondeo, Skody Octavia, Fiaty Panda, Renault Megane. To auta dużo nowocześniejsze niż wykorzystywane jeszcze kilka lat temu Polonezy czy Daewoo. Do funkcjonariuszy innych państw naszym policjantom jest jednak daleko. W Niemczech drogówka pracująca na autostradach "wozi się" Porsche 911 z silnikami benzynowymi 3,6 l o mocy 320 KM, dzięki którym auta osiągają setkę w 5,2 sekundy i mogą jechać 285 km/h. W USA stanówka z Michigan ma do dyspozycji Dodge Chargery z silnikami 5,7 l Hemi 340 KM pozwalającymi na rozwinięcie prędkości 233 km/h.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?