Wycieraczki

Grzegorz Wojtyrowski
Udostępnij:
Rozwój techniki umożliwił wprowadzenie wielu innowacji w pracy wycieraczek.

 
Historia wycieraczek samochodowych sięga 1908 roku, kiedy to po raz pierwszy opatentowano wówczas tak zwaną "linię do wycierania". Pierwsze urządzenia czyszczące szybę były poruszane ręką kierowcy. Nieco później, w USA wymyślono pneumatyczny sposób napędu wycieraczek. Jednak ten mechanizm był mało wydajny i pracował odwrotnie niż potrzeba. Im samochód jechał szybciej, tym wycieraczki bardziej zwalniały swój bieg. Dopiero prace wynalazcy Roberta Boscha usprawniły napęd mechanizmu wycierającego. Jako źródło napędu zastosowano silnik elektryczny, który sprzęgnięty z przekładnią ślimakową poprzez układ dźwigni i przegubów napędzał ramię wycieraczki umieszczonej przed kierowcą.
Ten rodzaj napędu szybko rozpowszechnił się w Europie, ponieważ na tym kontynencie kierowcy często natrafiają na kaprysy pogody.

Dziś rozwój techniki umożliwił wprowadzenie wielu innowacji (programatory pracy, czujniki deszczu), które zautomatyzowały pracę tego urządzenia i nie angażują uwagi kierowcy.

 

Należy też podkreślić zmiany w zespole napędowym. Do niedawna silniki elektryczne używane do napędu wycieraczek miały jeden kierunek obrotów. W roku ubiegłym w samochodzie Renault Vel Satis, po raz pierwszy zastosowano silnik rewersyjny o zmiennym kierunku obrotów. Czujnik umieszczony w silniku rozpoznaje rzeczywistą pozycję ramienia wycieraczki i gwarantuje wycieraczkom maksymalne pole pracy. Dodatkowo zintegrowany czujnik deszczu dostosowuje częstotliwość wycierania szyby do intensywności opadów. System regulacji rozpoznaje przeszkody na szybie, np. zgromadzony śnieg czy przyklejony lód. W takich przypadkach następuje automatyczne ograniczenie pola pracy wycieraczek zapobiegające uszkodzeniom mechanizmu. Jeżeli wycieraczka nie jest używana, układ elektroniczny umieszcza ją w pozycji parkowania poza obszarem pracy, tak, że nie ogranicza pola widzenia kierowcy i nie powoduje dodatkowego hałasu spowodowanego przez opływające powietrze.
 
Jedno nie zmieniło się od dawna - do produkcji gumy służącej do wytwarzania piór wycieraczek od lat używa się naturalnego kauczuku, ponieważ charakteryzuje się on najlepszymi właściwościami i wysoką trwałością.
 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie