Wlepią nam nowy podatek

(c)
Fot. M.Pobocha: Nowy podatek dotyczyć miał używanych samochodów sprowadzanych do naszego kraju. Obowiązek jego płacenia będą mieli jednak wszyscy właściciele aut po raz pierwszy rejestrujący je w Polsce.
Fot. M.Pobocha: Nowy podatek dotyczyć miał używanych samochodów sprowadzanych do naszego kraju. Obowiązek jego płacenia będą mieli jednak wszyscy właściciele aut po raz pierwszy rejestrujący je w Polsce.
Szykuje się nowy podatek. Miał zastąpić akcyzę na pojazdy z "drugiej ręki" prowadzane z zagranicy, jednak będzie dotyczył wszystkich samochodów.

Szykuje się nowy podatek. Miał zastąpić akcyzę na pojazdy z "drugiej ręki" sprowadzane z zagranicy, jednak będzie dotyczył wszystkich samochodów. Tak przynajmniej proponuje resort finansów.

 

Pomysł wprowadzenia nowego podatku urzędnicy tłumaczą chęcią uporządkowania spraw związanych z opłatami za auta. Tymczasem podatek zapłacą właściciele samochodów niezależnie od tego, czy ich auto będzie nowe, czy używane, kupione w kraju czy importowane.

 

Fot. M.Pobocha: Nowy podatek dotyczyć miał używanych samochodów sprowadzanych do naszego kraju. Obowiązek jego płacenia będą mieli jednak wszyscy właściciele
Fot. M.Pobocha: Nowy podatek dotyczyć miał używanych samochodów sprowadzanych do naszego kraju. Obowiązek jego płacenia będą mieli jednak wszyscy właściciele aut po raz pierwszy rejestrujący je w Polsce.

Zgodnie z projektem Ministerstwa Finansów wysokość nowego podatku ma być uzależniona od pojemności skokowej silnika i poziomu emisji spalin określanego przez europejskie normy tzw. EURO.

-Podatek opłacany będzie jednorazowo przy pierwszej rejestracji samochodu w Polsce. W przypadku samochodów spełniających najnowsze normy EURO stawka wynosić ma 1 zł od każdego centymetra sześciennego pojemności silnika. Im samochód starszy, a tym samym spełniający wcześniejszą normę EURO, tym przelicznik większy: 1,5; 2; 3 lub 4 zł za każdy centymetr sześcienny - powiedział nam wiceminister finansów Jarosław Neneman.

 

Przelicznik ten kształtować ma się następująco:

- 1 zł za 1 cm3: w przypadku aut spełniających normę Euro 4, która obowiązywać ma od 1 stycznia 2005 r.
- 1,5 zł za 1 cm3: dla aut spełniających normę Euro 3 obowiązującą w latach 2000 - 2004
- 2 zł za 1 cm3: dla aut spełniających normę Euro 2 obowiązującą w latach 1996 - 1999
- 3 zł za 1 cm3: dla aut spełniających normę Euro 1 obowiązującą w latach 1992 - 1995

- 4 zł za 1 cm3: dla aut nie spełniających żadnej z ww norm

 

Nowy podatek to broń wymierzona w importerów samochodów używanych. Od kilku miesięcy urzędnicy głowili się nad tym, jak powstrzymać falę pojazdów z "drugiej ręki" napływających do naszego kraju. Ich właściciele często zaniżali wartość aut chcąc uniknąć zapłacenia wysokiej akcyzy, wynoszącej dla samochodów wyprodukowanych przed 1998 r. 65 proc. Teraz, przykładowo, w przypadku pojazdu z roku 1990 wyposażonego w silnik o pojemności skokowej 1391 cm3 wysokość podatku wyniesie 5 564 zł, co może przewyższyć jego wartość. Tym samym sprowadzenie takiego auta będzie nieopłacalne. 

 

Projekt ustawy o nowym podatku od aut zostanie w najbliższym czasie przekazany do uzgodnień międzyresortowych. Podatek zacznie obowiązywać najprawdopodobniej pod koniec I kwartału 2005 r.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie