Każdy, kto jeździł pojazdami bez wspomagania układu kierowniczego pamięta, że obracanie kołami na postoju wymagało użycia dużej siły, a w czasie jazdy było znacznie lżej. Aby zmniejszyć wysiłek kierowcy i podwyższyć komfort jazdy w samochodach stosowano wspomaganie układu kierowniczego realizowane przez układ hydrauliczny. Wybrano hydraulikę,
ponieważ istniały odpowiednie elementy, a technologia napędów hydraulicznych była opanowana. Układy hydrauliczne miały kilka wad: układ działał tylko wówczas, gdy pracował silnik, stale pobierał moc potrzebną do napędu pompy, składał się z wielu elementów, zajmował miejsce w komorze silnikowej i był drogi. Układ hydrauliczny nie nadawał się do współpracy z silnikami o małej mocy, w których każdy kilowat obciążenia jest ważny.
Obecnie hydrauliczne układy wspomagania są zastępowane układami elektrycznymi ze sterowaniem elektronicznym lub układy mieszane - elektrohydrauliczne. W układzie mieszanym pompa hydrauliczna napędzana jest silnikiem elektrycznym. Największą popularność zdobywa sobie jednak układ elektryczny, który jest prosty, lżejszy od hydraulicznego, tańszy, bezawaryjny i precyzyjny. Składa się z
silnika elektrycznego połączonego poprzez sprzęgło z przekładnią redukcyjną i wałem kierownicy. Drugą częścią są czujniki określające siłę przyłożoną do kierownicy oraz kąt skrętu.
Całym układem steruje komputer zbierający i analizujący sygnały płynące z czujników siły, prędkości jazdy i obciążenia silnika. Działanie układu polega na włączeniu wspomagania po wykryciu przez komputer wychylenia kierownicy z położenia neutralnego. Silnik poprzez przekładnię pomaga obracać wał kierownicy zmniejszając wysiłek kierowcy. Na postoju i podczas poruszania się z małą prędkością układ działa z pełną mocą, przy większych prędkościach wspomaganie jest wyłączane, co umożliwia utrzymanie stabilności ruchu. Co niezwykle istotne, układ przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa przez silnik o około 0,3 - 0,5 litra na 100 km, ponieważ czerpie energię elektryczną tylko wtedy, gdy jest używany. Elektroniczne sterowniki układów wspomagania umożliwiają dostosowanie siły wspomagania do prędkości jazdy samochodu.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?