Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wlepią nam nowy podatek

(c)
Fot. M.Pobocha: Nowy podatek dotyczyć miał używanych samochodów sprowadzanych do naszego kraju. Obowiązek jego płacenia będą mieli jednak wszyscy właściciele aut po raz pierwszy rejestrujący je w Polsce.
Fot. M.Pobocha: Nowy podatek dotyczyć miał używanych samochodów sprowadzanych do naszego kraju. Obowiązek jego płacenia będą mieli jednak wszyscy właściciele aut po raz pierwszy rejestrujący je w Polsce.
Szykuje się nowy podatek. Miał zastąpić akcyzę na pojazdy z "drugiej ręki" prowadzane z zagranicy, jednak będzie dotyczył wszystkich samochodów.

Szykuje się nowy podatek. Miał zastąpić akcyzę na pojazdy z "drugiej ręki" sprowadzane z zagranicy, jednak będzie dotyczył wszystkich samochodów. Tak przynajmniej proponuje resort finansów.

 

Pomysł wprowadzenia nowego podatku urzędnicy tłumaczą chęcią uporządkowania spraw związanych z opłatami za auta. Tymczasem podatek zapłacą właściciele samochodów niezależnie od tego, czy ich auto będzie nowe, czy używane, kupione w kraju czy importowane.

 

Fot. M.Pobocha: Nowy podatek dotyczyć miał używanych samochodów sprowadzanych do naszego kraju. Obowiązek jego płacenia będą mieli jednak wszyscy właściciele
Fot. M.Pobocha: Nowy podatek dotyczyć miał używanych samochodów sprowadzanych do naszego kraju. Obowiązek jego płacenia będą mieli jednak wszyscy właściciele aut po raz pierwszy rejestrujący je w Polsce.

Zgodnie z projektem Ministerstwa Finansów wysokość nowego podatku ma być uzależniona od pojemności skokowej silnika i poziomu emisji spalin określanego przez europejskie normy tzw. EURO.

-Podatek opłacany będzie jednorazowo przy pierwszej rejestracji samochodu w Polsce. W przypadku samochodów spełniających najnowsze normy EURO stawka wynosić ma 1 zł od każdego centymetra sześciennego pojemności silnika. Im samochód starszy, a tym samym spełniający wcześniejszą normę EURO, tym przelicznik większy: 1,5; 2; 3 lub 4 zł za każdy centymetr sześcienny - powiedział nam wiceminister finansów Jarosław Neneman.

 

Przelicznik ten kształtować ma się następująco:

- 1 zł za 1 cm3: w przypadku aut spełniających normę Euro 4, która obowiązywać ma od 1 stycznia 2005 r.
- 1,5 zł za 1 cm3: dla aut spełniających normę Euro 3 obowiązującą w latach 2000 - 2004
- 2 zł za 1 cm3: dla aut spełniających normę Euro 2 obowiązującą w latach 1996 - 1999
- 3 zł za 1 cm3: dla aut spełniających normę Euro 1 obowiązującą w latach 1992 - 1995

- 4 zł za 1 cm3: dla aut nie spełniających żadnej z ww norm

 

Nowy podatek to broń wymierzona w importerów samochodów używanych. Od kilku miesięcy urzędnicy głowili się nad tym, jak powstrzymać falę pojazdów z "drugiej ręki" napływających do naszego kraju. Ich właściciele często zaniżali wartość aut chcąc uniknąć zapłacenia wysokiej akcyzy, wynoszącej dla samochodów wyprodukowanych przed 1998 r. 65 proc. Teraz, przykładowo, w przypadku pojazdu z roku 1990 wyposażonego w silnik o pojemności skokowej 1391 cm3 wysokość podatku wyniesie 5 564 zł, co może przewyższyć jego wartość. Tym samym sprowadzenie takiego auta będzie nieopłacalne. 

 

Projekt ustawy o nowym podatku od aut zostanie w najbliższym czasie przekazany do uzgodnień międzyresortowych. Podatek zacznie obowiązywać najprawdopodobniej pod koniec I kwartału 2005 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty