Wodzisław Śląski, Mszana. Świat się śmieje: po co tak duży most na A1?

Arkadiusz Biernat
Podczas obfitych opadów niepozorna rzeka Kolejówka występuje z brzegów, efektem czego jest kompletnie zalana cała dolina. Widok bardziej przypomina powódź niż plac budowy Fot: arc/GDDKiA
Podczas obfitych opadów niepozorna rzeka Kolejówka występuje z brzegów, efektem czego jest kompletnie zalana cała dolina. Widok bardziej przypomina powódź niż plac budowy Fot: arc/GDDKiA
Z feralnego mostu w Mszanie na autostradzie A1 żartują już wszyscy. Internauci, kierowcy, mieszkańcy, a także - nieoficjalnie - politycy. Jak się okazuje, most jest słynny nie tylko w Polsce, ale i na świecie. A wszystko to za sprawą raportu na temat budowy dróg w Polsce, opublikowanego w ostatnich tygodniach przez dziennikarzy agencji Reuters. Zasugerowali oni, że w Polsce lekką ręką wydaje się olbrzymie pieniądze na niepotrzebne, skomplikowane obiekty.

Most lepszy niż nasyp

Podczas obfitych opadów niepozorna rzeka Kolejówka występuje z brzegów, efektem czego jest kompletnie zalana cała dolina. Widok bardziej przypomina powódź
Podczas obfitych opadów niepozorna rzeka Kolejówka występuje z brzegów, efektem czego jest kompletnie zalana cała dolina. Widok bardziej przypomina powódź niż plac budowy Fot: arc/GDDKiA

Przykładem tego ma być most na  A1 w Mszanie. Według dziennikarzy, wąwóz, nad którym przebiega most, nie jest szeroki ani specjalnie głęboki. Dodatkowym argumentem przeciwko budowie takiego kolosa jest sam potok, którego szerokość porównują do niewielkiego samochodu rodzinnego.

Dlaczego więc postawiono na budowę mostu, a nie nasypu? Sprawdziliśmy. Zdecydowały o tym trudne warunki geologiczne, a także uwarunkowania środowiskowe, które nie pozwalają na zamknięcie szerokiej pradoliny nasypem. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad broni projektu, a winą za  opóźnienia i zamieszanie obarcza byłego wykonawcę obiektu Alpine Bau.

- Niezwykłość tej inwestycji wynika wyłącznie z faktu, że próbująca zrealizować ją firma Alpine Bau dwukrotnie podchodziła do realizacji kontraktu. I dwukrotnie poniosła klęskę. Z jednego powodu: nie dotrzymywała warunków kontraktu - słyszymy w odpowiedzi dla Agencji Reuters od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

W Polsce  nie brakuje podobnych opinii. - Wybudowali takiego kolosa nad takim małym strumyczkiem. Przecież to śmieszne - słychać na węźle w Mszanie z ust niejednego mieszkańca.

Drogowcy od początku zaciekle bronią kolosa. Most ma 402,5 m długości i 42,24 m szerokości. Ale to, co wydaje się teraz śmieszne, a więc olbrzymia budowa nad niewielkim potokiem, okazuje się trafną inwestycją  w czasie obfitych opadów.

Nie potok, a rzeka

Udowadnia to GDDKiA, która opublikowała po raz pierwszy zdjęcia okolic budowanego obiektu po solidnych opadach deszczu. Trafiły one także do naszej redakcji. Widać na nich, że na co dzień niegroźny potok Kolejówka zalewa cały teren pod obiektem. Teren po obfitych opadach wygląda jak po olbrzymiej powodzi. Sama budowa obiektu powoli dobiega końca. Inwestycja jest zrealizowana w 98 procentach. Most w Msza-nie, a także cały odcinek A1 Świerklany-Gorzyczki, ma być dopuszczony do ruchu w pierwszej połowie 2014 roku.

- Przewidujemy przeprowadzenie prób obciążeniowych na obiekcie mostowym w Mszanie na przełomie roku. Wykonanie prób nastąpi po wykonaniu programu naprawczego. Powyższe terminy są uzależnione głównie od warunków atmosferycznych oraz daty rozpoczęcia się sezonu zimowego - informuje Marek Prusak, z katowickiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Sama naprawa obiektu musi się zakończyć najpóźniej do końca marca 2014 roku. Takie zalecenie wydał śląski wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego.
 
Do otwarcia autostrady odcinek pomiędzy Świerklanami (zjazd z A1) a węzłem w Mszanie kierowcy samochodów o masie do 3,5 tony pokonują specjalnym, 10-kilometrowym objazdem. Prowadzi przez DW 932 w Świerklanach, DW 930 i DW 933 do Mszany. Natomiast samochody ciężarowe i autobusy są kierowane na drogę krajową nr 78, skąd mogą kierować się dalej na Czechy.

źródło: Dziennik Zachodni

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty