Wściekły odmieniec

(boro)
fot. Anna Arent
fot. Anna Arent
Przebój rynkowy. Harley Davidson V-Rod: niebywały, ekskluzywny, pociągający i jego niezwykle waleczne serce.

Harley V-Rod: niebywały, pociągający, ekskluzywny i przede wszystkim inny od swojego starszego rodzeństwa oraz japońskich, niemieckich i angielskich pobratymców, aspirujących do tego segmentu. Jest bardzo długi, bardzo niski i bardzo mocny.

 

fot. Anna Arent
fot. Anna Arent

Odmieniec zapakowany w aluminium raz połyskującym, raz gasnącym w chłodnym półmacie jest motocyklem budzącym podziw i zarazem kontrowersje. Pojawił się w 2002 roku. Jego koncepcja była na tyle rewolucyjna, że aż ciężka do przyjęcia przez konserwatystów, uznających tylko tradycyjną linię maszyn spod znaku krzyczącego orła i nowością dla tych, którzy czekali na maszynę z Milwaukee, która da im zupełnie nowe wrażenia. Kontrowersyjny charakter chyba będzie mu towarzyszył jeszcze długo. Gdziekolwiek się pojawi wywołuje sensację. Za jego narwany charakter odpowiada silnik V2 o pojemności ponad 1.1 litra i mocy - uwaga 117 KM! Z taką stajnią już się nie dyskutuje, a konfrontacja na krótką metę plastikowego "japońca" o średniej pojemności i srebrnego rozbójnika może okazać się zabójcza dla skośnookiego rywala. Wbrew pozorom, V-Rod to prawdziwy Harley, a nie żaden podrzutek. Zachowano klasyczne rozchylenie cylindrów o kącie 45 stopni. Niską i długą sylwetkę i... na tym jakby typowa charakterystyka się kończy, bo więcej cech wspólnych z bardziej opasłym rodzeństwem ciężko się doszukać.

Silnik
W przypadku Harley Davidsona to rewolucja. Tak też określono ten typ jednostki napędowej. To zupełnie nowa konstrukcja, nieznana dotychczas z innych modeli tej amerykańskiej legendy. V-Rod udowodnił już, że jego 117 KM to nie wylegujące się leniwie stado, ale naprawdę dzikie mustangi. Ci, którzy potrafią je w pełni zaprząc do srebrnego rydwanu zdobywali wysokie miejsca w wyścigach na 1/4 mili, organizowanych koło Szczytna. Lepsi od nich byli tylko chłopcy, którzy jeżdżą profesjonalnie na najszybszych motocyklach w kraju w wyścigach Superbike i Stocksport. V-Rod oddaje pełną moc przy obrotach, które rozsadziłyby serca jego starszych braci - 117 KM osiąga przy 8300 obr/min. Ma też niemal dwukrotnie większą moc od maszyn spod znaku HD, wyposażonych w silniki Evolution o poj. 1340 ccm i Twin Cam o poj. 1449 ccm.
O komforcie jazdy może mówić tylko kierowca, który będzie jednak dosyć oszczędnie manewrował manetką gazu. W przypadku takich maszyn, upodabnianych do linii "dragster", kanapa, czy w tym przypadku bardziej kanapka pasażera, jest dekoracyjnym elementem motocykla.

Zawieszenia
Zawieszenie i hamulce to kolejny element, po którym wprawne oko oceni charakter V-Roda. Niskoprofilowe opony, koła z lekkich stopów, a na nich potężne tarcze hamulcowe o średnicy 292 mm z czterotłoczkowymi zaciskami.
Są też pewne niedociągnięcia. Trochę jakby za dużo wszelkich przewodów w miejscach, gdzie zatrzymuje się wzrok. Ale to przecież taki charakter tej maszyny. Może gdyby wykończenie było faktycznie perfekcyjne to V-Rod nie byłby prawdziwym Harleyem Davidsonem. Firma jednak nie zrobiła tej krzywdy nabywcom i pozostawiła szerokie pole do popisu specjalistom od tuningu i upiększania. Obecnie V-Rod nie bije rekordów popularności w porównaniu z innymi modelami tej marki. Pierwszy szał minął, bo kto chciał go mieć, ten ma, a teraz pokazuje szkołę chłopakom na średnich przecinakach.

Dane techniczne
SILNIK
n budowa: dwucylindrowy V45, czterosuwowy, chłodzony cieczą, dwa wałki rozrządu w głowicy, cztery zawory na cylinder
n pojemność - 1130 cm sześc.
n stopień sprężania - 11,3:1
n zasilanie - wtrysk paliwa SPEFI
n moc - 117 KM przy 8300 obr/min
n moment obrotowy - 88 Nm przy 6300 obr/min
n skrzynia biegów - 5 przełożeń
n napęd - tylnego koła paskiem zębatym
WYMIARY I CIĘŻAR
n długość - 2375 mm
n rozstaw osi - 1713 mm
n wysokość siedzenia - 660 mm
n zbiornik paliwa/rezerwa - 15/1l
n ciężar - 279 kg
PODWOZIE
n budowa - rama stalowa
n zawieszenie przód - widelec teleskopowy, średnica rur teleskopów 49 mm
n zawieszenie tył - aluminiowy wahacz, dwa elementy resorujące
n hamulce przód - dwie tarcze śr. 292 mm, zaciski czterotłoczkowe
n hamulce tył - tarcza śr. 292 mm, zacisk czterotłoczkowy
n kąt pochylenia główki ramy - 38 stopni
n opony przód - 120/70 ZR 19
n opony tył - 180/50 ZR 18
ZUŻYCIE PALIWA
n zasięg w ruchu miejskim - 16,4 km na 1 litrze paliwa
n zasięg na autostradzie - 19,6 km na 1 litrze paliwa

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie