Ciśnienie w oponach powinno być dostosowane do obciążenia pojazdu. Jego wartość dla pojazdu pustego i obciążonego podawana jest w instrukcji obsługi każdego samochodu.

Zdarza się, że bezdętkowa opona lub zaworek nie są szczelne i powietrze uchodzi. Dlatego ciśnienie powinno być sprawdzane regularnie, gdy opony są “zimne", czyli przed jazdą. Nieprawidłowe ciśnienie w oponach może być

przyczyną znacznego skrócenia żywotności ogumienia dochodzącego do 50 procent przebiegu.
Gdy w oponie panuje zbyt wysokie ciśnienie, styka się ona z nawierzchnią tylko środkowym pasem bieżnika, który szybko ulega wytarciu. Opona przepompowana staje się twarda, co zmniejsza komfort jazdy i wpływa na zwiększenie zużycia różnych zespołów samochodu. Gdy panuje zbyt niskie ciśnienie, opona styka się z nawierzchnią tylko zewnętrzną stroną bieżnika. Zmniejszony styk powierzchniowy powoduje szybkie zużycie krawędzi pneumatyka oraz wpływa niszcząco na konstrukcję wewnętrzną opony. Do tego dochodzi jeszcze zwiększone tarcie opony o obręcz, niestabilność pojazdu podczas jazdy na wprost oraz opóźnienie reakcji na ruchy kierownicą.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?