Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wlejmy spirytusu

Jan Nowicki
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

Do Sejmu wracają biopaliwa - komisja rolnictwa skierowała do laski marszałkowskiej projekt ustawy wprowadzającej ten rodzaj paliw na rynek. Nad podobnym projektem pracuje rząd. Wszystko wskazuje więc na to, że w tym roku na stacjach benzynowych pojawią się dystrybutory z nowym rodzajem paliwa.

 

Kierowca będzie miał wybór jakie paliwo zatankuje, a ilość domieszek będzie zgodna z europejskimi normami. Posłowie chcą, aby ustawa weszła w życie od początku lipca.

 

Unia jest za

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

 

Ustawa biopaliwowa ma w Polsce długą historię. Pierwszą uchwaloną w 2002 roku zawetował prezydent, drugi projekt wycofał z obrad marszałek Sejmu, trzecia ustawa weszła w życie 1 stycznia 2004 r. I tak naprawdę nie zaczęła obowiązywać, bo zabrakło przepisów wykonawczych, a na dodatek Trybunał Konstytucyjny orzekł, że kilka zapisów jest niezgodnych z Konstytucją. Tymczasem biopaliwa stosowane są na całym świecie, a Unia Europejska promuje ten rodzaj paliw - są one bardziej ekologiczne, zmniejszają uzależnienie od ropy naftowej, a poza tym, pozwolą na zagospodarowanie nadwyżek produkcyjnych w rolnictwie. Według dyrektywy UE do 2010 r już 5,75 proc. paliw z ogólnej objętości powinno zawierać biokomponenty.

 

Silnikowi bez różnicy

 

- Według naszych badań nie ma żadnej różnicy w pracy silnika zasilanego normalnym paliwem a paliwem z biokomponentami - mówi dr inż. Wojciech Danilczyk z Zakładu Silników Spalinowych Politechniki Warszawskiej. - Różnice w osiągach były niewielkie, praktycznie niezauważalne. W zakładzie silniki były badane na hamowni, jako paliwo stosowano mieszanki o różnej zawartości biokomponentów. Wykonywane pomiary nie wykazywały poważnych różnic parametrów silników. Jedynym zagrożeniem może być ewentualnie korozja - mówi Wojciech Danilczyk. Etanol jest higroskopijny, łatwo absorbuje wodę.

 

Benzyna 10 proc.

 

Dziś już koncerny samochodowe nie protestują przeciwko wprowadzaniu biopaliw i nie grożą klientom utratą gwarancji na silnik. W Szwecji, gdzie wytwarza się ok. 5 proc biopaliw, koncern General Motors sprzedaje Saaba 9-5 2.0 t BioPower napędzanego paliwem E85 - mieszanką 85 proc. etanolu i 15 proc. benzyny; jednocześnie auto może jeździć na normalnej benzynie. Francuski PSA PeugeotCitroen jest jednym z sygnatariuszy Światowej Karty Paliw (w której jest właśnie mowa o biopaliwach) - we Francji sprzedawany jest np. Diester czyli biodiesel. Volkswagen zezwala na wlewanie oleju napędowego z biokomponentami, pojazdy General Motors od dawna już mogą jeździć na biopaliwach - w USA ok. 10 proc benzyny to mieszanka, najpopularniejsza jest E10 czyli benzyna zawierająca 10 proc etanolu. Wszyscy jednak twierdzą, że zawartość biokomponentów musi być zgodna z europejskimi normami - EN 12214 i EN 950 - Jak zwykle w takich przypadkach diabeł tkwi w szczegółach i aby ocenić propozycje rozwiązań systemowych, trzeba poznać szereg konkretnych rozwiązań - ostrożnie na temat projektów polskich posłów wypowiada się Wojciech Osoś z GM Poland. 

 

Biodiesel
to mieszanka oleju napędowego i dodatków pochodzenia roślinnego tzw. estrów (metylowych lub etylowych) wyższych kwasów tłuszczowych. Estry otrzymuje się np. z rzepaku. Bioetanol
to przetworzony spirytus (pochodzenia roślinnego np. z ziemniaków, zboża) dodawany do etyliny - w ten sposób powstaje paliwo dla silników z zapłonem iskrowym.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty