Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrocław: Kierowcy czekają, a czerwone nie gaśnie. Blokuje ich ITS

Bartosz Józefiak, Weronika Skupin
Fot. Paweł Relikowski
Fot. Paweł Relikowski
Z końcem wakacji kierowcy we Wrocławiu znów przeżywają ciężkie chwile. Program sterowania ruchem ITS nie rozwiązał problemu korków na ulicach, a w wielu miejscach utrudnił im życie. Urzędnicy jednak niewiele sobie z tego robią.
Fot. Paweł Relikowski
Fot. Paweł Relikowski

Wrocławianie przywykli już, że system ITS puszcza na skrzyżowaniach tramwaje, a oni stoją. Boleśnie przekonują się o tym ci kierowcy, którzy próbują wyjechać z bocznych ulic na główne ciągi komunikacyjne. System przepuszcza jeden tramwaj za drugim, a samochody stoją na czerwonym. Rzecz w tym, że przejazd tramwaju po głównej ulicy uruchamia od początku cykl sygnalizacji świetlnej. W efekcie kierowcy stojący na światłach, np. na ulicy Niedźwiedziej, próbujący wjechać na ul. Legnicką, zamiast kilkudziesięciu sekund czekają kilka minut.

Sprawdziliśmy, w jakich jeszcze miejscach jest z tym największy kłopot. Oto nasza lista, którą zapewne można jeszcze rozszerzyć.

Skrzyżowanie Legnickiej z pl. Strzegomskim, ulicami: Nabycińską, Górniczą, Niedźwiedzią, wyjazdem przy Magnolia Park, a także Stacyjną - wszędzie tramwaj jadący ul. Legnicką powoduje, że czeka się tam 2-3 cykle świetlne. Wyjechanie na Legnicką za pierwszym zielonym światłem graniczy z cudem.

Ul. Grunwaldzka i wyjazd na most Grunwaldzki - to jedno z najgorszych skrzyżowań w mieście. Kierowcy jadący ul. Grunwaldzką w stronę mostu Szczytnickiego na zmianę sygnalizacji świetlnej muszą czekać dwie minuty, po czym zielone pali się raptem… 8 sekund.

Ul. Gwarecka przy skrzyżowaniu z Pilczycką - gdy Pilczycką jedzie tramwaj, na wyjazd z Gwareckiej czeka się dłużej niż jeden cykl świetlny.

Pętla cmentarz Grabiszyński - gdy tramwaj szykuje się do wyjazdu lub wjazdu na pętlę, auta na Grabiszyńskiej stoją po kilka minut, mimo że tramwaj jeszcze nie jedzie.

Ul. Peronowa - wjazd w Piłsudskiego (w stronę centrum) - nawet tramwaje i autobusy stoją tam czasem 2-3 cykle.

Św. Mikołaja w kierunku Jana Pawła II, na odcinku od Nowego Światu do Jana Pawła II. W tym przypadku problem mają piesi. Na przejściu przy cerkwi i aptece piesi stoją czasami nawet 3 cykle - w zależności od tego, ile tramwajów jedzie akurat ul. św. Mikołaja.

Borowska/Gliniana - tramwaj wyjeżdżający z Glinianej lub wjeżdżający od strony dworca na Glinianą blokuje samochody i autobusy jadące ul. Borowską w kierunku centrum.

Wysłaliśmy te przykłady do magistratu tydzień temu i do tej pory nie otrzymaliśmy dokładnej informacji, dlaczego ITS działa właśnie w ten sposób w wymienionych miejscach.

Specjaliści z centrum zarządzania ruchem i transportem publicznym tłumaczą, że system ITS - po tym, jak już udzieli priorytetu tramwajom - próbuje zrekompensować straty pieszym lub kierowcom, np. wydłużając im światło zielone. Urzędnicy twierdzą, że maksymalny czas oczekiwania na sygnał zielony wynosi dwa pełne cykle, czyli ok. 4 minut.

Czy można pomóc kierowcom tracącym po kilka minut w bocznych uliczkach? Okazuje się, że jest to możliwe. Na niektórych skrzyżowaniach stosuje się zasadę, że jeśli tramwaj za pierwszym razem zatrzymał kierowców czekających na drogach dojazdowych, to za drugim cyklem świetlnym nie będzie miał już pierwszeństwa. Ale po takie rozwiązania urzędnicy sięgają rzadko, bo zaburzona zostaje zielona fala na głównej ulicy.

ITS to system informatyczny, który można korygować w zależności od potrzeb. Warto chyba takich korekt dokonywać na bieżąco, by mieszkańcy widzieli, że nie są pozostawieni sami sobie.

                                                                                                 Źródło: Gazeta Wrocławska

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty