Wściekły odmieniec

(boro)
fot. Anna Arent
fot. Anna Arent
Przebój rynkowy. Harley Davidson V-Rod: niebywały, ekskluzywny, pociągający i jego niezwykle waleczne serce.

Harley V-Rod: niebywały, pociągający, ekskluzywny i przede wszystkim inny od swojego starszego rodzeństwa oraz japońskich, niemieckich i angielskich pobratymców, aspirujących do tego segmentu. Jest bardzo długi, bardzo niski i bardzo mocny.

 

fot. Anna Arent
fot. Anna Arent

Odmieniec zapakowany w aluminium raz połyskującym, raz gasnącym w chłodnym półmacie jest motocyklem budzącym podziw i zarazem kontrowersje. Pojawił się w 2002 roku. Jego koncepcja była na tyle rewolucyjna, że aż ciężka do przyjęcia przez konserwatystów, uznających tylko tradycyjną linię maszyn spod znaku krzyczącego orła i nowością dla tych, którzy czekali na maszynę z Milwaukee, która da im zupełnie nowe wrażenia. Kontrowersyjny charakter chyba będzie mu towarzyszył jeszcze długo. Gdziekolwiek się pojawi wywołuje sensację. Za jego narwany charakter odpowiada silnik V2 o pojemności ponad 1.1 litra i mocy - uwaga 117 KM! Z taką stajnią już się nie dyskutuje, a konfrontacja na krótką metę plastikowego "japońca" o średniej pojemności i srebrnego rozbójnika może okazać się zabójcza dla skośnookiego rywala. Wbrew pozorom, V-Rod to prawdziwy Harley, a nie żaden podrzutek. Zachowano klasyczne rozchylenie cylindrów o kącie 45 stopni. Niską i długą sylwetkę i... na tym jakby typowa charakterystyka się kończy, bo więcej cech wspólnych z bardziej opasłym rodzeństwem ciężko się doszukać.

Silnik
W przypadku Harley Davidsona to rewolucja. Tak też określono ten typ jednostki napędowej. To zupełnie nowa konstrukcja, nieznana dotychczas z innych modeli tej amerykańskiej legendy. V-Rod udowodnił już, że jego 117 KM to nie wylegujące się leniwie stado, ale naprawdę dzikie mustangi. Ci, którzy potrafią je w pełni zaprząc do srebrnego rydwanu zdobywali wysokie miejsca w wyścigach na 1/4 mili, organizowanych koło Szczytna. Lepsi od nich byli tylko chłopcy, którzy jeżdżą profesjonalnie na najszybszych motocyklach w kraju w wyścigach Superbike i Stocksport. V-Rod oddaje pełną moc przy obrotach, które rozsadziłyby serca jego starszych braci - 117 KM osiąga przy 8300 obr/min. Ma też niemal dwukrotnie większą moc od maszyn spod znaku HD, wyposażonych w silniki Evolution o poj. 1340 ccm i Twin Cam o poj. 1449 ccm.
O komforcie jazdy może mówić tylko kierowca, który będzie jednak dosyć oszczędnie manewrował manetką gazu. W przypadku takich maszyn, upodabnianych do linii "dragster", kanapa, czy w tym przypadku bardziej kanapka pasażera, jest dekoracyjnym elementem motocykla.

Zawieszenia
Zawieszenie i hamulce to kolejny element, po którym wprawne oko oceni charakter V-Roda. Niskoprofilowe opony, koła z lekkich stopów, a na nich potężne tarcze hamulcowe o średnicy 292 mm z czterotłoczkowymi zaciskami.
Są też pewne niedociągnięcia. Trochę jakby za dużo wszelkich przewodów w miejscach, gdzie zatrzymuje się wzrok. Ale to przecież taki charakter tej maszyny. Może gdyby wykończenie było faktycznie perfekcyjne to V-Rod nie byłby prawdziwym Harleyem Davidsonem. Firma jednak nie zrobiła tej krzywdy nabywcom i pozostawiła szerokie pole do popisu specjalistom od tuningu i upiększania. Obecnie V-Rod nie bije rekordów popularności w porównaniu z innymi modelami tej marki. Pierwszy szał minął, bo kto chciał go mieć, ten ma, a teraz pokazuje szkołę chłopakom na średnich przecinakach.

Dane techniczne
SILNIK
n budowa: dwucylindrowy V45, czterosuwowy, chłodzony cieczą, dwa wałki rozrządu w głowicy, cztery zawory na cylinder
n pojemność - 1130 cm sześc.
n stopień sprężania - 11,3:1
n zasilanie - wtrysk paliwa SPEFI
n moc - 117 KM przy 8300 obr/min
n moment obrotowy - 88 Nm przy 6300 obr/min
n skrzynia biegów - 5 przełożeń
n napęd - tylnego koła paskiem zębatym
WYMIARY I CIĘŻAR
n długość - 2375 mm
n rozstaw osi - 1713 mm
n wysokość siedzenia - 660 mm
n zbiornik paliwa/rezerwa - 15/1l
n ciężar - 279 kg
PODWOZIE
n budowa - rama stalowa
n zawieszenie przód - widelec teleskopowy, średnica rur teleskopów 49 mm
n zawieszenie tył - aluminiowy wahacz, dwa elementy resorujące
n hamulce przód - dwie tarcze śr. 292 mm, zaciski czterotłoczkowe
n hamulce tył - tarcza śr. 292 mm, zacisk czterotłoczkowy
n kąt pochylenia główki ramy - 38 stopni
n opony przód - 120/70 ZR 19
n opony tył - 180/50 ZR 18
ZUŻYCIE PALIWA
n zasięg w ruchu miejskim - 16,4 km na 1 litrze paliwa
n zasięg na autostradzie - 19,6 km na 1 litrze paliwa

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty